بالا رفتن آمار مراجعه افراد گرمازده به اورژانس‌ها از ابتدای مرداد

صدا و سیما شنبه 06 مرداد 1403 - 10:57

بالا رفتن آمار مراجعه افراد گرمازده به اورژانس‌ها از ابتدای مرداد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر کمال بصیری متخصص طب اورژانس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص میزان افرادگرمازده نسبت به دوره مشابه سال قبل افزود: خوشبختانه امسال هیچ مورد بستری و فوت در حوزه مدیریت درمان گزارش نشده ولی از ابتدای مرداد ماه امسال نسبت به دوره مشابه رشد ۱۵ درصدی مراجعه بیمار وجود داشته، اما آمار کلی تفاوتی نکرده است.

وی با بیان اینکه تمامی نیرو‌های پیش بیمارستانی و بیمارستانی آمادگی کامل را برای درمان افراد گرمازده دارند، افزود: همه نیرو‌ها آموزش‌های لازم را دیدند و هشدار‌های لازم صادر شده است.

 
گرمازدگی تنها به دما بستگی ندارد
دکتر بصیری با اشاره به اینکه افراد دارای بیماری دیابت، فشار خون، اعصاب و روان، خانم‌های باردار و کودکان نباید در معرض مستقیم اشعه فرابنفش قرار بگیرند، گفت: در زمان‌هایی که موج گرما ایجاد می‌شود افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا عمل جراحی قرنیه چشم انجام دادند، نباید در معرض مستقیم نور آفتاب باشند.
وی افزود: علاوه بر دما، میزان رطوبت و گردش هوا در محیط هم موثر است ولی به طور کلی دمای بیش از ۴۰ درجه می‌تواند خطرناک باشد و افرادی که به دلیل مصرف دارو ممکن است در برابر تشنگی دیرتر پاسخ دهند، باید مراقب باشند.
این متخصص طب اورژانس در خصوص مصرف غذا‌های پرچرب و مصرف مایعات بسیار شیرین هشدار داد: استفاده از رژیم غذایی خاص توصیه نمی‌شود و در بازه ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر از بیرون رفتن  خودداری شود.
 
بدن فرد گرمازده را در صحنه سرد نکنید
دکتر بصیری با اشاره به علائم گرمازدگی نظیر ضعف، بی حالی و احساس گرما گفت: در موارد بسیار شدید گرمازدگی می‌تواند منجر به کما رفتن و حتی مرگ شود و بی حالی شدید و تشنج و کاهش سطح هوشیاری از علائمی است که فرد باید به بیمارستان منتقل شود.
وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند نباید در صحنه سرد کرد و اقداماتی مثل پاشیدن آب و باد زدن فرد و بیرون آوردن لباس، توصیه نمی‌شود زیرا سبب ایجاد لرز شده و علائم را تشدید میکند.
در پایان بصیری با اشاره به اینکه گرمازدگی به نوع اقلیم هم بستگی دارد، گفت: در برخی استان‌های سردسیر دمای کمتر از ۴۰ درجه می‌تواند موجب گرمازدگی شود و در همه اقلیم‌ها در زمانی که موج گرما ایجاد می‌شود، افراد مستعد می‌توانند در معرض بیماری باشند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.