چه زمانی در بورس خرید کنیم؟

گسترش نیوز جمعه 05 مرداد 1403 - 10:01
بورس همواره با نوسانات مختلفی روبرو است و عوامل مختلفی پیوسته بر ارزش معاملات سهام و همچنین ارزندگی سهم ها اثرگذارند. در این گزارش به بررسی زمان مناسب برای خرید سهام می پردازیم.

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد مبتدی در زمان ورود به بورس با آن مواجه می شوند این سوال است که : چه زمانی در بورس خرید کنیم؟ پاسخ این سوال به ظاهر ساده، اصلا ساده نیست و شاید حتی حرفه ای ترین ها در بازار سرمایه هم با اشتباهاتی مواجه باشند. اینکه چه زمانی سهام بخریم و چه زمانی سهام مورد نظرمان را بفروشیم به عوامل مختلفی برمی گردد. مهم ترین توصیه ای که فعالان بازار سرمایه پیوسته به آن اشاره می کنند این است که نگاهتان به بورس بلند مدت باشد و سعی بر سهامداری داشته باشید تا اینکه بخواهید سهام خود را بفروشید!

حال به همین بهانه خبرنگار بورس گسترش نیوز به بررسی عوامل مختلف و تاثیرگذار بر زمان مناسب خرید و فروش سهام در بورس پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

تابلو-بورس

چه عواملی بر سوددهی سهام بورسی تاثیر دارد؟

میزان عرضه و تقاضا یکی از عوامل مهم در بالا و پایین رفتن قیمت سهام است. به عنوان مثال فرض کنید سرمایه گذاران بخواهند در سهام شرکتی که یک شرکت انرژی است، سرمایه گذاری کنند. در روز اول هفته، قیمت سهم ۳۵ دلار است. روز بعد، یک تحلیلگر وال استریت گزارشی مثبت درباره آینده بخش انرژی منتشر می‌کند و این نگرش مثبت باعث افزایش تقاضا برای سهام این شرکت می‌شود و قیمت آن به ۴۰ دلار افزایش پیدا می کند. بنابراین، در یک روز، قیمت سهم ۱۴ درصد افزایش می‌یابد.

عوامل زیادی بر سود دهی سهام بورسی تأثیر دارند. درآمد شرکت، رشد فروش، بازده دارایی‌ها و کارایی مدیریت از عوامل اصلی در سود دهی سهام هستند. همچنین شرایط رقابت در صنعت مربوطه، میزان تقاضا و عرضه، الگوهای مصرف و رقابت‌پذیری محصولات مهم هستند. باید توچه کنید که همواره نرخ تورم، نرخ بهره، نرخ ارز و رشد اقتصادی بر سود دهی سهام تأثیر دارند.

تغییرات در قوانین مالیاتی، تجاری و حمایتی دولت نیز می‌تواند سود آوری شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین خبرها، شایعات و همچنین تحلیل‌ های تحلیلگران بازار سرمایه بر انتظارات سرمایه‌گذاران اثر می گذارد. و در نهایت سیاست‌های تأمین مالی شرکت از طریق بدهی یا سرمایه بر سود آوری تأثیر می‌گذارد.

زمان مناسب برای خرید سهام در بورس

برای معامله در بازار بورس ایران، شما می‌توانید از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه وارد پلتفرم‌های تعریف شده شده و خرید و فروش خود را انجام دهید. همچنین از ساعت ۸:۳۰ تا ۹ صبح نیز امکان ثبت پیش سفارش برای شما وجود دارد. در این نیم‌ساعت، هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود، اما می‌توانید پیش سفارش خود را ثبت کنید.

در صورتی که پیش سفارش خود را در زمان مشخص شده ثبت کنید و هیچ سفارش بهتری ثبت نشود، شما در صدر لیست قرار می‌گیرید و اولین معامله خود را خواهید داشت. این زمان برای انجام معامله در بازار بورس بسیار مهم است، به خصوص در صورتی که به دنبال نقد کردن یک سهم در صف فروش هستید.

در صف فروش و خرید، امکان خرید و فروش سهام به راحتی وجود ندارد و ممکن است سهام مورد نظر حجم مبنا روزانه را پر نکند. در این مواقع، استفاده از زمان پیش سفارش بسیار مهم است و لازم است سفارش خود را در اسرع وقت ثبت کنید تا احتمال انجام آن بیشتر شود.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.