تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

تابناک پنج شنبه 04 مرداد 1403 - 09:11
تکواندوی ایران که همواره جزو امیدهای مدال‌آوری ایران در المپیک‌ها بوده در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و جایگاه هر ۴ ملی‌پوش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس متزلزل است.

تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

به گزارش تابناک ورزشی، تکواندو بعد از کشتی و وزنه‌برداری پرافتخارترین رشته ایران در بازی‌های المپیک به حساب می‌آید. بعد از کشتی و وزنه‌برداری که به ترتیب ۱۱ و ۹ طلایی بازی‌ها را کسب کردند، تکواندو با ۲ طلا، یک نقره و ۳ برنز و مجموع ۶ مدال رده سوم پرافتخارترین‌ها را به خود اختصاص داده است.

از همان دوره نخست یعنی سال ۱۹۸۸ که تکواندو به صورت آزمایشی وارد المپیک شد، ایران مدال‌آوری خود را در این رشته آغاز کرد. در این دوره ایران با ۴ تکواندوکار به بازی‌ها رفت و فیصل دانش با شکست در نیمه نهایی، مقابل حریف اسپانیایی به مدال برنز بسنده کرد. این اولین مدال تاریخ تکواندو ایران در المپیک بود.

چهار سال بعد از ۳ ملی‌پوش ایران در المپیک ۲ مبارز به مدال رسیدند. فریبرز عسکری در ۷۰ و رضا مهماندوست در ۷۶ کیلوگرم که هر دو بعدها سرمربی تیم ملی شدند، به ترتیب به مدال نقره و برنز دست یافتند. در این دوره غلامحسین ذوالقدری سرمربیگری تیم ملی را برعهده داشت.

تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

از ۲۰۰۰ سیدنی روند افتخارآفرینی هادی ساعی آغاز شد. او در وزن ۶۸ کیلوگرم به نماینده کره‌جنوبی باخت و با توجه حضور این مبارز در فینال ساعی نیز راهی شانس مجدد شد. او دو حریف خود را از پیش رو برداشت و به مدال برنز المپیک رسید. افلاکی دیگر تکواندوکار ایران در این دوره یازدم شد.

المپیک ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ را باید به نام هادی ساعی، پرافتخارترین ورزشکار ایران در بازی‌ها نوشت. او در آتن در فینال وزن ۶۸- کیلوگرم با غلبه بر حریفی از چین‌تایپه قهرمان شد و اولین طلای تاریخ تکواندوی ایران در المپیک را ثبت کرد. در این دوره یوسف کرمی هم برنز گرفت.

تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

در پکن ساعی در یک مبارزه به یادماندنی با رقیب بلند قامت ایتالیایی پیروز و برای دومین بار طلایی شد و تنها طلای کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۸ را کسب کرد. اتفاق مهم دیگر برای این رشته در پکن حضور سارا خوش جمال فکری در وزن ۴۹- کیلوگرم زنان بود که او در همان مبارزه نخست باخت.

در ۲۰۱۲ لندن که فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی بود، محمد باقری‌معتمد و یوسف کرمی در بخش مردان به بازی‌ها رفتند. باقری معتمد به دلیل آسیب زانو شرایط خوبی نداشت، اما بازهم توانست به مدال نقره برسد. در این دوره سوسن حاجی پور نماینده زنان بود.

تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

المپیک ۲۰۱۶ برای تکواندوی ایران عجیب رقم خورد. در حالی که همه منتظر کولاک ۳ مرد المپیکی بودند، اما یکی از یکی بدتر ظاهر شدند و یک نتیجه اسفناک را ثبت کردند. فرزان عاشورزاده که آن سال‌ها به سونامی جهان معروف بود، در همان گام نخست به مبارز مراکشی باخت و مهدی خدابخشی نیز در یک چهارم نهایی مقابل میلاد بیگی تکواندوکار ایرانی الاصل آذربایجان شکست خورد. سجاد مردانی هم سرنوشتی بهتر از دو ملی پوش دیگر پیدا نکرد و در یک چهارم نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

اما یک برنز ارزشمند، مهم و تاریخی افتضاح تیم ملی مردان را مخفی کرد. کیمیا علیزاده که به حریف اسپانیایی خود باخته بود، با دو پیروزی در شانس مجدد اولین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک را به نام خود ثبت کرد. او رقیبی از سوئد را شکست داد و مدال برنز را بر گردن آویخت.

همین تک برنز علیزاده و فرافکنی‌های عجیب و غریب رئیس فدراسیون و حمله به رضا مهماندوست کاری کرد که تمام مشکلات تکواندوی ایران پنهان بماند و نتیجه آن در توکیو هم مشخص شد.

تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

در المپیک ۲۰۲۰ توکیو آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی با امید فراوان پا به بازی‌ها گذاشتند، اما سرنوشتی جز باخت برای آنها رقم نخورد. در بخش زنان نیز ناهید کیانی در مبارزه نخستش در وزن ۵۷- کیلوگرم مغلوب کیمیا علیزاده شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

حالا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ایران با ۴ نفر و برای اولین بار با ۲ زن شرکت می‌کند. با وجود اینکه ناهید کیانی توانست مدال طلای قهرمانی جهان ۲۰۲۳ را کسب کند، اما نتایج او و البته دیگر تکواندوکاران امید زیادی را برای مدال‌آوری این رشته رزمی در پاریس ایجاد نکرده است. در بازی‌های آسیایی چهره‌های سرشناش از جمله کیانی ناامید کننده ظاهر شدند و هیچ یک نتوانستند در قاره به طلا برسند.

مبینا نعمت‌زاده در وزن ۴۹- کیلوگرم، ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم، مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم و آرین سلیمی در وزن ۸۰+ کیلوگرم ۴ المپیکی تکواندوی ایران هستد. برخورداری که برنز جهان را هم کسب کرده در سمتی از جدول قرار دارد که احتمال رویارویی با قهرمان آسیا، قهرمان جهان و قهرمان اروپا برای او وجود دارد. سلیمی هم که در هانگژو به مدال نقره رسید رقابت سختی در المپیک پیش‌رو دارد. او به احتمال فراوان در گام اول باید با نیکیتای ازبک که افتخارات زیادی دارد مبارزه کند.

ناهید کیانی که به نوعی پرامیدترین تکواندوکار ایران در بازی‌ها محسوب می‌شود، شاید مجبور باشد رقابت خود در توکیو را در پاریس هم تکرار کند و در اولین گام مقابل کیمیا علیزاده از بلغارستان قرار بگیرد. نعمت‌زاده نیز ممکن است به سرنوشت کیانی دچار شود و در مبارزه نخست با دینا پوریونس ایرانی الاصل و قهرمان ۲۰۱۸ اروپا مبارزه کند. شرایط رقبای ملی‌پوشان هنوز مشخص نشده است با این حال برخی امید دارند که تکواندوی ایران بار دیگر با مدیریت هادی ساعی که در این رشته تاریخ‌ساز بوده احیا شود و به قدرت بازگردد.

برنامه مسابقات تکواندوکاران ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس:

چهارشنبه، ۱۷ مرداد - مبینا نعمت زاده ساعت ۱۰:۳۰
پنجشنبه، ۱۸ مرداد - ناهید کیانی ساعت ۱۰:۴۰
جمعه، ۱۹ مرداد - مهران برخورداری ساعت ۱۰:۴۰
شنبه، ۲۰ مرداد - آرین سلیمی ساعت ۱۰:۳۰

نتایج تکواندوکاران ایران در تاریخ المپیک:

المپیک ۱۹۸۸ سئول - ۴ نفر:
فیصل دانش وزن ۵۸ کیلوگرم، باخت در نیمه نهایی به مبارز اسپانیایی و مدال برنز
فریبرز دانش وزن ۵۰ کیلوگرم، باخت در یک چهارم نهایی
حسن زاهدی وزن ۸۳ کیلوگرم، باخت در یک هشتم نهایی
منصور باقری وزن ۸۳+ کیلوگرم، باخت در یک چهارم نهایی

تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

المپیک ۱۹۹۲ بارسلون - ۳ نفر:
فریبرز عسکری وزن ۷۰ کیلوگرم، باخت در فینال به مبارز اسپانیایی و مدال نقره
رضا مهماندوست وزن ۷۶ کیلوگرم، باخت در نیمه نهایی به مبارز کانادایی و مدال برنز
منصور باقری وزن ۸۳ کیلوگرم، باخت در یک چهارم نهایی و رده ۵

تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

المپیک ۲۰۰۰ سیدنی - ۲ نفر:
هادی ساعی وزن ۶۸ کیلوگرم، باخت در نیمه نهایی به مبارز کره‌ای؛ پیروزی بر حریف اتریشی و مدال برنز
مجید افلاکی وزن ۸۰ کیلوگرم، باخت در یک هشتم نهایی و رده ۱۱

المپیک ۲۰۰۴ آتن - ۲ نفر:
هادی ساعی وزن ۶۸- کیلوگرم، پیروزی مقابل مبارز چین تایپه و مدال طلا
یوسف کرمی وزن ۸۰- کیلوگرم، باخت به مبارز آمریکایی در نیمه نهایی؛ پیروزی بر مبارزه آذربایجانی و مدال برنز

تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

المپیک ۲۰۰۸ پکن - ۳ نفر:
رضا نادریان وزن ۵۸- کیلوگرم باخت به مبارزه برزیلی در یک هشتم نهایی
هادی ساعی وزن ۸۰- کیلوگرم پیروزی بر مبارز ایتالیایی و مدال طلا
سارا خوش‌جمال فکری وزن ۴۹- کیلوگرم و باخت به مبارز چین تایپه در یک چهارم نهایی

المپیک ۲۰۱۲ لندن - ۳ نفر:
محمد باقری معتمد وزن ۶۸- کیلوگرم باخت در فینال به مبارز ترکیه ای و مدال نقره
یوسف کرمی وزن ۸۰- کیلوگرم باخت در شانس مجدد به مبارز بریتانیایی
سوسن حاجی‌پور وزن ۶۷- کیلوگرم باخت به مبارز استرالیایی در یک هشتم نهایی

المپیک ۲۰۱۶ ریو - ۴ نفر:
فرزان عاشورزاده وزن ۵۸- کیلوگرم باخت به مبارز مراکشی در یک هشتم نهایی
مهدی خدابخشی وزن ۸۰- کیلوگرم باخت به مبارز آذربایجانی در یک چهارم نهایی
سجاد مردانی وزن ۸۰+ کیلوگرم باخت به مبارز بریتانیایی در یک چهارم نهایی
کیمیا علیزاده وزن ۵۷- کیلوگرم باخت به مبارز اسپانیایی؛ پیروزی بر مبارز سوئدی در شانس مجدد و مدال برنز

تکواندو ایران با تاریخ‌سازش در فرانسه؛ ادامه سقوط یا فرصتی برای احیا؟

المپیک ۲۰۲۰ توکیو - ۳ نفر:
آرمین هادی‌پور وزن ۵۸- کیلوگرم باخت به مبارز آرژانتینی در یک چهارم نهایی
میرهاشم حسینی وزن ۶۸- کیلوگرم باخت به مبارز ازبکستانی در یک چهارم؛ باخت به مبارز کره جنوبی در شانس مجدد و رده ۷
ناهید کیانی وزن ۵۷- کیلوگرم باخت به کیمیا علیزاده در دور اول

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.