«ری‌را» رونمایی شد/ قیمت این شاسی‌بلند ایرانی چقدر است؟!

افکار نیوز چهارشنبه 03 مرداد 1403 - 15:13
نسخه‌های نهایی ری‌را آماده ورود رسمی به بازار شده است.

پس از مدت‌ها، قیمت نهایی نخستین شاسی‌بلند ایران‌خودرو بالاخره مشخص شد و این خودرو با قیمت کارخانه‌ای ۱ میلیارد و ۲۷۰ هزار تومان، گران‌ترین خودروی ایرانی لقب گرفت.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان و گذراندن مراحل مختلف، نسخه‌های نهایی ری‌را آماده ورود رسمی به بازار شده و قیمت نهایی آن مشخص شده است. قیمت نهایی ایران‌خودرو ری‌را «۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان» اعلام شده است.

ری را یا پروژه K ۱۲۵، بر مبنای پلتفرم نسل دوم پژو 2008 ساخته و طراحی شده است. پژو ۲۰۰۸ فقط در نسل اول در بازار ایران حضور داشت، اما اینکه ایران‌خودرو چگونه پلتفرم نسل دوم را که هیچ‌وقت وارد ایران نشد، خرید و بر مبنای آن خودرو طراحی کرده، خود جای سؤال است.

برخی از قسمت‌های ری‌را با نگاهی به سایر خودرو‌ها طراحی شده است. در نمای جلویی ری را، از سبک طراحی دو چراغ استفاده شده که به شکل واضحی یادآور محصولات هیوندای مانند کونا و سانتافه است. دی لایت خودرو با گرافیک ۳ تایی، در بالای چراغ اصلی با لامپ هالوژنی قرار گرفته است. اینکه در گران‌ترین خودروی ملی ساخته شده، از سبک کاسه چراغ‌های بسیار قدیمی با لامپ هالوژنی استفاده می‌شود، بسیار جای انتقاد دارد. نکته عجیب‌تر اینکه ایران‌خودرو چندین سال است که دنا را با لنز و کاسه چراغی جدیدتر از ری را عرضه می‌کند!

چراغ‌های اصلی با جلو پنجره تلفیق شده و دماغه خودرو را در مجموع تشکیل می‌دهند. گرافیک جلو پنجره از سطح نسبتاً خوبی بهره می‌برد. امیدواریم که ایران‌خودرو در زمان عرضه این خودرو، اشکالات عجیب و غریبی که در تارا وجود داشت، مثل وجود منافذ و فضای زیاد بین کاپوت و سپر وجود نداشته باشد.

برای اولین بار در کشور، یک خودروی ملی با چراغ‌های کرنرینگ تولید می‌شود. این سیستم به‌گونه‌ای کار می‌کند که با چرخش فرمان به‌اندازه مشخصی، قسمتی از چراغ‌های جلو روشن می‌شود تا مسیر داخل پیچ نورانی شود و راننده با دید کافی‌تری بپیچد. لامپ به کار رفته در بخش کرنرینگ، LED بوده، اما سایر لامپ‌ها متأسفانه هالوژنی خواهند بود.

نمای کناری از طراحی ساده‌ای برخوردار است. ایران‌خودرو قصد دارد تریم دو رنگ مثل قرمز و مشکی را برای ری را در نظر بگیرد.

نمای پشتی ری را که انتظار می‌رفت مثل تارا، از چراغ متصل استفاده کند، از یک چراغ کاملاً جدا از هم و نسبتاً اسپرت استفاده کرده است. این چراغ‌ها درون یک قاب مشکی‌رنگ قرار دارند که خطوط اطراف آن ممکن است کمی آزاردهنده باشد. دیفیوزر خودرو هم ساده و هم اسپرت طراحی شده است.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.