پیش‌بینی برداشت ۱۳ هزار تن هلو و شلیل از باغات اسدآباد

خبرگزاری ایسنا شنبه 06 مرداد 1403 - 11:11
مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد از پیش‌بینی برداشت ۱۳ هزار تن هلو و شلیل از سطح باغات این شهرستان خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیشبینی می‌شود حدود ۸۰۰۰ تن آن به هلو و ۵۰۰۰ تن آن به شلیل اختصاص دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۴۲۱ هکتار از سطح باغات این شهرستان به باغات هلو و شلیل اختصاص داشته که از این میزان سطح ۲۴۸ هکتار مربوط به باغات هلو و ۱۷۳.۵ هکتار مربوط به باغات شلیل است.

وی افزود: از سطح ۲۴۸ هکتاری باغات هلوی شهرستان حدود شش هکتار و از سطح باغات ۱۷۳.۵ هکتاری شلیل حدود ۷.۵ هکتار آن باغات جدید الاحداث بوده و هنوز به مرحله باروری نرسیده‌ و نهال هستند.

وی تعداد بهره‌برداری هلو و شلیل این شهرستان را در مجموع ۶۵۲ نفر برشمرد و تصریح کرد: میانگین عملکرد هر هکتار هلو در سطح باغات این شهرستان ۳۰ تا ۳۵ تن و میانگین عملکرد هر هکتار شلیل در سال‌جاری ۲۵ تا ۳۰ تن خواهد بود.

مرادی با اشاره به اینکه بیشترین تراکنش باغات هلو و شلیل این شهرستان مربوط به شهر پالیز بوده و این شهر قطب مهم تولید هلو و شلیل شهرستان به شمار می‌رود، تصریح کرد: به علت پراکندگی و خرد بودن باغات شهرستان کمتر از ۵۰ درصد از باغات اسدآباد به صورت قطره‌ای و مابقی باغات به صورت سنتی و غرقابی از طریق چشمه، قنات، چاه و حق‌آبه آبیاری می‌شوند. 

وی یادآور شد: هر ساله به‌طور میانگین ۴۰ درصد از هلو و شلیل تولید شده این شهرستان مصرف تازه خوری شده و ۶۰ درصد آن علاوه بر همدان به سایر استان‌ها از جمله تهران و کرمانشاه ارسال می‌شود.

مرادی نوسان قیمت بازار فروش مناسب برای بهره برداران هلو و شلیل را یکی از جمله مشکلات باغداران هلو و شلیل این شهرستان دانست و افزود: نبود صنایع تبدیلی در بحث فرآوری میوه یکی از جمله مشکلات این شهرستان به شمار می‌رود که این امر موجب اتلاف و ضایعات میوه شهرستان به دلیل حمل و نقل و طولانی بودن مسیر مقصد است.

وی گفت: وجود صنایع تبدیلی در این ارتباط از نقش موثری در ارزش افزوده دو چندان برای کشاورزان و نیز ایجاد اشتغال افراد بیکار و همچنین کاهش ضایعات میوه برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.