نشست کمیسر‌های آب هیرمند با تاکید بر تامین کامل حقابه ایران

صدا و سیما پنج شنبه 04 مرداد 1403 - 19:32

نشست کمیسر‌های آب هیرمند با تاکید بر تامین کامل حقابه ایران

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  بیست و هشتمین نشست مشترک کمیسر‌های آب رودخانه هیرمند دوم و سوم مرداد برای اجرای دقیق معاهده سال هزار و سیصد و پنجاه و یک هیرمند در شهر کابل برگزار شد. بنا بر اعلام هیات اعزامی وزارت نیرو؛ در این اجلاس طرف ایرانی اعلام کرد با بازگشایی دریچه‌های سد کمال‌خان در دو نوبت بخشی از حقابه کشور دریافت شده است، اما در عمل این سد مانع تحقق حقابه کامل جمهوری اسلامی ایران در سال آبی (هزار و چهارصد و دو - هزار و چهارصد و سه) شده است و خواستار اصلاح سد کمال‌خان و احداث سرریز بر روی آن در جهت مسیر طبیعی رود هیرمند شد.
براساس اعلام وزارت نیرو؛ جوانبخت معاون آب و آبفای وزارت نیرو و کمیسر آب هیرمند در این اجلاس اعلام کرد که انحراف بیش از دو میلیارد مترمکعب از آب هیرمند به شوره‌زار " گودزره" خلاف رویکرد اعلامی مقامات افغانستان بوده و از کمیسر طرف افغانستان درخواست کرد اصلاحات فنی لازم را در سد کمال‌خان با هدف تامین کامل حقابه ایران و رعایت حقوق قانونی و عرفی یک میلیون نفر مردم پایین‌دست در منطقه سیستان ایران بعمل آورد.
در این نشست، هئیت ایرانی موضوع احداث تأسیسات اندازه گیری مشترک را به صورت جدی از افغانستان مطالبه و تسریع در روند احداث تأسیسات یاد شده را خواستار شد.
در حاشیه این اجلاس، کمیسار آب هیرمند و هئیت همراه با امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و همچنین عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی افغانستان در محل وزارتخانه‌های متبوع دیدار کردند. در این دیدار جوانبخت بر ضرورت اصلاح سد کمال‌خان به منظور تحقق حقابه کامل جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از خشک شدن هامون‌ها که منجر به تشدید طوفان‌های گردوغبار و سختی و مشقت فراوان برای مردم منطقه در هر دو کشور شده تاکید کرد.
وی همچنین خواستار تسریع و جدیت طرف افغانی در تعیین نقاط آبگیری و احداث تاسیسات اندازه‌گیری مشترک برای پیاده‌سازی دقیق معاهده گردید.
در این دیدار‌ها معاون آب و آبفای وزارت نیرو ضمن ابراز نگرانی از تبعات منفی احداث سد بخش‌آباد بر شرایط محیط زیست منطقه سیستان و تشدید طوفان‌های گردوغبار، خواستار توجه جدی و لحاظ حقابه زیست محیطی هامون سابوری گردید.
هیات اعزامی وزارت نیرو گفته است: متقی در این دیدار ضمن تایید دغدغه‌های طرف ایرانی، بر تامین کامل حقابه ایران برابر معاهده هیرمند تاکید کرد. وی همچنین از انحراف مجدد آب هیرمند به گودزره ابراز نارضایتی و اعلام کرد این آب می‌توانست برای بهبود شرایط زیستی و معیشتی مردم منطقه در نیمروز افغانستان و سیستان ایران مورد استفاده قرار گیرد. اما دو روز قبل وزارت امور خارجه افغانستان پس از این دیدار در خبری به نقل از سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفته بود: امیر خان متقی در این دیدار گفت: افغانستان در صورت وجود آب تلاش می‌کند آب بیشتری در رودخانه هیرمند جاری شود، اما سد کجکی (احداث شده بر رودخانه هیرمند) حدود هفتاد سال قبل ساخته شده و در چهل و پنچ سال گذشته به دلیل رسوب، نیمی از ظرفیت اولیه خود را از دست داده است.
متقی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران درخصوص آب رودخانه هیرمند واقعیت را در نظر داشته باشد، گفت: سیاست حکومت سرپرست افغانستان این است که آب (رودخانه هیرمند) هدر نرود و آب هیرمند به مردم نیمروز افغانستان و سیستان جمهوری اسلامی ایران برسد.
در خبر وزارت نیروی کشورمان آمده است: در دیدار انجام شده با سرپرست وزارت آب و انرژی افغانستان نیز وی ضمن بیان اشتراکات و روابط خوب همسایگی بین دو ملت ایران و افغانستان و تاکید بر تامین کامل حقابه ایران مطابق معاهده سال هزار و سیصد و پنجاه و یک، انحراف آب هیرمند به گودزره را خلاف منفعت مردم دو کشور دانست و در مورد اقدامات موردنظر طرف افغانستانی برای رفع این مشکل توضیحاتی ارائه کرد. وی همچنین ضمن پذیرش نگرانی‌های طرف ایرانی در خصوص سد بخش‌آباد بر روی فراه‌رود، اطمینان داد که پیگیری لازم در این زمینه به عمل می‌آید.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.