نرخ بیکاری ایثارگران به ۷.۴ درصد کاهش یافت

صدا و سیما پنج شنبه 04 مرداد 1403 - 01:00

گفتگو
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر، موضوع عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم را با حضور میهمان برنامه، قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید بررسی کرد.

سؤال: از شهریور ۱۴۰۰ که مسئولیت را در بنیاد شهید برعهده گرفتید، یک شعار داشتید اینکه تبدیل بنیاد شهید به یک سازمان خدماتی به یک سازمان راهبردی بود. اشکال سازمان خدماتی چه است که تعریف کردید که فعالیت‌ها مسیر‌ها و راهبرد‌ها به سمت یک سازمان راهبردی برود؟
قاضی زاده هاشمی: اجازه بدهید چون ممکن است آخرین حضور تلویزیونی من در سمت خادم خانواده عزیز شهداء و ایثارگران باشد، هم سلام و درود عرض کردم خدمت این خانواده معزز طلب حلالیت کنم بخاطر همه نقص‌ها و کم کاری‌ها و خدایی ناکرده ضعف‌هایی که در بنده بوده است و بخاطر این، آنطوری که باید خدمت صدیق یا توانمندی نبودیم خدمت آنها، با تمام تلاش‌هایی که انجام شد و اقدامات ستورگی در این حوزه به مدد همکاران من و همت دولت و مجلس اتفاق افتاده است. انشاالله قلب آقا امام زمان، نائب امام زمان حضرت آقا، شهید عزیزمان شهید رئیسی از من راضی باشد و دعای خیر خانواده بزرگ ایثار و شهادت به ویژه والدین عزیز شهداء که دعای خیرشان انشاالله باعث عاقبت به خیری امثال بنده شود. 
حوزه ایثار و شهادت یک حوزه صنفی نیست، یک مسئولیت عمومی است، چه در امر ترویج، امر فرهنگ که همه دستگاه‌ها و همه عموم مردم بعبارت بهتر در این حوزه، فعالیت دارند و دارای مسئولیت هستند، چه در حوزه رسیدگی و تکریم به خانواده عزیز ایثار و شهادت. بالاخره نیاز‌های این ۳ و نیم میلیون نفری که جامعه تحت پوشش بنیاد شهید هستند، انواع و اقسام نیاز‌ها دارند، در حوزه مسکن نیاز دارند، معیشت نیاز دارند، اشتغال نیاز دارند و این کار‌ها دستگاه مسئول محوری در کشور دارد. متأسفانه همه اینها بسته بندی شده است در بنیاد شهید قرار داده شده بود و یک نوع استغناء سایر دستگاه‌ها داشتند و یا حتی می‌گفتند که یک متولی دارد اگر یک مسئول برای اشتغال در مورد سایر جا‌ها وجود دارد، این امر با بنیاد شهید در مورد خانواده شهداء و به وظایف خودشان عمل نمی‌کردند و یک جا‌هایی هم با بنیاد شهید همکاری نداشتند به همین خاطر عمده قوانین حوزه ایثارگری اجرا نشده بود. در ابتدایی که من آمده بودم، ۱۹ درصد از قوانین ایثارگری کامل اجرا شده بود، عمده قوانین یا اجرا نشده بود و یا ناقص اجرا شده بود. 

سؤال: الان چند درصد اجرایی شده است؟
قاضی زاده هاشمی: الان بیش از ۳۰ درصد نزدیک به ۳۵ درصد کامل اجرا شده است، بعضی از برآورد‌های ما می‌گوید تا ۵۰ درصد قوانین هم اجرا شده است، سایر قوانین هم بخشی اش اجرا شده است. یعنی ما الان تقریباً قانونی که اصلاً اجرا نشده باشد، تک و توک قانونی داریم که در جهت اجرای تمام قوانین حرکت کرده ایم. 

سؤال: این به دلیل همان نگاهی بود که از سمت خدماتی به سمت راهبردی برود؟
قاضی زاده هاشمی: اینکه دولت و مجلس پای کار آمد. سازمان راهبردی چرا بنیاد شهید معاون رییس جمهور بود؟ چون این امر جزء شئونات رییس جمهور بود که سایر دستگاه‌ها به رییس جمهور پاسخگو باشند. چون رییس جمهور اشتغال زیادی داشت یک معاونی باید قرار می‌گرفت که از طرف رییس جمهور امور را پیگیری می‌کرد. ما در همین راستا ساختار و سازوکار‌های در بنیاد را کلاً تغییر دادیم یعنی رفتیم به یک سمت نهادی مثلا مشاور ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی را قدرت دادیم. یا ماده ۷۴ قانون جامعه ایثارگران که باید همه دستگاه‌ها عمل به قانون را به بنیاد شهید گزارش بدهد و بنیاد شهید گزارش بدهند به مقام معظم رهبری و رؤسای قوا را، این را تقویت کردیم و سالانه داریم این گزارش را ارائه می‌کنیم. در جشنواره شهید رجایی به دستگاه‌ها امتیاز می‌دهیم از منظر اینکه کدام دستگاه دارد قوانین ایثارگری را اجرا می‌کنند یا اجرا نمی‌کنند. یعنی آمدیم نهادسازی کردیم برای این کار به همین خاطر شکل کار تغییر پیدا کرد؛ لذا این معجزات اتفاق افتاد، یکدفعه می‌بینید که نرخ بیکاری ما یک سقوط آزاد می‌کند و بسیار کم می‌شود، افزایش کمک‌های معیشتی ما چند برابر می‌شود، این اتفاقاتی که حاصل شد، ماحصل این تغییر رفتار ابتدا در خود بنیاد شهید و دولت بود نسبت به این خانواده‌ها و البته کاملاً هم ما هنوز یک سازمان راهبردی کامل نیستیم هنوز بخشی از خدمات را ما داریم ارائه می‌کنیم. یعنی ما آسایشگاه داریم، درمانگاه داریم.

سؤال: ارائه خدمات و هم راهبردی؟
قاضی زاده هاشمی: بله این باید ذره ذره جابجایی اتفاق بیفتد، یعنی نهاد موازی، یعنی وزارت بهداشت باید این بار را اول بیاید بردارد تا من بتوانم این بار را زمین بگذارم. ما به سمت آن رفته ایم، یک بخشی از کار‌ها بعضی از بنگاه‌ها را خارج شده ایم یعنی یک فاز تقریباً شاید هفت هشت ده ساله طول بکشد که ما از یک سازمان خدماتی صرفاً معیشت پایه اول سازمان پیگیری کننده و مطالبه گر و بعد بشویم یک سازمان کاملاً راهبردی.

 ۳۳۶۲۹ ایثارگر در دستگاه‌ها جذب شدند

سؤال: چون نرخ بیکاری را اشاره کردید، برویم سراغ اعداد و ارقام ابتدای مسئولیت شما در دولت سیزدهم در بنیاد شهید، نرخ بیکاری در حوزه ایثارگان ۱۹ ممیز ۶ بود و الان حدود ۷ باشد. اما می‌خواهم بروم سراغ نکته مهم که همچنان ما یک عدد قابل توجه که جزء دهک‌های پایین هستند از قشر ایثارگران چیزی حدود ۳۱ هزار نفر، هم فاقد شغل هستند، هم فاقد درآمد هستند. حالا عدد‌های دقیق‌تر را از جانب شما بگیرم. توانمندسازی‌هایی صورت دادید، برنامه ریزی‌هایی که کردید، اول بگویید که این عدد چقدر بوده است که به اینجا رسیده است، برنامه ریزی برای اینکه این عدد کاهش پیدا کند در یک ریل گذاری مناسب به چه سمت و سویی رفت؟
قاضی زاده هاشمی: ما یک سامانه کاریابی داشتیم آنجا براساس افرادی که در آن سامانه ثبت نام کرده بودند، نرخ محاسباتی ۱۹ و ۶ دهم درصد اعلام کرده بودند که فاقد هرگونه شغل هستند. خود این آمار خیلی آمار دقیقی نبود، بعلاوه برنامه ریزی که ما کردیم، یعنی هم شفاف کردن اطلاعات و هم برنامه ریزی که توسط دولت اتفاق افتاد. مثلاً ۳۳ هزار و ۶۲۹ نفر استخدام شدند در دولت در این ایام که فقط همین اخیر ما ۳۱ هزار فرزند شهید و جانباز ۷۰ درصد سهمیه استخدام برای آنها گرفتیم که نزدیک به ۲۴ هزار نفر در آزمون شرکت کردند، ۲۰ هزار نفر شرکت کردند، از اینها ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در این آزمون قبول شدند و الان به زودی مشغول به کار می‌شوند. یا در بحث تبدیل وضعیت که ۲۱۹ هزار و ۸۲۵ نفر تبدیل وضعیت اینها شد. ولی مجموعه اینها یا تسهیلاتی که ما دادیم، تسهیلات خوداشتغالی، ما در جذب تسهیلات خوداشتغالی بیش از ۱۰۰ درصد عمل کرده ایم. یعنی دستگاه به همین خاطر اولین دستگاه شد در نهاد‌های حمایتی، یعنی نه تنها سهمیه منابع خودمان نزد بانک‌ها توانستیم جذب کنیم، بلکه از سهمیه سایر دستگاه‌ها که نتوانسته بودند جذب کنند با ما جذب کردیم که وزارت تعاون و کار ما را بعنوان دستگاه برتر معرفی کرد. 

کاهش نرخ بیکاری ایثارگران از ۱۹.۶ درصد به ۷.۴ درصد

سؤال: این در این مسیری است که ۱۹ و ۶ شده است به ۷؟
قاضی زاده هاشمی: به ۷ و ۴ دهم بعبارت دقیق تر. آن زمان که ما ۱۹ و ۶ بودیم، میانگین کشور بین ۱۲ تا ۱۳ بود. یعنی ما بیش از میانگین کشور بودیم با فاصله زیاد، الان میانگین کشور ۷ و ۶ دهم است و ما ۷ و ۴ دهم شده ایم. یعنی نه تنها به میانگین رسیدیم، بلکه از میانگین کاهش چشمگیرتری داشتیم، با همین روند پیش بینی ما این بود که اگر دولت شهید رئیسی آن یک سال آخرش هم ادامه پیدا می‌کرد، ما به عدد ۵ می‌رسیدیم که یک عدد قابل قبول در عرصه جهانی است. چون جامعه ما جامعه سالمندی است، متوسط سن در جامعه ایثارگری بیش از ۶۰ سال است، ما خیلی از افرادی که بیکار هستند ما باید به آنها کمک معیشتی کنیم، خیلی انتظاری که اینها وارد بازار کار شوند و یا مشغولیت پیدا کنند نداریم. الان کسی نیست که شرایط اولیه استخدام داشته باشد، ما مسئله استخدام او را نتوانیم حل کنیم، با توجه به آزمون‌هایی که برگزار می‌شود یا شرایط خوداشتغالی داشته باشد و ما به او تسهیلات خوداشتغالی ندهیم. چه در طرح‌های خود و چه در طرح‌های دیگر.

سؤال: پس این عدد ۳۱ هزار نفری که الان اشاره می‌شود که در آمار‌ها و ارقام‌ها فاقد شغل هستند و درآمدی ندارند و از ایثارگران ما هستند؟
قاضی زاده هاشمی: نمی‌شود بگوییم ما فاقد درآمد کسی را نداریم، چون ما همه افرادی که در سه دهک پایین بودند را تحت پوشش برده ایم. منتها مشاغل فصلی و پراکنده دارند، ما طرح‌های مختلفی برای اینها تعریف کرده ایم، آمده ایم با سایر نهاد‌های اشتغال زا، با امداد و جا‌های دیگر هم قرارداد بسته ایم که هر کسی در آن شهر بتواند مراجعه کند به این کانون‌های ما، ما بالاخره برای او می‌توانیم یک شغلی دست و پا کنیم. یعنی از طرف بنیاد شهید الان پاسخ ردی کسی دریافت نمی‌کند در حوزه تولید شغل و اشتغال. این عدد ۳۱ هزار هم عدد دقیقی نیست، این عددی بوده است که ما مجوز استخدام دریافت کرده ایم، با توجه به مجوز استخدام شاید بعضی‌ها برداشت کردند که ما ۳۱ هزار نفر فاقد هستند. ما فرزندان شهید و جانبازان ۷۰ درصد ما ۲۷ هزار نفر فاقد شغل بودند که اینها را، چون مجوز گرفته ایم، بیش از اندازه هم گرفته ایم، چرا بیش از اندازه گرفته ایم، چون ممکن است تناسب بین رشته شهر وجود نداشت برای اینکه این مسئله به وجود نیاید، با کمک سازمان اداری استخدامی برای اولین اینها گروهی هستند که تأمین اعتبار هم شده است، یعنی اینها بلافاصله بعد از جذب و گزینش مشغول به کار هم می‌شوند. 

سؤال: تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران، موضوعی که قبلاً خاک می‌خورد و در دوره مسئولیت شما شروع پیدا کرد به رفع چالش‌هایی که در آن وجود داشت و تبدیل وضعیت ها. از چند نفر چالش‌هایی که وجود داشت در این مسیر چه بودند؟
قاضی زاده هاشمی: این قانون دو سه سال قبل از شروع دولت سیزدهم مصوب شده بود. یعنی دوره‌ای بود که خودم مجلس بودم، یکی دو بار هم تکرار شد، تقریباً دولت قبل چیزی اجرا نکرده بود و خیلی محدود و کم اجرا شده بود. 

۲۱۹۸۲۵ ایثارگر در دولت سیزدهم تبدیل وضعیت شدند

سؤال: علت اجرا نشدن آن؟
قاضی زاده هاشمی: مقاومت دستگاه ها، یعنی دستگاه‌ها قانون را قبول نداشتند، نه دستگاه‌ها دولتی و نه شرکت‌های خصولتی، هیچکدام قبول نداشتند. کار به جایی رسیده بود، تجمع و تحصن، دیوان شکایت و دیوان عدالت و کمیسیون ماده ۱۶. و اگر درست خاطرم باشد آن سالی که من آمدم سال ۱۴۰۰ مثلاً ۳۰ و چند هزار شکایت فقط کمیسیون ماده ۱۶ ما داشت از این بچه‌هایی که می‌خواستند و درخواست تبدیل وضعیت داشتند و تبدیل وضعیت شان انجام نشده بود. منتها با دستوری که آقای رییس جمهور دادند و جلساتی که سازمان اداری استخدامی گذاشت و توجیح کرد تمام معاونت‌های مالی اداری چندین بخشنامه یعنی هر سؤالی پیش می‌آمد رفع ابهام می‌کرد و پیگیری‌های بسیار بسیار زیادی که توسط همکاران من در بنیاد شهید شد، مطالبه گری که مجلس انجام داد، کمیسیون اجتماعی مجلس، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، بالاخره این سد شکسته شد و من با افتخار می‌توانم بگویم که الان فقط از جامعه هدف تحت پوشش بنیاد شهید، چون رزمندگان و اینها هم هستند، ۲۱۹ هزار و ۸۲۵ نفر تبدیل وضعیت شده اند.

بیشترین تبدیل وضعیت در وزارت آموزش و پروش، بهداشت و نفت بود

سؤال: چقدر باقی مانده است که تبدیل وضعیت شوند؟

قاضی زاده هاشمی: ما عدد نداریم، چون آنهایی که باقی مانده اند در نهاد‌های دولتی یا نهاد‌های عمومی غیردولتی نیستند که آمار آن دراختیار ما باشد. ما حدس می‌زنیم تا ۳۰۰ هزار نفر با توجه به سایر نهاد‌ها مثل شهرداری ها، آمار‌های شهرداری‌ها دست ما نیست بخاطر اینکه دراختیار سازمان اداری استخدامی نیستند. یا بعضی از نهاد‌های عمومی غیر دولتی که زیرمجموعه دولت نیستند، آنها اعداد و ارقام شان دست ما نیست، حدس می‌زنیم تا ۳۰۰ هزار نفر وجود داشته باشد که بعضی از دستگاه‌ها کامل اجرا نکردند. 

سؤال: اشاره کردید در دولت قبل به دلیل مقاومت دستگاه‌ها شاید اتفاقات برای تبدیل وضعیت با کندی مواجه می‌شده است. همراهی کدام دستگاه‌ها با شما بهتر بود، کدام دستگاه‌ها شاید کمترین همکاری را با شما داشتند؟
قاضی زاده هاشمی: به ترتیب آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت نفت بیشترین همکاری را داشته اند. مثلاً ۳۴ هزار نفر فقط تبدیل وضعیت در وزارت نفت داشتیم. بالاخره وزارت نفت هم جزء وزارتخانه‌هایی است که طرفدار زیاد دارد ولی به ترتیب عرض می‌کنم، فکر کنم بالاترین میزان تبدیل وضعیت ما در وزارت آموزش و پرورش داریم، بعد وزارت بهداشت و بعد وزارت نفت داریم که شاید سریع‌تر از همه وزارت بهداشت این را اجرا کرد. 

سؤال: کمترین همکاری را هم می‌فرمایید؟
قاضی زاده هاشمی: آخر دوره است، بالاخره نفرات بعدی می‌آیند. معمولاً نهاد‌های خصولتی خیلی همکاری ندارند یکی هم همین دستگاه خودتان. البته دوستان در صداوسیما برای اینکه ظلم نشده باشد، آنهایی که مستقیماً با خود صداوسیما قرارداد داشتند تبدیل وضعیت شدند منتها بعضی‌ها به صورت پروژه‌ای و برنامه‌ای که آنها هم مشمول قانون می‌شوند، آنها یک مقداری دچار مشکل هستند.

سؤال: یک خبری را عنوان کردید که برای اولین بار در انتهای دوره بیش از ۳۰ درصد دارایی‌های بنیاد شهید افزایش پیدا کرده است. این مسیر و این فرآیند چگونه اتفاق افتاده است؟

قاضی زاده هاشمی: اولاً کیفیت دارایی‌هایمان هم تغییر پیدا کرده، ما قبلاً شرکت داشتیم، شرکت‌های ضررده داشتیم، اصلاً یک نهاد انقلابی که کار فرهنگی و اجتماعی می‌کند کارش مرغداری، معدن‌داری و ... نبود. 

سؤال: چقدر آن منافات پیدا می‌کند یا متضاد می‌شود با آن بحثی که می‌گفتند دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند؟
قاضی‌زاده هاشمی: ما اینها را تبدیل کردیم، یعنی اولاً که یک سری از دارایی‌هایی که حبس بود مال خانواده‌ها به آنها برگرداندیم؛ مثل صندوق اندوخته شاهد که ۲۰۷ هزار نفر از همسران و فرزندان شهدا مالکین آن بودند، منتهی بنیاد شهید آنها را اداره می‌کرد. انتخابات برگزار کردیم، مجمع آنها را به خودشان واگذار کردیم و تحویل دادیم. سایر شرکت‌ها؛ یک سری ضررده بود؛ منحل و ادغام کردیم در سایر شرکت‌ها و منتقل کردیم به بنیاد مستضعفان، به جای آن؛ سهام غیرمدیریتی دریافت کردیم و در این رفت و برگشتی که اتفاق افتاد، دارایی ما بیشتر شد.

دارایی‌های بنیاد شهید بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است

سؤال: چه نفعی دارد این افزایش دارایی برای جامعه مخاطب تان؟

قاضی‌زاده هاشمی: عرض می‌کنم، یک مدل دیگرمان این بود که ما خیلی ملک استیجاری داشتیم؛ خیلی از دستگاه‌های اداری ما در ملک استیجاری بود، اینها را به ملکی تبدیل کردیم، یعنی رفتیم جایی را خریدیم با منابعی که دولت به ما کمک کرد. یک کمک بزرگی دولت و مجلس به ما کردند که آمدند از سهام یکی از شرکت‌های پالایشگاهی به نرخ آن موقع؛ ۲۰ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های بنیاد شهید اضافه کردند، یعنی کمک بزرگی را مجلس و دولت به ما کردند، مجموعه اینها بدون نرخ تورم، یعنی با کسر نرخ تورم؛ بیش از ۳۰ درصد رشد کردیم، اگر نرخ تورم را بخواهم به آن اضافه کنیم، ممکن است دارایی‌های ما بیش از صد درصد رشد پیدا کرده باشد. فایده‌اش چیست؟

صندوق اندوخته شاهد را در فرآیندی قانونی به خودشان واگذار شد
ما قبلاً توافقی کرده بودیم با شهید رئیسی؛ این بود که این دارایی‌ها را وقتی تبدیل به سهام کردیم، این را بین خانواده ایثارگران توزیع کنید، یعنی تبدیل کنیم، ثروت خانواده‌ها را...، این دارایی‌ها در اصل هبه شده به بنیاد شهید برای رسیدگی به خانواده‌ها، منتهی بنیاد شهید این را نگه داشته از عوایدش به آنها کمک کند، خیلی در این امر موفق نبوده، برنامه ما این بود؛ بعد از این که این دارایی‌ها را تجمیع و تبدیل به سهام خرد کردیم، این را واگذار کنیم به خود خانواده‌ها. بر اساس این که میزان درصد ایثارگری آنها چقدر است؟ در چه طبقه ایثارگری هستند یا در کدام دهک اقتصادی هستند؛ با یک فرمولی را این را واگذار کنیم. با شهید رئیسی هم که مطرح کردیم، موافق بودند، این اجازه را هم به ما دادند، ولی دیگر این جابه‌جایی که انجام شد، دیگر ایشان نبودند که این کار در سال پایانی دولت انجام شود، وگرنه یکی از برنامه‌های ما این بود که در سال آینده یک دارایی نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان را ما بین خانواده‌های عزیز ایثار و شهادت توزیع کنیم. ان‌شاء‌الله امیدواریم دولت بعدی این برنامه را ادامه دهد. این که می‌فرمایید چه فایده‌ای داشت؟ یکی از راه‌های کمک به خانواده‌ها به جای دادن یارانه یا بسته معیشتی یا مساعده این است که ثروت آنها را شما زیاد کنی و این ثروت منتقل شود به جای این که کمک موردی به اینها اتفاق بیفتد که زندگی آنها کلاً یک تغییر کند. یعنی غیر از حمایت اشتغال، معیشتی و یارانه‌ای، ما کمک کنیم که اینها دارایی‌ها‌یشان و خودشان بلد هستند با دارایی‌های خود چه کار کنند. چون ما این را بورس‌پذیر داشتیم می‌کردیم، قابل عرضه در بورس می‌کردیم، عمده شرکت‌هایمان را در این دو سال بردیم داخل بورس، ما به لحاظ شفافیت مالی، نظام هوشمند شفافیت مالی یا BI را توانستیم پیاده کنیم. در آن حوزه اصلاحاتی که انجام دادیم، بهره‌وری دارایی‌های ما به شدت افزایش پیدا کرد. یعنی سود عملیاتی سازمان اقتصادی کوثر که در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بود، براورد سال ۱۴۰۲ ما که الان حسابرسی می‌شود، عددی بیش از چهارهزار میلیارد تومان است، یعنی ما حتی همان شرکت‌هایی که واگذار کردیم، اینها را ثروتمند کردیم، اصلاح نهادی و ساختاری کردیم، منابع آنها را شفاف کردیم، بهره‌وری آنها را بالا بردیم و اینها عمق استراتژیک هم داشتند، یعنی خدماتی به کشور می‌دادند مثل مرغ اجداد و الکتروپمپ‌های بسیار سنگین؛ یعنی آنها را دانش بنیان کردیم و بعد واگذار کردیم، به همین خاطر ارزشمند شدند، دارایی‌های ما ارزشمند شدند در واگذاری و دارایی متناسب با آن را دریافت کردند. 

سؤال: مباحث مختلفی را جزو فعالیت‌های این مدت که تصدی بنیاد شهید را بر عهده گرفتید انجام دادید، می‌خواستم راجع به آن بیشتر صحبت کنیم مخصوصاً جلسه‌ای که بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی داشتید و اشاره کردید بعد از مدت دو ماه پروژه‌های نیمه‌تمام قرار است به اتمام برسد، راجع به این صحبت کنیم. آقای احمدی اشاره کردند به سامانه ایثار من، چقدر کار را برای ایثارگران راحت کرد؟ 
قاضی‌زاده هاشمی: ما حرف برای زدن؛ خیلی داریم، ما اولین سازمان خدماتی هستیم که کاملاً هوشمند شدیم، خدمات‌مان کاملاً الکترونیکی است. همین هم باعث شده که ۶۷ درصد مراجعات به بنیاد شهید و میز‌های خدمت در این سه سال کاهش پیدا کند این سامانه ایثار من؛ هر کسی بخواهد از این طریق خدمات بگیرد، دیگر نیازی نیست به بنیاد شهید مراجعه کند. یک دولت کاملاً الکترونیک است و سامانه نظارتی پشت آن هم هست، البته یک دوره‌ای ما هک شدیم، یک مقداری عقب افتاد، دوباره آن را بالا آوردیم، الان به سمت هوشمندسازی کامل می‌رویم، یعنی نقش عامل انسانی را در این سیستم کاهش می‌دهیم که بهتر شود. همین یک قلم که ۶۷ درصد مراجعات را به میز خدمت و بنیاد شهید کاهش داد.

سؤال: یک نکته هم در گزارش بود؛ دیدار‌هایی که صورت می‌گرفت،شما شخصاً حدود هفت هزار بازدید را داشتید، چقدر مشکلات را از نزدیک دیدید و اینها در پایان دوره فعالیت و مسئولیت شما تبدیل شد به یک موضوعی که کاملاً رفع شد؟
قاضی‌زاده هاشمی: شعار من این بود که ما باید اداره و میز خدمت را ببریم به خانه ایثارگر، یعنی نباید اصلاً بگذاریم ایشان به ما مراجعه کند، لذا یکی از جدی‌ترین برنامه‌های ما؛ طرح سپاس بود، یعنی همه همکاران ما موظف بودند که به دیدار خانواده‌ها بروند و در آن نظام برنامه الکترونیک ما بعد بارگذاری می‌کردند عکس آن تقاضایی که او دارد و پیگیری که باید انجام می‌دادند، به همین خاطر این حجم دیدار اتفاق افتاد. اصلاً نیازی به مراجعه به بنیاد شهید احساس نمی‌شد که به ما مراجعه کنند. خود این نهضت رفتن، باعث تکریم خانواده‌ها می‌شد، ما که رفتیم اعم از آیت‌الله رئیسی و آقای مخبر، بخشنامه کردند به همه دستگاه‌ها که آنها موظف بودند در این دیدار‌ها باشند، رفتیم با خود شهردار، امام جمعه و نماینده مجلس و مدیران دستگاه‌ها را بردیم و همین هم باعث شد ما طرح جامع خدمات رسانی را تهیه کردیم. پرونده شهادتی نیست که تعیین تکلیف نشده باشد، هشت سال بود که رسیدگی آن به تأخیر افتاده بود، یک سری پروژه‌های عمرانی داشتیم که در طرح‌ها و مصوبات سفر بود. تقریباً تمام منابعی که به ما داده شد جذب شد و آن طرح‌هایی که باید به پایان می‌رسید، رسید، اما هنوز کار‌های زیاد دیگری باقی مانده در ادامه اصلاحات ساختاری و نهادی در بنیاد شهید.

سؤال: کار نیمه‌تمامی که فکر می‌کنید در این مدت باید انجام می‌دادید و انجام ندادید؟
قاضی‌زاده هاشمی: بنیاد همه کارهایش را انجام داده، مثلاً همین آزمون استخدامی که ۱۴ هزار نفر انجام شدند، بقیه با گزینش است و جذبش داخل دستگاه‌ها. شما می‌گویید کار تمام شده، می‌گویم نه، اما بنیاد شهید کارش را انجام داده است. ما به لطف خدا به جز ساخت دو بیمارستان بزرگ در اصفهان و شیراز که آن هم کار‌های اجرایی اولیه آن انجام شده، هر کاری که به عهده بنیاد شهید بوده ما با افتخار می‌توانیم بگوییم که انجام دادیم. البته کار‌های ناتمام زیادی وجود دارد، ما برنامه‌های خود را عرض می‌کنیم؛ امیدواریم که همکاران ما؛ ۱۵ برنامه طراحی شده است، اگر لازم است من می‌توانم لیست برنامه دولت بعد را هم تقدیم کنم، یعنی بگویم این مسیر؛ مسیر ریل گذاری است که باید ان‌شاءالله طی شود تا به نتیجه برسد. امیدواریم تیمی که مستقر می‌شود، چندین برابر بهتر از ما کار کند. ما هر چقدر به این خانواده بزرگ کمک کنیم که دل در گروی انقلاب دارند و فداکاری کردند، کم‌کاری کردیم و این پرگویی ما در دریای این خانواده‌ها به ارزنی نمی‌ارزد، ان‌شاءالله ما را دعا و حلال‌مان کنند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.