رایج ترین مشکلات موتور خودرو چیست ؟

بیتوته یکشنبه 24 تیر 1403 - 18:36

رایج ترین مشکلات موتور خودرو چیست ؟



از مشکلات موتور خودرو چه می دانید

راههای جلوگیری از خرابی موتور خودرو

 

10 مشکل رایج موتور که نباید نادیده بگیرید

در هر وسیله نقلیه ای به موتور قلب گفته می شود. بنابراین، چه چیزی می‌تواند فاجعه‌بارتر از این باشد که ببینید این بخش اصلی خودروی شما دچار مشکلات رایج موتور شده است؟ بنابراین، برای اطمینان از سالم بودن موتور باید به درستی از خودروی خود مراقبت کنید.

 

خرابی موتور ممکن است باعث شود ماشین شما برای همیشه متوقف شود. تا زمانی که به خوبی نگهداری شود، نیازی به تنش ندارید. ممکن است هر گونه تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده را به تعویق بیندازید و فکر کنید چه اتفاقی بدتر می افتد. اما، در درازمدت، این مشکل ممکن است شرایط شدیدی داشته باشد و برای شما هزینه زیادی داشته باشد.

 

مشکلات رایج موتور در خودروها

مهم است که قبل از اینکه ماشین به طور ناگهانی از کار بیفتد، علائم تشخیص مشکل موتور و موتور توسط مکانیک متخصص تشخیص داده شود. به برخی از رایج ترین مشکلات موتور نگاهی بیندازید:

 

1. موتور روشن نمی شود :

این رایج ترین مشکل موتور است که صاحبان خودرو اغلب با آن مواجه می شوند. اگر مشکل از باتری باشد، موتور صدای تق تق می دهد اما نمی چرخد. از سوی دیگر، خودرویی که مشکل سوخت یا احتراق دارد، میل لنگ می‌زند اما روشن نمی‌شود. برخی از دلایل روشن نشدن موتور عبارتند از: باتری خالی، کابل های باتری خورده، پمپ بنزین معیوب، فیلتر بنزین مسدود شده، خرابی سوئیچ استارت و خرابی رله موتور استارت.

 

2. گرم شدن بیش از حد :

سطح پایین مایع خنک کننده مقصر مشکل گرمای بیش از حد است. سوختگی رادیاتور، گرفتگی شیلنگ‌ها، شکستگی ترموستات موتور ، شل یا شکستگی شاخه‌ها، سیستم خنک‌کننده نشتی ، واشر سر منفجر یا ترک‌خورده می‌تواند باعث مشکلات گرمای بیش از حد شود. گرمای بیش از حد مکرر می تواند باعث آسیب شدید موتور شود.

 

3. توقف :

توقف خودرو در هنگام رانندگی به مشکلات موتور مربوط می شود. خودرویی که به طور ناگهانی در وسط جاده توقف می کند یک خطر بزرگ ایمنی است. در واقع، اگر یک خیابان شلوغ یا یک جاده دشوار و صخره ای باشد، تردید جزئی می تواند باعث تصادف شود.

مشکلات در خط سوخت، فیلتر بنزین و شمع ها ممکن است دلیل توقف و تردید باشد. با این حال، ممکن است آنها همیشه به موتور مربوط نباشند، اما باید آن را توسط یک مکانیک حرفه ای بررسی کنید.

 

4. کاهش قدرت : 

اگر موتور شما قدرت خود را از دست داده است، ممکن است به دلیل مشکلات سیستم احتراق، سیستم سوخت‌رسانی یا مشکلات مربوط به کامپیوتر خودرو باشد.

 

5. مصرف بیش از حد سوخت : 

اگر مصرف سوخت خودرو شما به طور ناگهانی افزایش یافته است، ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به موتور، سیستم انتقال قدرت یا تایرها باشد.

 

درباره مشکلات موتور خودرو

ایجاد بخار و یا دود از رایج ترین مشکلات موتور خودرو می باشد

 

6. دود یا بخار :

دود دادن یک موتور هرگز خبر خوبی نیست، مهم نیست دود چه رنگی می بینید. در صورت بروز چنین مشکلی باید فورا خودرو خود را به تعمیرگاه خودرو ببرید. این مشکل ممکن است به دلیل فرسودگی واشر، سیلندرهای خراب، حلقه های آسیب دیده، میل لنگ ضعیف و استفاده از درجه روغن اشتباه رخ دهد. به همین دلیل، همیشه توجه به موتور خود بسیار توصیه می شود. با این حال، اکثر خودروهای برندهای ژاپنی مانند هوندا ، سوزوکی ، تویوتا ، میتسوبیشی و ... با موتورهای خوب و لوازم جانبی باکیفیت برای جلوگیری از دود سفید تولید می شوند.

 

7. صدای غیر عادی :

گاهی اوقات، مشکلات موتور از طریق نویز به شما هشدار می دهد. اگر متوجه صدای عجیب و غریب یا منحصر به فرد همراه با ضربه یا لرزش شدید، باید توجه کنید. چنین صداها و لرزش هایی می تواند نشان دهنده ضعف استارت، فرسوده بودن تسمه تایم یا سایر مشکلات جدی موتور باشد. در این مورد، احتمالاً باید ماشین خود را نزد مکانیکی ببرید که به شما کمک کند دقیقاً دلیل آن را تعیین کنید.

 

8. مسئله روغن :

بی توجهی به اهمیت تعویض منظم روغن یکی از رایج ترین مشکلات موتور است. هنگامی که روغن را در صورت لزوم تعویض نکنید، موتور شما به تدریج شروع به از دست دادن کارایی خود می کند و در یک نقطه، سپس از کار می افتد.

 

برای اینکه موتور خود به خوبی کار کند، باید نوع روغن مناسب را انتخاب کنید. ممکن است استفاده از روغن مصنوعی را در نظر بگیرید تا بهترین استفاده را از موتور خود ببرید. و، این نیز توسط بسیاری از خودروسازان پیشرو در حال حاضر توصیه می شود. قیمت روغن مصنوعی فقط چند دلار بیشتر از روغن معمولی شما است. شاید دوست نداشته باشید موتور خود را در میان ناکجا آباد از کار بیاندازید، تنها برای چند دلار، درسته؟

 

مشکلات رایج موتور خودرو

یکی از نکته هایی که برای خرابی موتور خودرو باید در نظر داشته باشید روغن آن است

 

9. کمبود مایع خنک کننده :

مورد بعدی از سری مشکلات مکرر موتور خودرو، مشکل در سیستم خنک کننده است. روش استاندارد شستشوی مایع خنک کننده موتور هر 30000 مایل یا 3 سال است.

 

متاسفانه اکثر رانندگان تا زمانی که تعمیرگاه به آن‌ها توصیه نکند، برای تخلیه مایع خنک کننده اقدام نمی‌کنند. همین سهل‌انگاری باعث می‌شود قطعات سیستم خنک کننده زودتر از عمر مفیدشان  فرسوده شوند.

 

یکی از راه‌های ساده برای عیب‌یابی موتور،  بررسی داغ شدن بیش از حد آن است. کمبود مایع خنک کننده یکی از دلایل اصلی داغ شدن است. اما دلایل دیگری مانند: رادیاتور سوخته، گرفتگی لوله‌ها، خرابی ترموستات، لق شدن یا شکستگی درپوش‌ها، نشتی در سیستم خنک کننده، سوختن واشر سرسیلندر نیز می‌توانند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شوند.  اگر همچنان به رانندگی با خودرو داغ ادامه دهید،  احتمال آسیب دائمی به موتور وجود دارد.

 

از دیگر مشکلات داخلی موتور که باعث داغ شدن بیش از حد می‌شوند، می‌توان به خرابی فن‌های خنک کننده یا گرفتگی سیستم خنک کننده اشاره کرد.  اگر بلافاصله برای تعمیر موتور اقدام کنید، به روش های گرانقیمت و پیچیده تری مانند تعویض یا بازسازی کامل موتور نیازی نخواهد بود.

 

10. آب در موتور :

راندن ماشین خود از میان آب های بلند یا طوفان های شدید باران می تواند به موتور آسیب جدی وارد کند. اگر آب وارد موتور شود، ممکن است میله های پیستون را خم کند و موتور شما را در شرایط شکسته قرار دهد. اغلب آب می تواند با عبور از منیفولد ورودی به محفظه احتراق برسد. به یاد داشته باشید که شمع در اینجا قرار دارد. بنابراین، به محض عبور آب می توانید با مشکلات موتور ناشی از یکی از موارد فوق یا همه آنها مواجه شوید.

 

اگر موتور خودرو شما خراب شود، ماشین شما چیزی نیست جز یک انبوه فلز بی مصرف بدون موتور در حال کار. بنابراین، اگر هر یک از این مشکلات رایج موتور در هر زمان رخ داد، نادیده نگیرید . علاوه بر این، ماشین را برای تشخیص منظم به تعمیرگاه ببرید تا برای مدت طولانی به شما سرویس دهد.

 

گردآوری: بخش خودرو بیتوته

 

منبع خبر "بیتوته" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید