تادیه بدهی دولت سیزدهم به تامین اجتماعی سه ونیم برابر دولتهای قبل

صدا و سیما شنبه 23 تیر 1403 - 22:31

 

تادیه بدهی دولت سیزدهم به تامین اجتماعی سه ونیم برابر دولتهای قبل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  شبکه خبر در برنامه صف اول عملکرد سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم را با دکتر موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بررسی کرده است.
 سوال: در روز‌های پایانی دولت سیزدهم هستیم شاید نخستین پرسشی که مطرح می‌شود اگر بخواهیم مهمترین شاخصه‌ها و مولفه‌ها و کار‌هایی که در حوزه تامین اجتماعی انجام شده را جویا شویم از دید شما چیست؟
 موسوی: در ابتدا سلام و درود می‌فرستم به روح همه شهدای اسلام و انقلاب علی الخصوص شهدای خدمت علی الخصوص شهید جمهور عزیز خستگی ناپذیرمان که باید اعتراف کنم همه اتفاقاتی که در عرصه‌های مختلف علی الخصوص در حوزه تامین اجتماعی افتاد از اراده آهنین ایشان بود و آن رویکردی که در فضای کلی علی الخصوص در یک سازمانی مثل تامین اجتماعی که باید رویکرد‌های تحولی را پیگیری می‌کردیم ایشان بسیار تاکید داشتند و به لطف خداوند متعال الان من چند عدد و رقم را عرض می‌کنم به خصوص در چالش‌های اساسی و شاخص‌های مهمی که برای مردم عزیز و به خصوص برای بیمه شدگان و بازنشستگان عزیز ما همواره مورد سوال بود، شاید یکی از مسائلی که همواره از سازمان تامین اجتماعی پرسیده می‌شد در همه دولت‌ها محل سوال بود بحث پایداری صندوق و شرایط مالی صندوق بود، من این جا باید بگویم که صندوق را چگونه تحویل گرفتیم و الان وضعیتش چگونه است و باز این را تاکید می‌کنم که اراده شخص رئیس جمهور محترم بود که این اتفاقات کم نظیر و گاهی اوقات بی‌نظیر در این دوره رقم خورده و مردم می‌توانند با شنیدن این اعداد و شاخص‌های تحولی خودشان قضاوت دقیقی را از اقدامات داشته باشند.
 من یادم است وقتی سازمان را تحویل گرفتیم نه تنها ما برای پرداخت حقوق و مستمری مشکل داشتیم بلکه به همین بانک رفاه خودمان بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان سازمان تامین اجتماعی بدهکار بود و از سال ۹۳ -۹۴ برای حقوق و مستمری بازنشستگان عزیز و انجام تعهدات، چون منابع تکافوی آن نیاز را نمی‌داد استقراض و به تعبیر من استقراض بی‌رویه رقم خورده بود به نحوی که ما باید در سازمان تامین اجتماعی آینده سازی را رقم می‌زدیم به تعبیر بنده یک جور‌هایی آینده فروشی، آینده سوزی و آینده خواری اتفاق افتاده بود.

 سوال: امروز به صورت مشخص ناشی از این بود که دولت بدهی‌هایش را به سازمان نمی‌داد یا این که سازمان اصلاً خودش مولد سازی نمی‌کرد؟
 موسوی: تقریبا می‌شود گفت همه این مسائل در آن دخیل بود اولاً از ظرفیت‌های درآمدی داخلی صندوق به نحو احسن استفاده نمی‌شد یعنی ما همواره تعهداتی در صندوق‌های ورودی داریم و یک تعهداتی به معنای خروجی صندوق و تعهداتی که باید انجام بدهیم، ورودی صندوق جامعه‌ای است که باید تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفتند و تقریباً اصل ۲۹ قانون اساسی این را به ما تکلیف کرده بود در سیاست‌های ابلاغی هم مجدداً در فروردین ۱۴۰۱ به ما تاکید شد که این موهبت بیمه‌ای را برای جامعه باید جامه عمل بپوشانیم. در این دوره بالغ بر ۲ و ۷ دهم میلیون نفر بیمه شده جدید تا این لحظه وارد سازمان شد، ما حدود برآوردمان این بود که بین ۶ تا ۹ میلیون نفر در جامعه داریم که بیمه اجتماعی ندارند علی رغم این که در بعد از انقلاب اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده بود از ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی، الان بالغ بر ۷۵ درصد جامعه هشتاد و چند میلیونی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند ولی خوب تعدادی بیمه نشده داشتیم و این می‌شد، در سنوات قبل هم تلاش می‌خواست و باید سعی می‌شد از این فرصت استفاده می‌شد که کمتر استفاده شده بود و معادل ۶ -۷ سال گذشته در این سه سال گذشته ما بیمه شده جدید وارد سازمان کردیم و عددی که دوستان ما برآورد کردند بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید بیمه‌ای ما از این ورود حاصل شد و سن صندوق هم تغییر پیدا کرد یکی از مولفه‌های مهم سن صندوق است که هم پایداری و هم ادامه روند بیمه پردازی را برای تامین بیمه پردازی دارد، ۲ سال سن صندوق در این دوره جوان شد و از ۴۱ و خورده‌ای به ۳۹ و خورده‌ای کاهش پیدا کرد و یک جور‌هایی آن درآمد که باید مستمر ادامه پیدا کند در این دوره حاصل شد.
 یکی از اتفاقات مهم دیگر که انصافاً شخص رئیس جمهور شهیدمان در جلسات مختلف تاکید داشتند بحث تادیه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بود که همه دولت‌های قبل به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بودند، در دولت مردمی شهید جمهور عزیز ما با رویکردی که به معنای واقعی به این حوزه توجه شد با همکاری که با سران قوای دیگر صورت گرفت تا این لحظه بالغ بر ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تادیه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی طی سه سال گذشته انجام شد و خوب است مردم عزیز و بازنشستگان، بیمه شدگان بدانند قبل از این دولت کل پرداختی و تادیه بدهی دولت‌های قبلی تا دولت سیزدهم ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده یعنی قیاس کنید دولت مردمی آیت الله شهید رئیسی عزیز سه و نیم برابر همه دولت‌ها تادیه بدهی انجام داد این یعنی همان اراده‌ای که بر اساس سیاست‌های ابلاغی حضرت آقا پشت این تادیه بدهی قرار گرفت، چون در سیاست ابلاغی داریم که از انباشت بدهی دولت جلوگیری شود، ما آمدیم این را یک جور دیگر قیاس کردیم گفتیم خوب ممکن است بعضی‌ها بگویند ارزش پول تغییر پیدا کرده و بحث‌های اقتصاد کلان را مطرح کنند آمدیم قیاس کردیم بدهی پرداختی دولت‌ها بر اساس ایجاد بدهی سنواتی همان سال به طور متوسط در دولت‌های قبلی ۲۰ درصد بدهی‌های ایجادی تسویه شد و در دولت شهید رئیسی ۶۵ درصد بدهی ایجادی همان سال تسویه شد یعنی این جا هم ملاحظه می‌فرمایید بیش از سه برابر در قیاس با بقیه دولت‌ها در این دولت تادیه بدهی اتفاق افتاد از قبال این تادیه بدهی دو اتفاق بزرگ در سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک ابر سازمانی که همواره با چالش منابع دست و پنجه نرم می‌کرد اتفاق افتاد، یک اتفاق این بود که ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بزرگترین تسویه بدهی را با بانک رفاه انجام دادیم می‌دانید که تا اوایل سال ۱۴۰۱ به عنوان ابر بدهکار بانکی سازمان تامین اجتماعی در آن لیستی که دولت منتشر کرد انتشار پیدا کرد و این برای ما خیلی سخت بود که بالاخره سازمانی که باید پویایی داشته باشد آینده بین النسلی را با یک رویکردی که تامین عدالت و آسایش داشته باشد تامین کند، چنین شرایطی در سازمان رقم خورده بود و این اتفاق کم نظیر و بی‌نظیر از تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی از قِبَل این تسویه بدهی رقم خورد. دومین اتفاق بزرگ این بود که چیزی حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان ما افزایش سرمایه بانک رفاه را در این دوره ۳ ساله از قِبل این تادیه بدهی انجام دادیم یعنی نگذاشتیم دارایی‌های بین النسلی از سازمان خارج شود بلکه به زیر مجموعه‌ها با رویکردی که بتواند ظرفیت خدمت رسانی را هم در نظام پولی بانکی تقویت کند منتقل کردیم و شاخص‌های بانکی را واقعاً در بانک رفاه تغییر داد. یکی از شاخص‌های مهم کفایت سرمایه است، این شاخص کفایت سرمایه، زمینه خدمت رسانی بیشتر را برای مردم فراهم می‌کند استانداردی که بانک مرکزی دارد حدود ۷ تا ۷ و نیم باید باشد در قبل از افزایش این افزایش سرمایه کم نظیر حدود ۶ بود و بعد از افزایش الان این شاخص به حدود ۱۱ رسیده است و آن جا هم یک اتفاق کم نظیر رقم خورد.

سوال: در مورد تادیه بدهی‌ها فرمودید، الان سازمان تامین اجتماعی از ابر بدهکار که بود و اسمش بار‌ها و بار‌ها در خبر‌ها آورده می‌شد به یک سازمانی تبدیل شده که روند رو به بهبودی دارد
 موسوی: تقریباً الان ابر طلبکار شده است.

 سوال: خدا را شکر، الان از چه کسی طلبکار است؟
 موسوی: من ابتدا آن بخش اول را توضیح بدهم، این تسویه بدهی که اتفاق افتاد بعضی‌ها می‌گویند که شما الان از کجا تامین منابع کردید و این کسری تقریباً ۴ -۵ هزار میلیارد تومانی که در هر ماه در سال ۱۴۰۰ وقتی ما برای پرداخت حقوق می‌رسیدیم بین ۳، ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم، همان اوایل هم که آمدیم مجبور بودیم که باز برویم از بانک برداریم و وقتی ما سراغ بانک می‌رفتیم این ناترازی ما منتقل می‌شد به ناترازی پولی بانکی و بخشی از تورم برای این ناترازی صندوق‌ها بود اولاً این ناترازی جبران شد، دوماً بخشی از هزینه‌های ما در اصل هزینه‌های اضافی و مازاد هم برای صندوق جلوگیری شد ما از قِبل پرداخت این ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان کنترل مصرف و هزینه مالی و سودی که باید به بانک می‌دادیم پیشگیری شد یعنی ۲۵ هزار میلیارد تومان اثر داخلی این تادیه بدهی علاوه بر آن مسائلی که در اقتصاد کلان دارد، اگر ما همین روند را ادامه می‌دادیم ببینید ۱۰۶ هزار میلیارد تومان اینجا تسویه بدهی شده است، همین طوری ما هر ماه ده هزار، پنج هزار می‌دادیم و جلو می‌رفتیم و به سرعت به سمت ورشکستگی می‌رفتیم و آن آینده فروشی که دارم می‌گویم یعنی ۲۲۰ -۲۳۰ هزار میلیارد تومان الان باید صندوق بدهکار نظام بانکی می‌شد همین را شما بیاورید در اقتصاد کلان آن چیزی که ما بعضاً می‌گوییم الان در بخش‌های مختلف اقتصادی کنترل تورم صورت گرفت یکی از مؤلفه‌های مهم و تاثیرگذار دوستان اقتصادی باید این را بررسی دقیق کنند همین کنترل ناترازی صندوق‌ها بود یعنی الان ما ۲۶۰ -۲۷۰ هزار میلیارد تومان آن شرایطی که باید در نظام بانکی تحمیل می‌شده جلوی آن در سازمان تامین اجتماعی گرفته شد همین را ضریب پایه ۷ برابر بدهید فرض کنید می‌شود ۱۵۰۰ همت و آثار این در اقتصاد کلان.
 سوال: یعنی اگر بخواهیم پیامد‌های اقدامی که در ۳ سال گذشته صورت گرفته که تسویه بدهی‌ها بوده، این پیامد‌ها را روی اقتصاد کلان بر روی جامعه به صورت مشخص بگوییم چه چیز‌هایی خواهد بود؟
 موسوی: قطعاً این در بخش مهمی از کنترل تورم نقش داشته حالا عددش را عرض کردم شما به ضریب پایه تقریباً ۷ برابر ضریب فزاینده بگیرید خیلی هم کم بگیرید خوب این را ضرب در هفت کنید عدد‌هایی که اتفاق افتاده و ما به نظام بانکی بدهکار بودیم این قابل محاسبه است که چقدر در تورم و نقش آن در تورم بوده و از این پیشگیری شد.
 نکته دوم این که فضایی که در تامین مالی برای خود فضای داخلی صندوق اتفاق افتاد وقتی که هزینه مالی برای ما تحمیل می‌شود یعنی باید این هزینه مالی را تامین مالی کنیم، دوباره باید استقراض می‌کردیم یا از روش‌های دیگر تامین مالی که بالاخره پول بود و از آینده و از تعهدات بین النسلی باید پرداخت از این هم پیشگیری شد یعنی ۲۵ هزار میلیارد تومان همین ۱۰۶ هزار میلیارد تومان هزینه مالی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه مالی سالانه بود، این اتفاقات کم نظیری بود که رقم خورد و نکته مهم دیگر در واگذاری و تادیه بدهی این دولت، واگذاری دارایی‌هایی بود که این دارایی‌ها دیگر مثل واگذاری‌های قبلی خیلی زیان ده نبودند قبلا وقتی دارایی واگذار می‌شد عمدتا دفترچه قسط بوده، ما مورد مشابهی را دوستان شنیدند بحث هپکو خیلی تلاش شد الحمدلله در این دولت هم تحقیقاً سرپا شده و دارد مسیر رشدش را ادامه می‌دهد، اما این یک بنگاه زیان ده بود و به چند برابر قیمت هم به سازمان تامین اجتماعی داده شده بود، در این دوره بنگاهی مثل کشتیرانی که وضعیت درآمدی اش خیلی خوب است به ما داده شد، پترو پالایشگاه امام خمینی شازند به ما داده شد یعنی دارایی‌های خوب و با کیفیت هم داده شد که این در آینده آن وضعیت درآمدی در حوزه اقتصادی هم به نظر من تاثیرات خودش را خواهد گذاشت این مسیر و این ریل گذاری آغاز شد و انشاالله به لطف خداوند متعال ادامه پیدا خواهد کرد. ما ۲۷ هزار میلیارد تومان می‌دادیم، ۴هزار، ۵ هزار میلیارد تومان کسری بود امروز به لطف خداوند متعال و با عنایتی که در این دولت شد، زمینه تلاش بیشتر برای همکاران ما فراهم شد همکاران ما واقعاً شبانه روزی تلاش کردند و وضعیت صندوق ما در حالتی است که حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان فقط ما درآمد بیمه‌ای داریم و الان ۵۳ هزار میلیارد تومان مستمری داریم پرداخت می‌کنیم ماهانه و به لطف خداوند از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا الان حتی یک ریال برای پرداخت مستمری و حقوق ما از نظام بانکی استقراض نکردیم و این بیماری خوره‌ای که به جان صندوق افتاده بود در این دولت همکاران بنده با آن اراده و رویکرد راهبردی دولت مردمی سیزدهم پس زدیم و این ریل گذاری شده، به لطف خداوند متعال ادامه پیدا خواهد کرد و انشاالله آن نگرانی‌هایی که بعضاً به نظر من بحران سازی افراطی صورت می‌گرفت ما نباید برای ناکارآمدی، کم تلاشی خودمان مردم را نگران کنیم. این دوره نشان داد که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانی که در مجموعه است با استفاده از فرصت‌های فرارو، عرض کردم این جمعیت بیمه نشده ما فرصت فراروی ما بوده ما می‌توانیم بر چالش‌ها و مشکلات غلبه پیدا کنیم.
 

سوال: بخش‌هایی که بدهی، دغدغه ورشکستگی اینها دغدغه‌های شما است و می‌فرمایید که با این آمار و ارقامی که بیان کردید نشان می‌دهد از این مسیر عبور شده است.
 موسوی: البته باید مواظبت کرد در اصلاحات اساسی که صندوق‌ها باید دنبال کنند همچنان باید مسیر تحولی را ادامه بدهیم، یکی از آن مصارف صندوق است که اینجا کار‌های بسیار زیادی شده است.
 

سوال: حالا بحث من این است نحوه مدیریت که باید برای حل مشکل استمرار پیدا کند، برای کسانی که بیمه شده هستند آنها چه فایده‌ای دارد یعنی من بیمه شده از قبال این تحولاتی که شما می‌فرمایید در صندوق به وجود آمده چه عایدی دستگیر من می‌شود؟
 موسوی: برای بیمه شده خدمات مهم است و فرمایش شما کاملاً درست است ما باید بگوییم در این دوره علی رغم این مشکلات و با این جبرانی که اتفاق افتاد چه رویکردی را در توسعه خدمات داشتیم، این بسیار مهم است، چون این باید برایش محسوس باشد اولاً حقوقی که می‌گیرد و شرایطی که برایش در معیشت فراهم است.

 سوال: یعنی باید مطمئن باشد حقوق یک روز سی و یکم نباشد، یک روز پنجم.
 موسوی: بله البته پرداخت حقوق ما از بیستم آغاز می‌شود تا پایان ماه ادامه پیدا می‌کند، بین بیستم تا ۳۰ ام ممکن است یکی دو روز این طرف آن طرف شده باشد، برابر وصول ما این برنامه واریز را داریم، اما تا الان به لطف خداوند حقوق را تا پایان ماه برای همه بازنشستگان عزیز بدون دغدغه البته با مشکلاتی که در تامین مالی بود ما نرفتیم این واقعاً خیلی کار طاقت فرسایی بود که ما مقاومت کنیم و به سمت استقراض نرویم و این اتفاق بسیار بزرگی بود به هر صورت حقوق پرداخت شده است. توسعه خدمت اولویت اصلی ما بود یکی از خدمات بسیار مهمی که همه از ما انتظار داشتند بحث درمان تامین اجتماعی بود، مستحضر هستید دو نوع درمان در تامین اجتماعی ارائه می‌شود یک نوع درمان مستقیم تامین اجتماعی است که ۱۰۰ درصد رایگان است یعنی تمام خدمات را ما در این بخش رایگان ارائه می‌دهیم و بقیه هم خرید راهبردی است که در بخش‌های مختلف سلامت از جمله دانشگاه‌ها و بخش‌های خصوصی خریداری می‌شود، ما در این دوره با همین اقتضائات بالغ بر ۴۰ مرکز درمانی تخصصی فوق تخصصی بیمارستان‌های مهم که من لیست بخشی از آنها را دارم مثل بیمارستان لنگرود در گیلان، بیمارستان هدایت تهران ۱۰۰ تخت خوابه، بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی آبادان که در همین هفته‌های آینده کامل به بهره‌برداری خواهد رسید با تجهیزات پیشرفته، بیمارستان دزفول، بیمارستان بروجرد با توسعه بیش از ۱۰۰ تخت یعنی انگار یک بیمارستان جدید ساختیم، بیمارستان شوشتر، بیمارستان مهاباد که الان اسکلتش تمام شده با رویکردی که خدمات علی الخصوص در مناطق کم برخوردار باشد ما بیش از ۴۰ مرکز درمانی را به بهره‌برداری رساندیم.
 

سوال: مجموعاً خاطرتان است چند تخت بیمارستان
 موسوی: تقریباً بین ۲ هزار تا ۲۵۰۰ بیمارستان تخت برآورد می‌شود.
 

سوال: آمایش سرزمینی و جغرافیایی آن چطور است؟
 موسوی: بر اساس آن سطح‌بندی که تقریباً وزارت بهداشت ما در ساخت و ساز آن سطح بندی وزارت بهداشت را داریم اولویت را در مناطقی که واقعا کم برخوردار بوده گذاشتیم مگر اینکه مثلاً جایگزینی بیمارستان اتفاق بیفتد، مثلاً یکی از بیمارستان‌های بسیار پیشرفته و فوق تخصصی با تجهیزات پیشرفته را در همین ۱۰ -۲۰ روز آینده امیدوارم به بهره‌برداری برسانیم بیمارستان فیاض بخش تهران است که در منطقه محروم یافت آباد است و یک مرکز فوق تخصصی درمان بیماران خاص و صعب العلاج است. این بحث توسعه درمان مستقیم را ما با قوت ادامه دادیم و همین امسال بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده، سال قبل بالغ بر ۱۴ -۱۵ هزار میلیارد تومان بود، سال قبل از آن حدود ۹ هزار میلیارد تومان بود و ما سعی کردیم توسعه خدمات درمان مستقیم که تقریباً پرداخت از جیب مردم نزدیک به صفر است و باید صفر باشد مگر این که خدای نکرده تخلفاتی اتفاق بیفتد که اگر آنها هم بوده برخورد صورت گرفته، توسعه بدهیم و در کنار آن طرح‌های کلان ملی که رقم خورد، ما در این دوره تمام خدمات ناباروری رایگان شد، بیماران صعب العلاج، بیماران سرطانی، بیماران دیالیزی با تعرفه دولتی ۱۰۰ درصد رایگان شد، دولت صندوق صعب العلاج را تشکیل داد و ما هم در کنار صندوق قرار گرفتیم طرح‌های ملی اگرچه هزینه‌های بسیار زیادی را برای ما داشت بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان مازاد هزینه در طرح دارویار به ما تحمیل شد، اما چون یک جراحی بزرگ نظام سلامت در اقتضای حوزه سلامت بود در کنار عزیزان قرار گرفتیم، در این دوره حتی یک خدمت، یک دارو از بیمه خارج نشد، ممکن بود در دولت‌های قبل این اتفاق افتاده باشد علاوه بر آن ما حدود ۲۰۰ قلم داروی جدید را وارد بیمه کردیم و خدماتمان در حوزه خدمات درمانی افزایش پیدا کرد.

 سوال: برای بالا بردن شأن این دفترچه بیمه تامین اجتماعی چه کردید؟
 موسوی: همواره می‌دانید که ما در طرف قراردادهایمان مطالبه درمانی یک مطالبه جدی از حوزه‌های طرف قراردادمان بود، اولاً در آغاز دولت تقریباً حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان ما بدهکار بودیم وقتی که دولت را تحویل گرفتیم به مراکز درمانی از جمله دانشگاه ها، بخش خصوصی و آن قسمت‌هایی که ما خرید راهبردی انجام می‌دهیم حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بدهکار بودیم، سیر پرداختی ما متناسب با عملکرد تقریباً جلو رفت به عنوان مثال سال گذشته به طور متوسط ۱۹۰۰ میلیارد تومان پرداختی به طرف‌های دانشگاهی داشتیم، به همین اندازه تقریباً عملکرد ماهانه و حتی کمتر بود در طرف دانشگاه‌ها یعنی به ما خدمت داده بودند این انباشت بدهی از دوره‌های قبل بود یکی از دغدغه‌های مهم در حاشیه بعضی از جلسات انصافاً یاد ما نمی‌رود که تاکید رئیس جمهور شهیدمان این بود که یک بار این بدهی‌ها را صاف کنید و این اعتباری که شما می‌فرمایید زیر سوال رفته و درست هم بود، اما اقتضای مالی این اجازه را نمی‌داد، اما بعد از شهادت ایشان این شرایط فراهم شد‌ای کاش ایشان حضور داشتند و این صحنه را می‌دیدند تمامی بدهی‌هایی که تا پایان سال بود را ما حساب کردیم و همین عدد شد حدود بیست و چند هزار میلیارد تومان، ما در ماه جاری آغاز کردیم تمام بدهی‌هایی که تا پایان اسفند داشتیم را هم به مراکز دانشگاهی شروع به پرداخت کردیم تقریبا ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی دانشگاهی بود برای این که این اعتبار برگردد، ۹ هزار میلیارد تومان تا الان پرداخت شده طی چند روز آینده آن ۳ هزار میلیارد دیگر هم پرداخت می‌شود، به مراکز بخش خصوصی ۳۹۵۰ میلیارد تومان بود پرداخت کردیم، به مراکز دارویی و داروخانه تا پایان سال تقریباً تا پایان اسفند ۴ هزار میلیارد تومان بود پرداخت کردیم. 
بخش‌های مختلف پزشکانمان را هر آنچه که بدهی بود طرف قرارداد ما پرداخت شد، و یکی از کم نظیرترین پرداخت بدهی درمانی برای اینکه این اعتبار به تعبیر حضرت عالی به درمان ما برگردد در این دوره به لطف خداوند متعال رقم خورد، البته طرف‌های قراردادمان هم در همین چند روزی که این اتفاق افتاده افزایش پیدا کرده، ما در ابتدا ۵۲ هزار مرکز درمانی با ما طرف قرارداد بودند الان به ۵۷ هزار رسیده، یعنی آنها هم بیشتر اقبال داشتند که قرارداد با ما داشته باشند و در همین چند روز گزارشی که همکاران ما داشتند بخشی از آن جا‌هایی که مشکل با ما پیدا کرده بودند مخصوصاً در اصفهان یک مشکلاتی را به شکل خاص داشتیم، بعضی از استان‌ها الحمدالله کم کم این اعتبار برگشته و امیدواریم که بیش از پیش هم این اتفاق توسعه پیدا کند. 
 

سوال:آقای دکتر شمار افرادی که زیر پوشش تامین اجتماعی هستند الان چند نفر هستند؟ 
 موسوی: ما با خانواده‌هایشان تقریباً الان نزدیک به ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی هستند. 

سوال: یعنی بیش از نیمی از جمعیت کشور؟ 
موسوی:حدود ۵۳ تا ۵۴ درصد جامعه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، حدود یک میلیون و سیصد کارگاه را ما باهاشون مرتبط هستیم حدود ۱۱ میلیون بیمه شده اجباری است درهمان آمار بیمه‌ها اصلاً این عدد در قبل از دولت حدود ۱۰ میلیون نفر بوده، توسعه فضای کسب و کار کشفیات جدید بیش از ۱۱ میلیون نفر در بیمه‌های اجباری بیمه شده جدید در اصل افزایش پیدا کرده دو تا طرح خوب را اجرا کردیم در این دوره طرح بیمه زنان خانه‌دار بیمه دانشجویان که تعداد قابل توجهی از این موهبت بیمه‌های تامین اجتماعی استفاده کردند ما در سال جاری برای اینکه باز فضای پوشش بیمه‌ای را توسعه بدهیم بحث بیمه اتباع را در دستور کار قرار دادیم که انشاالله حوزه کسب و کار و کارفرما‌های محترم بایستی کمک بکنند، ما برای اینکه فضای کسب و کار را به معنای اشتغال واقعی ببریم جلو و به عبارتی بیمه را هم باز برای همه شاغلین چه بیمه شده‌های داخلیمان و چه بیمه شده‌های اتباع و بیگانه فراهم کنیم این طرح هم با قوت جلو می‌بریم و بنا داریم که حداقل یک میلیون نفر را در این دوره از اتباع را بتوانیم حالا ۴ میلیون تا ۵ میلیون اتباع که می‌گویند است تحت پوشش بیمه بگیریم و این مسیر هم کمک می‌کند به آن فضایی که بایستی از موهبت بیمه‌ای عزیزان در هر حوزه‌های کسب و کار استفاده بکنند و هم آن درآمد واقعی که باید از این قبل اتفاق بیفتد برای نظام بیمه‌ای و انجام تعهداتی که بایستی صورت بگیرد، در حوزه خدمات بازنشسته‌ها را هم اجازه می‌دهید که من چند موضوع را بگویم، چون بسیار مهم است که در این دوره واقعاً بازنشستگان عزیز و زحمتکشی که عمری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در اولویت توجه برای ما در این دوره بود در حوزه درمان یک بیمه تکمیلی را اینها قبلاً داشتند که من یادم است آن اوایل حدود ۲۳ هزار تومان سازمان به اینها کمک می‌کرد به بیمه شان و اوایلی که آمدیم شد ۴۵ هزار تومان بعدش ۹۰ هزار تومان الان ۳۰۵ هزار تومان قرارداد این عزیزان است هم کیفیت قرارداد بیمه‌های تکمیلی را برای اینکه پرداخت از جیب را واقعا در حوزه درمان می‌خواستیم برای این عزیزان کاهش بدهیم و قبلاً ۳۰ درصد هزینه را سازمان کمک می‌کرد و الان ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی را که ۳۰۵ هزار تومان است سازمان تقبل کرده و بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان را الان در بیمه‌های تکمیلی به بازنشستگان عزیزمان در کنارشان قرار گرفته‌ایم که این اتفاق بتواند بخشی از هزینه‌های درمان را برای این عزیزان تامین کند البته جوابگو نیست و همچنان در حال توسعه و طرح‌های جدید در این زمینه هستیم بحث نیاز‌های ضروری و پرداخت وام قرض الحسنه بود که ۷ میلیون تومان بود یک رقمش کردیم ۱۲ میلیون تومان بعد سال گذشته شد ۲۰ میلیون تومان و امسال به لطف خداوند متعال این رقم را ۳۰ میلیون تومان قرض الحسنه برای بازنشستگان عزیز قابل دریافت است. 

 سوال: یعنی از بانک رفاه؟ 
موسوی: از بانک رفاه منابعش را مشترک ما تامین می‌کنیم و بانک رفاه پرداخت می‌کند، کاملا غیر حضوری است تمام فرایندهایش و نیاز به ضامن ندارد، خیلی تسهیلگری هم اتفاق افتاده که اذیت نشوند این عزیزان سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ هزار فقره پرداخت شده امسال هم قطعاً از این عدد بیشتر ما پرداخت خواهیم کرد بحث دیگرمان در بازنشستگان عزیز سفر زیارت مشهد مقدس بود که طرح به عنوان طرح کرامت رضوی صد در صد رایگان ما این عزیزان را می‌فرستیم سال گذشته بالغ بر ۵۵ هزار نفر این سفر رایگان را مشرف شدند و امسال هم به لطف خداوند متعال ادامه خواهیم داد یکی از موضوعات دیگر که بازنشستگان عزیز دارند و در این دولت آغاز شد و انشاالله ادامه پیدا خواهد کرد با صدور احکامی که در حال مذاکره و تعیین آن حدود و ثغور قانونی با کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم بحث متناسب سازی بازنشستگان عزیزمان است برنامه هفتم در طی چند هفته گذشته ابلاغ شد و در قانون برنامه بودجه هم این موضوع بهش پرداخته شده بود که بحث متناسب سازی را و کمک معیشت به بازنشستگان عزیز را داشته باشیم تصمیمی که در دولت گرفته شد به صورت علی الحساب یک میلیون هر ماه برای سه ماه اول سال ۳میلیون تومان در هفته‌های گذشته به صورت علی الحساب پرداخت شد و انشاالله این مسیر با صدور احکام به قوت ادامه پیدا خواهد کرد و آن چیزی که قانون است برای بازنشستگان عزیزمان در بحث متناسب سازی هم انشاالله خواهیم داشت، چون اینها از من سوال می‌شود و می‌پرسند و نگرانند که من عرض می‌کنم اصلاً نگران نباشند آن چیزی که در قانون است برای بازنشستگان عزیزمان اجرا خواهیم کرد. 

سوال: آقای دکتر یکی از موضوعاتی که برای بازنشستگان است این است که سن‌ها بالا است ممکن است آن توان مراجعه نداشته باشند به مراکز طبعاً باید یک جایی مثل سازمان تامین اجتماعی برای این یک تدبیری بیندیشد  که نوبت دهی خوشبختانه البته نه کامل تا حدود نیمی که وعده دادند که ۵۰ درصد را انشاالله به این سمت و سو حرکت کنند علاوه بر این در سایر مسائل مثلاً یک کسی یک وامی می‌خواهد آیا نیاز است که بیاید مراجعه بکند یا سایر خدماتی که در واقع سازمان تامین اجتماعی باید به افرادی که زیر نظرش هستند پرداخت کند یکی این و نکته مهم‌تر این است که نهاد‌ها در دنیا دارند به سمت هوشمندسازی پیش می‌روند در این زمینه تدبیری کرده‌اید حرکتی شروع شده یا نه؟ 
موسوی: من اول قسمت اول را پاسخ بدهم بعد برسم به بحث هوشمندسازی که بحث بسیار مهمی بوده برای ما در رابطه با نوبت دهی همانطور که ملاحظه کردید آن تکالیف قانونی که بر دوش سازمان بوده تقریبا عزیزان ما آن را عملیاتی کرده‌اند، اما یک مشکلی اینجا است و آن هم این است که، چون درمان مراکز مستقیم و ملکی تامین اجتماعی ۱۰۰ درصد رایگان است مستحضر هستید که همه دوست دارند آنجا مراجعه بکنند خوب تقاضا تقریباً نامحدود، چون بعضی از اعمال جراحی که در این مراکز ما ۱۰۰ درصد رایگان اتفاق می‌افتد، ممکن است که در بحث‌های ارتوپدی و پروتز‌هایی که است بالغ بر ۵۰ میلیون ۱۰۰ میلیون شود، حتی بعضی وقت‌ها بیشتر همه تمایل دارند که از مراکز ملکی استفاده بکنند خوب وقتی که تقاضا نامحدود است و ارائه خدمت یک مقدار محدودیت است معمولاً صف تشکیل می‌شود و آن انتظاری که عزیزان ما از ما دارند برآورده نمی‌شود و بعضاً واقعاً گریزی هم ما نداریم، چون برای برخی از این خدمات، لاجرم بایستی در نوبت بایستند بعضی‌ها مراجعه می‌کنند می‌بینند که مثلاً یک هفته تا دو هفته و بعضاً ما‌ها باید بایستند تا نوبتی بهشون تعلق بگیرد از خدمات تخصصی و فوق تخصصی و معمولاً اعمال سنگینی که اتفاق می‌افتد و بخشی هم که حضوری می‌آیند، چون اینها بعضاً حضوری می‌آیند که مثلاً ۵۰ درصد را در سامانه نوبت دهی الکترونیک گذاشته‌اند دلیلش این است که اینها مراجعات حضوری غیر الکترونیک هم دارند و وقتی که مراجعه می‌شود لاجرم بایستی آنجا خدمت داده شود خود این هم وقتی داده نشود یک نارضایتی به عبارتی مسائلی را در این زمینه ما بعضاً شاهد می‌شویم، اولاً این توسعه خدمت را امیدواریم که بخشی از نیاز را بتواند تامین کند، و دوم یک کار خوبی را در سازمان تامین اجتماعی ما آغاز کرده‌ایم که این هم قابل توجه است علی الخصوص برای افراد مسن ما اعلام کرده‌ایم برای ۶۵ سال به بالا‌ها هم این بازنشستگان عزیز و هم آن عزیزانی که سنشان بالاتر است در مراکز دولتی اگر مراجعه کنند با وزارت بهداشت این قرارداد را ما امضا کرده‌ایم و بسته‌ایم مثل تامین اجتماعی تمام خدمات بستریشان رایگان است یعنی حتی آن فرانشیز ۱۰ درصد را هم نمی‌دهند که این بخشی از این مشکلات را باز می‌تواند برطرف کند البته سامانه نوبت دهی که الان ما هستیم هم به سامانه نوبت دهی غیر حضوری مستقیم به سایت ما می‌توانند مراجعه کنند هم از بستر خدمات الکترونیک دولت هم قابل دسترسی است یکی از دستگاه‌هایی بودیم که جزو اولین دستگاه‌ها تمام خدمات تامین اجتماعی در سامانه دولت الکترونیک قرار گرفته، علاوه بر اینکه سامانه‌های خودمان را توسعه داده‌ایم، علاوه بر اینکه الان ما تقریباً برنامه کاربردی تامین همراه داریم یا تامین من که در موبایل همه عزیزان قابل دسترسی است و می‌توانند استفاده کنند در سامانه الکترونیک هم تقریبا تمام خدمات. 

سوال: آقای دکتر یعنی سوابق بیمه‌ای و اینها؟ 
 موسوی: این را، چون سوال کردید تقریبا تمام خدمات ما به صورت غیر حضوری علاوه بر اینکه حالا عرض کردم بحث پرداخت وام و اینها عزیزان من تقریباً به من گزارشی که دادند ۵۷ خدمت را ما الان در همین برنامه کاربردی تامین من به صورت غیر حضوری داریم ارائه خدمت می‌دهیم سابقه است ثبت بحث‌های خرید سربازی است ایام غرامت بارداری است در این دولت از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش پیدا کرده در راستای توجه به تعالی جمعیت و به صورت غیر حضوری تمامی این خدمات ارائه می‌شود لازم نیست که اصلاً به شعبات ما مراجعه بکنند و تقریباً همه خدمات ما در این عرصه به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود در بحث هوشمندسازی که یکی از راهبرد‌های اساسی ما در آغاز دولت بود واقعاً یک انقلابی را عزیزان ما در این حوزه رقم زدند یکی از بحث‌های ما در حوزه بیمه‌ای همین بحث خدمات غیر حضوری بود از این مهمتر در بحث هوشمندسازی این بود که ما مداخلات انسانی را علاوه بر اینکه مراجعات را کم می‌کنیم مداخلات انسانی را حداقل و بلکه به صفر برسانیم یکی از کار‌های مهمی که به نظر من در حوزه بیمه‌ای یک انقلابی است در این دوره رقم خورده یک جهش بزرگی است بحث لیست هوشمند است شما مستحضرید که همواره بین کارفرما کارگر و سازمان تامین اجتماعی در لیست در حق بیمه در بحث‌های مختلف مالی اختلاف بود بعضی‌هایش تبدیل شده به پرونده‌های سنگین بعضی‌ها می‌رفت در هیئت‌های رسیدگی بدوی و تجدید نظر و متاسفانه بعضاً اعمال نفوذ‌هایی که رقم می‌خورد، چون بالاخره بحث‌های مشاوره‌ای بیمه‌ای و اینها رونق پیدا کرد و شما‌ اطلاع دارید که اتفاقات ناگواری هم بعضاً رقم می‌خورد مابین این هیئت تا آن هیئت رقم شناسایی بدهی و اصل بدهی بعضاً رقم شناسایی بیشتر شناسایی می‌شده و مابین این مشاوره‌ها می‌آمدند و اتفاقات ناگواری که آن عدد واقعی بایستی همان عدد واقعی کمی بوده ولی خوب به هر صورت ما بحث لیست هوشمند را برای اولین بار در نظام بیمه‌ای پیاده کردیم که الان عزیزان ما در کل کشور قبل از اینکه این اختلافات به وجود بیاید توسط سامانه‌های الکترونیکی ما این حق بیمه و این تعاملی که با کارفرما است وارد می‌شود تمام اشکالات مشخص می شود به صورت هوشمند اصلاح صورت می‌گیرد و واریز می‌شود و این لیست هوشمند مقدمه‌ای است که انشاالله مرحله بعدی ما یکپارچگی با نظام بیمه‌ای و نظام پولی و بانکی و نظام مالیاتی است که اگر این را در گام دوم انجام بدهیم خیلی از این زحماتی که برای مردم در عرصه‌های مختلف بعضاً می‌گویند که آقا چند بار ما را می‌کشید پای پول دادن یک بار برای مالیات می‌آید، سراغ ما یک بار بیمه می‌آید یک بار برای فلان موضوع اتفاق می‌افتد این در بحث هوشمندسازی، گام هوشمندسازی گام بسیار مهمی بود که در این دوره رقم خورد امیدواریم که ادامه پیدا بکند و این مداخله‌ای که از این قبل برای بین کارفرما و کارگر و بیمه اتفاق می‌افتد و مشکلات زیادی را حتی برای نظام رسیدگی در دیوان عدالت اداری در قوه قضاییه زحماتی را برای این عزیزان بیشتر می‌کرد از اینها پیشگیری می‌کند به معنای واقعی این هوشمندسازی ما را در مسیر شفافیت و پاسخگویی قرار داده که این می‌تواند در اصل باعث افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی توسط کارفرما‌های محترم و عزیزمان که واقعاً بخش اعظمی از تامین مالی نظام بیمه‌ای توسط این عزیزان رقم می‌خورد و این ریل را انشاالله با قوت بایستی ادامه داد. 
 

سوال: در بخش سرمایه‌گذاری صندوق چه کار کرده؟ 
موسوی: در حوزه سرمایه‌گذاری هم به لطف خداوند متعال بر اساس صورت‌های مالی رسیدگی شده، البته آخرین صورت‌های مالی هنوز نیامده تا سال ۱۴۰۱ رسیدگی شده ما رشد بالغ بر ۴۵ درصدی را داشته‌ایم، البته این آن مطلوبیتی نیست که ما سراغش بودیم اتفاقات خوبی رقم خورده بعضی از تغییر سرمایه گذاری دارد اتفاق می‌افتد اساساً بایستی از بنگاه‌داری خارج شویم به سمت سهامداری برویم اصلاح ساختاری که بایستی صورت بگیرد مقدماتش فراهم شده اساساً اعتقاد بنده بر این بوده و است آینده صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری بایستی دیده شود، همه صندوق‌ها از یک طول عمری که می‌گذرند و اساساً از میانسالی به سمت افزایش و یا به عبارتی کهولت سنی می‌روند مثل همه پدیده‌ها عمدتاً تمرکز راهبردی‌شان روی حوزه‌های سرمایه‌گذاری است و ما متاسفانه از این موضوع تا این لحظه غفلت شده و آن بعضاً بحران‌های افراطی که می‌گویم که بنده قبول ندارم ما مشکل داریم و چالش داریم، اما برای برطرف کردن چالش‌ها در آینده تعهدات بین نسلی حتماً بایستی در حوزه سرمایه‌گذاری بیشتر کار شود استانداردی که ما در این زمینه داریم چیزی حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد درآمد‌های ما سهم درآمدی ما بایستی از حوزه سرمایه‌گذاری باشد در صندوق‌های دی‌بی که ما صندوق دیبی هستیم و متاسفانه الان حدود بین ۵ تا ۶ درصد سهم منابع ما از این حوزه است بایستی تغییرسرمایه گذاری اتفاق بیفتد سرمایه‌گذاری جدید باید در این زمینه رقم بخورد من یک نوید را به بینندگان عزیز بدهم و آن این است که برای اولین بار طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته برآورد ما این است که در شش ماهه دوم این اتفاق اتفاقی است که تا الان رقم نخورده در شش ماهه دوم حتماً ما با این برآوردی که داریم در درآمدهایمان مثبت نقدینگی اتفاق خواهد افتاد و برای اولین بار وارد سرمایه‌گذاری اختیاری خواهیم شد به لطف خداوند متعال، چون اکثر سرمایه‌گذاری‌های ما سرمایه‌گذاری‌های اجباری واگذاری این تعدی بدهی‌ها بوده در طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته و این برنامه‌ریزی که شده برای درآمد صندوق و این رویکردی که داریم قطعاً در شش ماهه دوم این مثبت نقدینگی این است که ما تعهدات مستمری را انجام خواهیم داد تعهدات دیگر درمانی ایام غرامت بیماری تعهدات کوتاه مدت را انجام خواهیم داد و بخشی از درآمد ما زیاد خواهد آمد که به لطف خدا باید وارد سرمایه‌گذاری جدید بشویم که در این دوره هم این اتفاق اتفاق در اصل کم نظیر و یا بی‌نظیری است که دارد اتفاق می‌افتد. 

سوال: آقای دکتر ۳۰ ثانیه وقت داریم که بگوییم بیمه این کارگران ساختمانی به کجا انجامید بالاخره؟ 
موسوی: بیمه کارگران ساختمانی در اصلاح ماده پنج که در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد متاسفانه آن توجهی که بایستی به این عزیزان کارگر و زحمتکش که شاید یکی از اقشاری هستند که باید بیشتر توجه می‌شد در تامین مالی این متاسفانه رقم نخورد ما برآوردی که داشتیم تقریبا ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری این صندوق بود و چیزی حدود ۵۰۰ هزار نفر پشت این صندوق بودند در کمیسیون اجتماعی مجلس طرح‌های خیلی خوبی آماده شد و رفت در صحن متاسفانه این رای نیاورد، اما در ماه گذشته یک تعداد کمی را اعلام کردیم که تحت پوشش قرار بگیرند کار اساسی این است که بایستی این اصلاح ماده ۵ در تامین مالی اتفاق بیفتد و کارفرمایان و انبوه سازان عزیز بیشتر به کمک این عزیزان بیایند که بتوانیم این توسعه بیمه کارگران ساختمانی را داشته باشیم. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.