برگزاری اولین مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر

خبرگزاری ایسنا پنج شنبه 04 مرداد 1403 - 09:15
دبیر اجرایی مدرسه اشتغال ملایر از برگزاری نخستین مدرسه اشتغال دانشگاه از ششم تا ۱۱ مرداد ماه برای دانش آموزان، والدین و معلمان خبر داد.

دکتر حسن ملکی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این رویداد شامل آموزش رباتیک، برنامه نویسی و مهارت‌های کارآفرینی برای کودکان و نوجوانان است، اظهار کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی برای والدین و معلمان، نمایشگاه و بازدید از مراکز صنعتی و تولیدی ملایر از دیگر بخش‌های این رویداد است.

ملکی به حمایت معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری از دانشگاه‌ها اشاره و مطرح کرد: با پیگیری‌های دانشگاه ملایر و حمایت مالی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری از رویدادهای ترویجی در زمینه‌های مختلف، ایده مدرسه اشتغال در ملایر عملی شد.

وی این مدرسه را اولین مدرسه اشتغالی دانست که به این سبک و سیاق در ملایر برگزار می‌شود و گفت: ایده برگزاری این رویداد را از مدارس اشتغال دانشگاه شریف و امیرکبیر گرفتیم.

ملکی با بیان اینکه مدارس اشتغال بیشتر تابستانه و مکمل آموزش رسمی به حساب می آیند، تأکید کرد: در این مدارس، کودکان در یک بازه زمانی یک تا دو هفته در حوزه های کارآفرینی، هوش مصنوعی، ساخت ربات و برنامه نویسی که در مدارس کمتر به آن ها پرداخته می شود، آموزش می بینند.

وی تاکید کرد: دانش آموزان و دانشجویان فارغ التحصیل، نگاه خوبی نسبت به مهارت ها و نگرش های بازار کسب و کار و اشتغال ندارند، این مهارت ها را کسب نکردند، خودشان و مشاغل و مقتضیات دنیای جدید را خوب نمی شناسند و نسبت به خود نگرش های مثبتی که به خلاقیت و نوآوری منجر می شود را ندارند.

ملکی با بیان اینکه این نگرش ها با مدرسه اشتغال تقویت خواهند شد، افزود: پیشرفت هوش مصنوعی و تغییراتی که هوش مصنوعی و فناوری های نو در دنیا ایجاد کردند، سبب تغییر بازار کسب و کار و مهارت های مورد نیاز دانش آموزان از جمله سواد مالی، مهارت های برنامه نویسی و هوش مصنوعی شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه این مهارت ها در آموزش رسمی هنوز جا نیفتاده است و مدارس هنوز نتوانستند در این حوزه ورود کنند با این حال خانواده ها دغدغه و دانش آموزان انگیزه و عطش دارند که وارد این فضاها شوند؛ مدرسه اشتغال نیز با این ایده شکل گرفت و با حمایت معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری و فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز توسط دانشگاه ملایر، این رویداد با استاندارد و کیفیت خوبی برگزار خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه ملایر ادامه داد: برخی از موسسات زیر مجموعه پارک علم و فناوری تهران برای حضور در این کارگاه دعوت شدند و در کنار آن از اساتید دانشگاه ملایر نیز در حوزه های مختلف بهره گرفتیم تا یک هم افزایی و دانش افزایی را برای والدین و دانش آموزان رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه کارگاه های رباتیک، کارآفرینی و سواد مالی و برنامه نویسی و تفکر الگوریتمی برای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد، گفت: این کارگاه ها برای سه رده سنی ۶ تا ۸ سال، ۹ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۶ سال برگزار خواهد شد.

ملکی تصریح کرد: در کارگاه رباتیک ساخت سازه های ساده با استفاده از ابزارهای ساده آموزش داده می شود تا کودک بتواند با خلاقیت و نوآوری سازه های جدید بسازد و با استمرار، در مسابقات کشوری و بین المللی ساخت ربات شرکت کند.

وی آشنایی مقدماتی کودکان و کسب چشم انداز مثبت و تجربه‌های جدید در یک فضای مثبت، پر نشاط و مفرح برای آنها و والدین شان را از جمله اهداف برگزاری این کارگاه‌ها دانست و بیان کرد: برگزاری این کارگاه‌ها سبب می‌شود کودکان و نوجوانان نسبت به ادامه تحصیل، بازار کسب و کار و مهارت‌های مختلف انگیزه و نگاه مثبتی پیدا کنند و خودشان را بشناسند.

ملکی با اشاره به اینکه در کارگاه برنامه نویسی دانش آموزان با تفکر الگوریتمی و حل مسئله آشنا می شوند، افزود: کودکان در بستر برنامه اسکرچ جونیور آموزش می بینند تا بتوانند بازی های مختلفی طراحی کنند و برای شرکت در مسابقات کشوری و بین المللی آماده شوند.

وی با تاکید بر اینکه در کارگاه کارآفرینی سعی کردیم از کارآفرینان برتر و مدرسان برتر حوزه کارآفرینی و سواد مالی دعوت کنیم، خاطرنشان کرد: از برنده مدال طلای المپیاد کارآفرینان کشوری که از افراد موفق و با انگیزه در این حوزه است نیز بعنوان یک الگوی مناسب در این حوزه دعوت کردیم.

ملکی با بیان اینکه در کنار کارگاه‌های ویژه کودکان و نوجوانان، کارگاه‌هایی نیز برای والدین آنها و معلمان با هدف دانش افزایی و کسب مهارت در حوزه‌های مختلف برگزار می شود، گفت: کارگاه «از استعدادیابی تا استارت آپی» با حضور دکتر «نوذری»، مدیرعامل و موسس خلاقیت و مهارت های راه آینده نخبگان تهران و با هدف شناسایی درست فرزند و کشف استعدادها و توانمندی های او برای انتخاب درست رشته تحصیلی و کمک به انتخاب یک مسیر شغلی خوب برای والدین و معلمان برگزار می شود.

وی کارگاه «موفقیت کجاست؟ آنجا که مدارس نادیده می گیرند» را یکی دیگر از کارگاه هایی خواند که برای والدین و معلمان برگزار می شود و گفت: در این کارگاه «حسین ملکی»، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و فعال حوزه آموزش کودکان، جنبه های مختلف موفقیت از زمان های دور تا امروزه و تغییرات دنیای مدرن در نگاه به موفقیت بررسی می کند.

ملکی با تاکید بر ضرورت تغییر آموزش ها و سرفصل های مدارس مطرح کرد: مدارس ما همچنان با نگاه سنتی و کلاسیک دهه های قبل مبتنی بر تربیت نیروی مهندس و نیروی کار برای کارخانه ها استوارند و به مهارت های اجتماعی کسب و کار و شناختی دانش آموزان کمتر توجه می شود.

دبیر اجرایی مدرسه اشتغال ملایر با اشاره به ضرورت تقویت تاب آوری، حل مسئله و مهارت های تفکر انتقادی در کودک، خاطرنشان کرد: این کارگاه ها در این زمینه نگاه جدیدی به والدین و معلمان ارائه می دهد.

وی به کارگاه سوم والدین و معلمان با عنوان «کارگاه هوش مصنوعی به زبان ساده، چگونه از هوش مصنوعی برای کمک به سوادآموزی کودکان بهره ببریم اشاره و تصریح کرد: دکتر «چترآبگون»، از اساتید دانشگاه ملایر در این زمینه به خانواده ها و معلمان کمک می کنند که با هوش مصنوعی آشنا شده و در خانه برای حل پروژه های دانش آموزی و تکالیف از آن استفاده کنند و به روز باشند.

ملکی افزود: کارگاه «علم و هنر تربیت فرزندان» نیز توسط دکتر «علی نوری» از اساتید دانشگاه ملایر و عضو هیئت علمی دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری نمایشگاه کتاب و بازی های فکری در حاشیه مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر خبر داد و بیان کرد: والدین و معلمان می توانند بصورت تخصصی از این کتاب ها و بازی ها که جنبه آموزشی دارند، برای فرزندان و دانش آموزان استفاده کنند.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه ملایر اظهار کرد: کتاب های ارائه شده در این نمایشگاه کارکرد آموزشی دارد، به کارآفرینی و سواد مالی کمک و خلاقیت کودک را تقویت می کند و در زمینه بازی های فکری نیز از اساتیدی استفاده کردیم که به خانواده ها مشاوره تخصصی بدهند چرا که بعضی از کودکان در حوزه هایی نیاز به تقویت تمرکز و دست ورزی دارند و این بازی ها می تواند این ویژگی ها را در آن ها تقویت کند.

ملکی بازدید کودکان به همراه والدین از مراکز تولیدی و صنعتی ملایر را از دیگر بخش های این رویداد دانست و گفت: کودکان با این بازدیدها، تجربه دلچسب آشنایی با مشاغل و حوزه های مختلف را کسب می کنند.

وی به بازدید از آزمایشگاه های شیمی و ژنتیک دانشگاه و انجام آزمایشات مختلف برای کودکان و نوجوانان با هدف ایجاد تجربه شور و نشاط علمی از سنین کودکی اشاره و تصریح کرد: باید از سنین کودکی، انگیزه و علاقه به کسب علم و مهارت را در فرزندمان تقویت کرده و زنده نگه داریم تا بتوانند خودشان با انگیزه ای درونی این مسیر را ادامه دهند چرا که دانشمندان بزرگ از کودکی علاقه مند شدند و طعم دلچسب سواد آموزی را چشیدند.

ملکی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم در طول یک هفته، تجربه هایی جذاب و خاطره انگیز برای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم و چشم انداز مناسبی را پیش روی آن ها قرار دهیم، افزود: بازدید از خانه خلاق و نوآوری روژا ملایر و بازدید از کارگاه مبلمان منبت «قنبری» بعنوان یک ظرفیت در سطح شهرستان از دیگر بخش های مدرسه اشتغال است.

وی با بیان اینکه این کارگاه ها از ساعت ۸ تا ۱۳ به مدت پنج روز در دانشکده علوم ریاضی برگزار خواهد شد، گفت: کارگاه والدین و معلمان نیز در این مدت هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ در سالن «شهید نظری» واقع در ساختمان مرکزی دانشگاه ملایر برگزار می شود.

ملکی با بیان اینکه ۶۰ دانش آموز در این رویداد ثبت نام کردند، یادآور شد: حدود ۱۳۰ معلم و والدین نیز برای حضور در کارگاه ویژه والدین و معلمان ثبت نام کردند و هنوز ظرفیت ثبت نام برای والدین و معلمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در پایان این رویداد به والدین و معلمان گواهی شرکت در کارگاه و به دانش آموزان گواهی شرکت در مدرسه اشتغال ارائه می شود، افزود: خوشبختانه معلمان و مدیران مدارس استقبال خوبی از این مدرسه داشتند.

دبیر اجرایی مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر تاکید کرد: طبق استقبال والدین و معلمان برگزاری چنین رویدادهایی ادامه دار خواهد بود و اگر به دنبال نتیجه خوبی هستیم، برگزاری این رویدادها باید ادامه دار باشد.

وی ضمن قدردانی از حمایت های رئیس دانشگاه و معاون پژوهشی دانشگاه ملایر از والدین و معلمان خواست انگیزه و چشم انداز مد نظر این کارگاه ها را در خانه ها و مدارس ادامه دهند تا بتوانیم استانداردهای شهرستان را در این زمینه ها ارتقا دهیم.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه ملایر با بیان اینکه انسجام این جو را حفظ کنیم تا حرکت مثبتی در شهرستان شکل بگیرد و بازخورد مناسب آن را ببینیم، یادآور شد: برخی شهرهای بزرگ به این سمت و سو رفتند اما در ملایر مقداری عقب هستیم و جو عمومی شهر به این سمت نرفته است که مهارت های کارآفرینی و کسب و کار و برنامه نویسی باید از سنین پایین آغاز شود و این نیازی است که در ملایر احساس می شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.