ضرورت اجرای تعهدات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران

صدا و سیما شنبه 06 مرداد 1403 - 11:16
ضرورت اجرای تعهدات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، مهدی اسماعیلی گفت: با توجه به اینکه ما یک کشور وسیع هستیم و با چندین کشور همسایگی داریم؛ یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم تقویت مرز هاست. در چند سال اخیر بر اساس اصل رأفت اسلامی؛ شاهد ورود خیل عظیمی از مهاجران از برخی کشور‌ها به کشورمان بودیم؛ این موضوع از این منظر که بتوانیم از جمعیت مظلومی دفاع کنیم، می‌تواند کار خداپسندانه‌ای باشد، اما از نظر امنیتی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای کشور ایجاد کند.
وی افزود: علی‌رغم ساز وکار‌های قانونی که وجود دارد، شاهد حضور تعداد قابل توجهی از اتباع خارجی به صورت غیررسمی در کشور هستیم که آرایش جمعیتی ما را به هم زده است. الان در برخی استان‌های کشور، به ویژه در استان‌های شرقی، تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان مهاجر سربار آموزش و پرورش ما شده‌اند.
نماینده میانه و ترکمانچای در مجلس گفت: ما بار‌ها تأکید کردیم که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل باید برای تأمین هزینه تحصیلی مهاجران و همچنین هزینه استقرار اتباع خارجی پای کار بیاید و نقش و وظیفه خود در این موضوع را به درستی انجام دهد که متأسفانه انجام نشده است؛ بنابراین مسئله مهاجران یک تحمیل اضافی برای کشور ما شده است. تأکید ما بر این است که مسئولان یک تدبیر اساسی و اجرایی برای حل این مسائل داشته باشند.
وی افزود: برخی از مسئولان بحث دیوارکشی در مرز‌ها را مطرح کردند؛ این راه‌حل می‌تواند برای کشور ما نقطه امیدی باشد تا بتوانیم ورود و خروج اتباع خارجی را به کشور کنترل بیشتری کنیم؛ که هم از نظر امنیتی حائز اهمیت است و هم می‌تواند از ورود و خروج قاچاقی افراد جلوگیری کند و کشور از نظر تغییرات جمعیتی هم در امان بماند. تأکید ما به مسئولان اجرایی کشور این است که حالا که سازوکار قانونی فراهم است؛ این طرح را اجرا کنند، اگر در جایی خلاء قانونی وجود دارد هم ابلاغ کنند تا مجلس با ورود به موقع سازوکار قانونی لازم را تدبیر و تصویب کند و مانند برخی کشور‌ها که اقدام به دیوارکشی در مرز‌های خود کردند، بتوانیم در کوتاه مدت این کار را انجام دهیم.
 
اسماعیلی گفت: این اقدام هم یک امر قانونی و هم منطقی است؛ زیرا هر کشوری ملزم به حفظ و حراست از مرز‌ها و سرحدات مرزی خودش است. در همین راستا اگر دولت جایی نیاز به متمم قانونی می‌بیند، به مجلس ارائه کند تا مجلس هم سازوکار قانونی را بیش از این فراهم کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.