دامداران از چرای دام در گرمای شدید خودداری کنند

خبرگزاری ایسنا شنبه 06 مرداد 1403 - 09:05
رئیس شبکه دامپزشکی قوچان در خصوص چرای دام در گرمای شدید این روزها به دامداران هشدار داد.

دکتر حامد شمس در گفت و گو با ایسنا گفت: چرای دام در زمان گرمای شدید باعث ایجاد استرس گرمایی و گرما زدگی در دام می‌شود که این امر می‌تواند اثرات مخربی بر وزن‌گیری حیوان به دلیل کاهش مصرف خوراک، تولید شیر، باروری، رفاه و بهره‌وری کلی دامداری بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: به جهت کاهش استرس گرمایی در گله، دامداران باید پیش از بروز این مخاطره برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده و طبق همان برنامه ریزی گله را مدیریت کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: با انجام اقدامات پیشگیرانه ساده‌ای مثل خودداری از چرای دام در گرمای شدید این روزها، ایجاد سایه‌بان و تهویه مناسب در محل نگهداری دام‌ها، در اختیار گذاشتن آب خنک و تمیز به طور مداوم برای دام‌ها به منظور کاهش دمای بدن می‌توان تنش گرمایی در دام را به حداقل رساند و از اثرات مخرب آن بر سلامت، تولید و بهره‌وری دامداری جلوگیری کرد.

وی از وجود ۳۸۰ هزار دام سبک و سنگین در شهرستان قوچان خبر داد و از دامداران خواست به جد هشدارهایی که از سوی کارشناسان دامپزشکی برای حفاظت بهتر از دام صادر می‌شود را جدی بگیرند.

استرس گرمایی در دام، پدیده‌ای است که به دنبال افزایش دمای محیط و عدم توانایی بدن حیوان در تنظیم دمای داخلی خود، رخ می‌دهد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.