قدرتمندترین شراره خورشیدی 20 سال گذشته مشاهده شد

دیجیاتو شنبه 06 مرداد 1403 - 13:02
این شراره قوی‌تر از مورد قبلی بود که منجر به پیدایش شفق قطبی در چند کشور مختلف شد. The post قدرتمندترین شراره خورشیدی 20 سال گذشته مشاهده شد appeared first on دیجیاتو.

روز سه‌شنبه، 23 ژوئیه (2 مردادماه)، فضاپیمای مدارگرد خورشیدی اروپا (SolO) شاهد فوران یک شراره خورشیدی (Solar flare) بسیار قدرتمند از کلاس X14 از سمت دور خورشید بود. به عبارت دیگر، X14 قدرتمندترین شراره خورشیدی در حدود بیست سال گذشته و قوی‌ترین در چرخه خورشیدی کنونی نام گرفت. این شراره حتی بزرگ‌تر از شراره خورشیدی چند ماه پیش بود که منجر به پیدایش شفق قطبی در چندین کشور مختلف شد.

براساس گزارش فوربز، از آنجایی که این فوران در سمت دیگر خورشید بود، تأثیر چندانی بر سیاره ما نداشته است؛ بااین‌حال مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا در موقعیتی قرار داشت که می‌توانست این فوران را ثبت کند. به‌طورکلی شراره خورشیدی کلاس X14 جایگاه هفتم لیست قوی‌ترین شراره‌های ثبت‌شده تاریخ را کسب کرده است. همچنین این فوران با خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) همراه بود.

ثبت قدرتمندترین شراره خورشیدی در 20 سال گذشته

اگرچه X14 قوی‌ترین شراره ثبت‌شده در تاریخ نبود، اما شراره‌های خورشیدی به این بزرگی می‌توانند منجر به طوفان‌های تشعشعی طولانی‌تر شوند و اگر به سمت زمین فوران کنند، ممکن است به خاموشی در سراسر سیاره منجر شوند. به‌طورکلی، شراره‌های کلاس X، قدرتمندترین شراره‌ها محسوب می‌شوند و انرژی آن‌ها 10 برابر قدرتمندتر از شراره‌های کلاس M است که در رتبه دوم هستند.

بزرگ‌ترین شراره‌ سمت زمین که تاکنون برای چرخه کنونی ثبت شده، در 14 مه 2024 (25 اردیبهشت) رخ داد و X8.9 بود. به‌طورکلی، چرخه خورشیدی فعلی بسیار فعال‌تر از چرخه قبلی است که تقریباً مربوط به یک دهه پیش می‌شود؛ اگرچه آن چرخه به‌طور غیرعادی آرام بود.

محققان درباره این شراره جدید می‌گویند که یک رویداد مشابه در مارس 1989 (اسفندماه 1367) که به سمت زمین بود، باعث خاموشی کامل شهر کبک کانادا شد.

گفتنی است که شراره جدید یک CME نیز پرتاب کرد. CMEها درواقع انفجارهای پلاسما و میدان مغناطیسی هستند که از جو خورشید به بیرون فوران می‌کنند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.