کارهای فاخر و شایسته پیرامون فرهنگ عاشورا باید تولید شود

خبرگزاری مهر جمعه 05 مرداد 1403 - 00:07
بوشهر- استاد نقاشی و هنرمند بوشهری گفت: در مقوله فرهنگ عاشورا عقب ماندگی‌های هنری بسیاری داریم و می‌طلبد که کارهای فاخر تولید شود و این امر باید از سوی نهادهای فرهنگی حمایت جدی شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مسعود عربزاده: علی بحرینی استاد نقاشی و هنرمند بوشهری فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ترویج فرهنگ عاشورایی داشته است.

به مناست برپایی نمایشگاه مجموعه عاشورایی «رستاخیز» گفت‌وگویی با این هنرمند داشتین.

هنر چه نقشی در ارائه فرهنگ عاشورا دارد؟

امروزه هنر دارای چنان کشش و جذابیتی است که می‌تواند نقش بسزایی در انتقال فرهنگ و ارزش‌های یک جامعه به نسل بعد داشته باشد.

خصوصاً ما در مقوله فرهنگ عاشورا عقب ماندگی‌های هنری بسیاری داریم و می‌طلبد که کارهای فاخر و در خوری تولید شود و این امر باید از سوی نهادهای فرهنگی حمایت جدی شود زیرا این تیپ آثار در اماکن خاص باید مورد استفاده قرار گیرد برخلاف دیگر آثار تجسمی که زینت بخش خانه‌های عموم مردم است.

کارهای فاخر و شایسته پیرامون فرهنگ عاشورا باید تولید شود

هنرمندان چه رسالتی در بازتاب واقعیات عاشورا دارند؟

هنرمندان در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف باید ادای دین خود به ساحت قدسی ائمه (ع) را از اولویت‌های کار هنری بدانند، در واقع هنر که موهبتی الهی است را در این مسیر نورانی به کار گرفته و در ترویج ارزشهای دینی خلق اثر کنند که این امر قطعاً از عهده همه هنرمندان بر نخواهد آمد و سلیقه‌ها و باورها و آموزه‌های دینی نقش اساسی در این امر دارند.

جایگاه هنر عاشورایی در بوشهر چگونه است؟

هنر عاشورایی در بوشهر خصوصاً در نوحه سرایی و تعزیه که قدمتی دیرینه دارد و بوشهر از این نظر صاحب سبک است، در عرصه تجسمی متأسفانه کم کاری شده و حتی آثار تولیدشده توسط هنرمندان بوشهری بازنمایی نشده و هیئتی‌های مساجد و تکایا و حسینیه‌ها حتی از محتواهای عاشورایی هنرمندان بومی خود بی اطلاع هستند.

شما چه کارهایی در این زمینه انجام داده است؟

من در حد بضاعت و توفیقم توانستم در سال‌های عمر هنری خود به تولید ۴ مجموعه هنری با موضوع مذهب بپردازم.

مجموعه‌های ساقی_فصل سرخ، مهر و ماه و اخیراً مجموعه عاشورایی رستاخیز که اکنون در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران بر پاست و تا ۱۲ مرداد ماه آماده بازدید علاقمندان هنر عاشورایی است.

کارهای فاخر و شایسته پیرامون فرهنگ عاشورا باید تولید شود

چه برنامه‌ای برنامه‌ای برای آینده دارید؟

۲ برنامه دینی خاص در دست برنامه ریزی و تهیه دارم، یک پروژه در خصوص منجی و حوادث ظهور است و دیگری زندگی حضرت رسول اکرم ص از تولد تا رحلت که امیدوارم توفیق ارائه این ۲ پروژه مهم هنری که واقعاً جای آن در آثار هنری ما خالی است را داشته باشم.

کارهای فاخر و شایسته پیرامون فرهنگ عاشورا باید تولید شود

از رستاخیز و شکل گیری آن برایمان بگویید؟

من همیشه آرزو داشتم بتوانم برای امام حسین (ع) کار اجرا کنم.

من روضه‌ها را تصویری می‌دیدم و دوست داشتم تصاویر ذهنیم را با دوستداران حضرت سید الشهدا (ع) شریک شوم، پس از سال‌ها آزمون و خطا الحمدلله توفیق یافتم مجموعه رستاخیز که شامل ۲۲ تابلوی رنگ روغن در ابعاد ۲۰۰ در ۳۰۰ و ۱۰۰×۱۵۰ به ساحت هنر این مرز و بوم اهدا کنم.

در مجموعه آثار رستاخیز سعی کرده‌ام خیال و واقعیت را آشتی دهم و زمین و آسمان را در هم تنیده به مخاطب نشان دهم، جزئیات را حذف و اصل موضوع را با بهره گیری از مقاتل معتبر به چشمان مخاطبان هدیه کنم، در رستاخیز شما تلفیقی از رئال و مینیاتور و امپرسونیسیم را خواهید دید.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.