مقاومت لندن در برابر حکم بازداشت نتانیاهو شکست

صدا و سیما جمعه 05 مرداد 1403 - 18:22

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن؛ دولت جدید انگلیس اعلام کرد برخلاف دولت پیشین این کشور، در برابر اجرای حکم دادگاه بین المللی دادگستری مبنی بر بازداشت نخست وزیر اسرائیل، به خاطر جنایات جنگی، مقاومت نخواهد کرد.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز اعلام کرد دولت پیشین انگلیس از حزب محافظه کار انگلیس به رهبری ریشی سوناک گفته بود در برابر حکم دادگاه بین المللی دادگستری مبنی بر بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مقاومت می‌کند، اما دولت کارگری انگلستان به رهبری کایر استارمر امروز اعلام کرد چنین قصدی ندارد. این شبکه اعلام کرد از نظر دولت جدید، تصمیم در این باره برعهده دادگاه است. کریم خان (Karim Khan)، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در ماه می‌امسال، صدور حکم بازداشت وزیر دفاع و نخست وزیر رژیم اسرائیل را به خاطر جنگ این کشور در غزه، خواستار شد. 

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی که درخواست حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را صادر کرده است با انتقاد از واکنش منفی برخی از سیاستمداران، گفت در این مسیر چه تشویق شود و چه محکوم وظیفه‌اش را انجام خواهد داد. وی درخواست حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی را صادر کرده است. درخواست کریم خان به یکی از شعبات مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی ارسال شده است و هیئتی متشکل از سه قاضی از رومانی، بنین و مکزیک درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، به سیاستمدارانی از جمله ریشی سوناک، نخست وزیر وقت انگلیس و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که واکنش منفی به این حکم نشان داده بودند در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت:" کار ما دوست پیدا کردن نیست. ما چه تشویق شویم و چه محکوم، وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم. ما باید اهمیت برابر هر کودک، هر زن و هر غیرنظامی را در جهانی که به شدت قطبی می‌شود، برجسته کنیم و اگر این کار را نکنیم، آن وقت هدف ما چیست؟ " 

اگر دادخواست دیوان کیفری بین‌المللی اجرایی شود، ۱۲۴ کشور در سراسر جهان از جمله همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و همه نامزد‌های عضویت در این اتحادیه، به جز اوکراین و ترکیه که اساسنامه رم را امضا و تصویب نکرده‌اند، موظف اند از حکم این دیوان پیروی کنند و مقامات مذکور صهیونیستی در صورت ورود به خاک آن‌ها باید دستگیر شوند. روسیه، چین، اسرائیل و آمریکا درمیان ۱۲۴ امضاکننده این اساسنامه نیستند. 

قشر‌های مختلف مردم انگلیس از سال‌ها پیش با هر سفر نتانیاهو به انگلیس ضمن ابراز خشم و انزجار از وی و اعتراض به پذیرش او در این کشور خواستار محاکمه و مجازات سران رژیم صیهونیستی به عنوان جنایتکاران جنگی شدند و پس از تهاجم اخیر به غزه نیز مردم در انگلیس هر هفته با تجمعات اعتراضی و تظاهرات در شهر‌های مختلف این کشور، خشم و انزجار خود را از رژیم صیهونیستی وحامیانش ابراز می‌کنند.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.