چه کسی به ساختمان نیاوران می رود؟/رئیس مرکز پژوهش های مجلس چه کسی خواهد بود؟

تابناک شنبه 30 تیر 1403 - 15:26
مرکز پژوهش‌های مجلس، تنها رکن مجلس است که غیر از نمایندگان مجلس، اعضا و کارشناسان رسمی خارج از مجلس دارد. این مرکز تنها مرکز پژوهشی حاکمیتی دارای قانون مصوب و با تاثیرگذاری مستقیم بر روی طرح‌ها و لوایح است.

چه کسی به ساختمان نیاوران می رود؟/رئیس مرکز پژوهش های مجلس چه کسی خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار  تابناک،نام ۴ نفر  برای ریاست مرکز پژوهش های مجلس مطرح است، گزینه های احتمالی برای ریاست مرکز پژوهش های مجلس از این قرار است؛
 
بابک نگاهداری که  در سال  ۱۴۰۰ با رای اعضای هیات امنای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به ریاست این مرکز انتخاب شد و همچنان رئیس این مرکز است.پیشتر از خرداد ۱۳۹۹ تا شهریور۱۴۰۰  رئیس حوزه ریاست مجلس و مشاور محمدباقرقالیباف بود.
 
بابک نگاهداری، دانشیار و مدیر گروه بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.وی تاکنون مسئولیت‌های اجرایی دبیری نقشه جامع علمی کشور، معاونت نظارت و راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و ریاست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران را بر عهده داشته است.


نگهداری کاندیدای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی بود و علی رغم حضورش در لیست جبهه انقلاب به مجلس شورای اسلامی راه نیافت.
 
  سید احسان خاندوزی گزینه ی مطرح شده ی بعدی است. همچنین او پس از استعفای زاکانی از ریاست این مرکز جزء گزینه های مطرح شده بود.
خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم، نماینده مردم تهران یازدهمین دوره در مجلس شورای اسلامی بوده است و سوابقی همچون کارشناس کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی در کارنامه او دیده می شود  او پیش از این مدیرکل اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس بوده است وی استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است.

احمدنادری نیز از گزینه های احتمالی برای ریاست این مرکز پژوهشی است.طبق شنیده ها احتمال موافقت قالیباف به عنوان هیأت امنای مرکز پژوهش های مجلس با وی کمتر است.


احمد نادری نماینده دوره یازدهم و دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی است. وی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم است او هیات علمی دانشگاه تهران است و ریاست جهاد دانشگاهی واحد تهران در کارنامه خود دارد.

از الیاس نادران نیز به عنوان گزینه  احتمالی ریاست مرکز پژوهش های مجلس یاد می شود هرچند احتمال آن ضعیف است.
 وی نماینده دوره هفتم، دوره هشتم و دوره نهم  و یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ تهران و ری، شمیرانات و اسلامشهر بوده است ،  نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین وی عضو پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است.

کفتنی است محمدجواد لاریجانی در سال ۱۳۷۴ برای اولین بار پیشنهاد تاسیس مرکز پژوهش های مجلس را داد و خود نیز اولین رئیس این مرکز پژوهشی تا سال ۱۳۷۹ بوده است.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.