وزارت بهداشت پیگیر مشکلات پزشکان نیست/مالیات مناطق محروم را حذف کنید/«آقای قاضی» به پزشکان توهین کرده است!

رکنا شنبه 06 مرداد 1403 - 08:14
محمد رئیس زاده، رئیس نظام پزشکی ایران، در مصاحبه ای با خبرگزاری رکنا کاهش و حذف مالیات مناطق محروم را خواستار شد. او به بحث عدم همخوانی تعرفه ها و مالیات ها پرداخت و تفاوت 50 درصدی تعرفه پزشکان با قیمت مصوب را خاطرنشان کرد. این بدان معناست که مالیات در خود قیمت دستوری مستقر است و تعرفه زیر 50 درصد با اعمال مالیات بر آن، تعرفه را از مقدار مصوب شورای عالی بیمه هم کمتر کرده است.
وزارت بهداشت پیگیر مشکلات پزشکان نیست/مالیات مناطق محروم را حذف کنید/«آقای قاضی» به پزشکان توهین کرده است!

خبرنگار اجتماعی رکنا با دکتر محمد رئیس زاده ، رئیس نظام پزشکی ایران، درباره مسائل و مشکلات پزشکان ایرانی، درخواست های آنها و راه حل مشکلاتشان به گفتگو نشسته است.

رئیس زاده درباره مهم ترین درخواست پزشکان ایرانی اظهار کرد که در سطح کلان خواسته جامعه پزشکان این است که شرایط از طرف دولتمردان به گونه ای تسهیل شود که پزشک بتواند با آرامش خاطر، تمام فکر و ذهن خود را معطوف به خدمات رسانی درست به مردم بکند. زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند، پزشک باید با حداکثر ظرفیت خود به تشخیص درست، انجام خدمت باکیفیت و درمان بیماری مراجع خود مشغول باشد. این یعنی شرایط باید به گونه ای باشد که پزشک دیگر دغدغه  مشکلات، قوانین، تعرفه ها، هزینه ها و دسترسی به امکانات را نداشته باشد.

او گفت:«پزشکان زحمات زیادی کشیده اند، به کار خود علاقه مند هستند و دوست دارند به عنوان یک طبیب در خدمت مردم باشند و آنها را مداوا کنند. زمانی که دغدغه های مختلف بر سر پزشک آوار شود و منجر به عدم تمرکز او شود، باعث می شود که وظیفه ی اصلی او به حاشیه رود. البته درست است که خود پزشک هم در این خصوص مسئولیت دارد اما شرایط هم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. حاکمیت با سیاست گذاری های خود وظیفه دارد که این بار را از روی دوش پزشک بردارد.»

میانگین درآمد اقشار مختلف جامعه پزشکی مثل قشر متوسط حتی رو به پایین است

رئیس زاده درباره ی مباحث بی اساس درآمد بالای پزشکان گفت:«میانگین درآمد اقشار مختلف جامعه  پزشکی مثل اقشار متوسط و حتی رو به پایین جامعه است. مسئولین عمدتا پزشکان ساکن تهران یا چند درصد خاص را می بینند اما وقتی صحبت از میانگین می شود، یعنی کادر درمان در نقطه  صفر مرزی با حقوق 12 میلیون دارد خدمت می کند.»

کاهش یا حذف مالیات در مناطق محروم

معضل دیگر پزشکان عدم همخوانی تعرفه ها با مالیات ها است. اگر تعرفه واقعی باشد، قیمت تمام شده که طبق قانون کشور یعنی ماده 8 قانون خدمات تامین اجتماعی و ماده  9 احکام توسعه ی دائمی تصویب شده است، باید با همان قیمت تمام شده لحاظ شود. او به کاهش یا حذف مالیات در مناطق محروم اشاره کرد به دلیل اینکه با این کار پزشکان به ماندگاری در مناطق محروم تشویق می شوند.

وی افزود:«اما تعرفه دستوری است و با قیمت تمام شده مصوب حداقل 50 درصد تفاوت دارد. این بدان معناست که مالیات در خود این قیمت دستوری مستقر است. ما تعرفه ای را 50 درصد زیر قیمت واقعی و دستوری اعمال می کنیم و به همین تعرفه هم مالیات می بندیم. یعنی با این کار تعرفه ی دستوری را از آن چیزی که شورای عالی بیمه مصوب کرده پایین تر می آوریم.»

وی در ادامه اظهار داشت که مشکل از قوانین نیست بلکه مشکل از عدم اجرای قوانین است. جامعه ی پزشکی چیزی بیش از عمل به اسناد بالادستی و قوانین انتظار ندارد. البته برخی از مردم پزشکان را به زیاده خواهی متهم می کنند، اما آنها تنها خواستار اجرای ابلاغیه های مصوب مجلس شورای اسلامی هستند.

وی از عدم وظیفه شناسی مقام های نظارتی شکایت کرد و گفت:«مقامات و سازمان هایی که مسئولیت نظارت بر ابلاغیه ها و مصوبات مجلس را بر عهده دارند بر اجرای آنها نظارت نمی کنند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به درستی به وظیفه خود عمل نمی کند. بیمه ها با تاخیر 8 ماهه معوقات پزشکان را پرداخت می کنند و ابلاغیه ها به درستی اجرا نمی شوند، چه کسی پاسخگو است؟ وزارت بهداشت موظف است که این موارد یعنی اجرای قوانین و نظارت بر اجرای قوانین و ترک فعل هایی که انجام می شود را پیگیری کند. انتظارمان از وزارت بهداشت این است که شرایط را برای خدمت صادقانه، طبیبانه و حکیمانه به مردم فراهم کند.»

رئیس زاده سابقه کهن و درخشان علم پزشکی در ایران را یادآور شد که در دنیا زبانزد خاص و عام است و هیچ تمدنی در این حوزه با ایران برابری نمی کند. اما زیرساخت ها متناسب با این توان برای خدمت رسانی به مردم فراهم نیست. اگر زیرساخت ها در بخش های مختلف پزشکی فراهم شود و پزشکان متناسب با توان و علاقه به مردم و تعهد حرفه ای خود به مردم خدمت کنند، اعتماد و رابطه با شانیت بین پزشک و بیمار برقرار می شود. اما متاسفانه نه تنها قوانین و زیر ساخت ها رعایت نمی شوند، بلکه بعضی رسانه ها هم عامدانه این شکوه و شانیت را تخریب می کنند.

آقای قاضی نهایت ظلم و جفا به جامعه پزشکی بود

وی در این مورد به برنامه ی تلوزیونی « آقای قاضی » که در تاریخ 29 تیر ماه 1403 در شبکه  دو سیما پخش شده بود اشاره کرد. او این برنامه را نهایت ظلم و جفا به تاریخ و جامعه ی پزشکی کشور دانست و شدیدا از آن گلایه کرد. از منظر رئیس زاده این برنامه نوعی عقده گشایی در رابطه بین پزشک و بیمار بود و رسانه ی ملی ما با پخش این برنامه دست به تخریب رابطه بین پزشک و بیمار زد. این عمل به ضرر سلامت مردم است و هیچ منفعتی برای مردم ندارد و در نهایت منجر به آسیب به سلامت مردم می شود. او از پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تقاضا کرد که این موضوع را بررسی کند و جلوی این تحرکات را بگیرد.

رئیس زاده چشم انداز و آینده  روشنی را برای پزشکان ایرانی که ظرفیت ها و استعداد های بالایی دارند پیش بینی کرد. به عقیده ی او در زمان انقلاب، جنگ تحمیلی ایران و عراق، دفاع از حرم و پاندمی ویروس کرونا، پزشکان نشان دادند که بسیار جامعه ی فداکاری هستند، همیشه با مردم و در خدمت مردم هستند و در سخت ترین شرایط از انجام وظایف خود پا پس نکشیدند. توان جامعه ی پزشکی ما برای خدمت به مردم و حق مردم برای دریافت خدمات درمانی بسیار است. بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که مردم، پزشکان و سیاست گذار همگی از تعامل با یکدیگر راضی باشند. متاسفانه در حال حاضر علی رغم صرف هزینه های فراوان، هر سه گروه ناراضی هستند. وی در خصوص جبران کمبود ها و کم کاری ها توسط دولت چهاردهم ابراز امیدواری کرد.

رئیس زاده همچنین درباره ی راهکار های حل مشکلات پزشکان به 2 مورد پرداخت. مهم ترین عاملی که پزشکان به آن نیاز دارند، ایجاد روحیه امیدواری و نشاط است. یعنی همه ی توجه ها باید متمرکز بر این باشد که ایجاد روحیه امید در جامعه ی پزشکی به خصوص فارغ التحصیلان جوان این حوزه بیشتر و پرفروغ تر شود. در تزریق روحیه امید به پزشکان مهم ترین عامل، تکریم جامعه پزشکی است. این به آن معناست که همه ی ارگان ها، نهاد ها، رسانه ها و مردم باید شان جامعه ی پزشکی را رعایت و حفظ کنند. چون شان جامعه ی پزشکی، شان سلامت مردم است. وی اذعان داشت که به بهانه ی چند مورد تخلف که در همه ی صنوف از جمله پزشکی وجود دارد که به علت زیرساخت های نامناسب آن است، نباید کلیت جامعه ی پزشکی زیر سوال رود و به نگاه مردم آسیب وارد کند. فارغ التحصیلان جامعه ی پزشکی با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می کنند و این ناشی از عدم اجرای قانون است. با اجرای درست قوانین، معضلات معیشتی جامعه ی پزشکی تا حدود زیادی برطرف خواهد شد. همه ی این اقدامات در راستای این است که به مردم خدمت بهتر و با کیفیت تری صورت بگیرد و سلامت مردم بهتر تامین شود.

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.