توصیه‌های مهم برای ارسال وسایل موکب‌های اربعین به عراق

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 03 مرداد 1403 - 13:16
کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین با اشاره به آغاز عملیات ارسال ملزومات موکب‌ها از جمعه ۵ مرداد به عراق، فهرستی از توصیه‌های ضروری برای خادمان این موکب‌ها را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین که در ستاد بازسازی عتبات عالیات تشکیل شده است، پیش‌تر به توافق ایران و عراق برای خروج کامیون حامل وسایل موکب‌ها از ۲۰ ماه محرم (۳۰ تیر) و از مرزهای خسروی، شلمچه و مهران اشاره کرده بود.

اکنون این کمیته در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است موکب‌هایی که موفق به ثبت‌نام در سامانه موکب‌داران و اخذ شناسه ملی شده‌اند، می‌توانند با رعایت این بندها ملزومان خود را به عراق ارسال کنند:

۱-  موکب‌ها باید اطلاعات و مشخصات کامل اقلام و خودرو را در سامانه http://mokeb.atabat.org ثبت و کدرهگیری دریافت کنند.
۲-  تشریفات گمرکی کامیون‌ها و انجام کاپوتاژ تمام خودروها توسط ستادهای عتبات عالیات استان‌ها در مبداء انجام شده و از اعزام خودروها بدون انجام گمرکی داخلی پرهیز شود.
۳-  لازم است موکب‌ها براساس تاریخ ثبت شده در مجوز صادره و تنها به مرز تعیین‌شده مراجعه کنند.
۴-  خروج اقلام مخابراتی، جی‌پی‌اس، لیزر، اقلام تصویربرداری، خودپردازهای بانکی، مصالح ساختمانی اکیدا ممنوع است.
۵-  مرجع خروج دارو سازمان هلال احمر بوده؛ لذا موکب‌های درمانی برای ارسال دارو باید حتما با هلال احمر هماهنگی لازم را انجام دهند.
۶-  رانندگان کامیون‌ها و همراهان حتما گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار همراه داشته باشند.
۷-  اعزام خودروهای موکب‌ها پس از تکمیل تشریفات گمرکی در مبدأ تنها پس از صدور مجوز پیامکی از سوی سامانه امکان‌پذیر است.
۸-  موکب‌ها از ارسال خودروهایی که محموله آنها با مندرجات ذکر شده در فرم سه‌برگی مغایرت دارد، اکیدا خودداری کنند.
۹- موکب‌ها پیش از اعزام خودروها نسبت به تکمیل الحاقیه بیمه خودرو اقدام کنند.
۱۰-  موکب‌ها توجه داشته باشند که در صورت وجود مازاد اقلام غذایی و مصرفی، امکان بازگشت آنها به ایران میسر نیست.

کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین همچنین تقسیم‌بندی خروج کامیون‌های موکب‌ها از مرزها را به این شرح اعلام کرده است:

برای اربعین امسال سه مرز مهران، شلمچه و خسروی برای خروج ملزومات موکب‌ها در نظر گرفته شده است. براین اساس موکب‌های اربعین ۹ استان تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قم، ایلام، لرستان و گلستان باید خودروها و ملزومات خود را از «مرز مهران» خارج کنند.

«مرز شلمچه» نیز برای موکب‌های ۱۰ استان فارس، یزد، اصفهان، کرمان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و خوزستان در نظر گرفته شده است.

موکب‌های ۱۲ استان دیگر یعنی اردبیل، آذربایجان غربی، البرز، مازندران، زنجان، مرکزی، گیلان، قزوین، همدان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی نیز برای ارسال ملزومات خود به عراق باید به «مرز خسروی» مراجعه کنند.

این کمیته همچنین از ثبت‌نام حدود ۵ هزار و ۲۸۱ موکب در سامانه موکب‌داری اطلاع داده که تا کنون برای حدود ۱۲۰۰ موکب شناسه ملی صادر شده است و پیش‌بینی کرده تعداد موکب‌های اربعین تا ۳۵۰۰ موکب برسد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.