افشاگری رسانه آلمانی درباره انتقال سلاح ممنوعه از برلین به کی‌یف!

مشرق نیوز شنبه 06 مرداد 1403 - 15:25
یک رسانه آلمانی افشا کرد که این کشور مهمات خوشه‌ای آمریکایی را در خاک برلین نگهداری و آنها را به اوکراین منتقل می‌کند.

به گزارش مشرق، شبکه رادیو-تلویزیونی NDR آلمان با اشاره به اینکه آمریکا از خاک برلین به عنوان محل ترانزیت بمب‌ها و مهمات خوشه‌ای به اوکراین استفاده می‌کند، این اقدام را نقض کنوانسیون سازمان ملل درباره ممنوعیت این تسلیحات دانست.

براساس کنوانسیون سازمان ملل مصوب سال ۲۰۰۸، بیش از ۱۱۰ کشور مهمات خوشه‌ای را ممنوع کرده‌اند. دلیل این ممنوعیت خطر شدیدی است که این مهمات متوجه غیرنظامی می‌کند.

سخنگوی ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا و آفریقا به این شبکه گفت که این مهمات در زرادخانه‌ای متعلق به آمریکا در شهر «مایزاو» در غرب آلمان نگهداری و از آنجا به اوکراین ارسال می‌شود. وی اضافه کرد که بمب‌های خوشه‌ای ۱۵۵ میلیمتری M۸۶۴ و M۴۸۳A۱ از جمله مهماتی است که در این پایگاه نظامی نگهداری می‌شوند.

یک سازمان بین‌المللی حقوق بشری به نقل از «ائتلاف مهمات خوشه‌ای» اعلام کرد که صدور جواز انتقال این تسلیحات به اوکراین را می‌توان نقض تعهدات آلمان ذیل پیمانی دانست که در سال ۲۰۰۸ در برلین امضا شد.

براساس این توافق، نگهداری و انتقال این نوع مهمات از طرق خاک هر کشوری عضو این پیمان، ممنوع است. این پیمان همچنین امضاکنندگان را ملزم می‌کند تا سایر کشورهایی که عضو آن نیستند را نسبت به عدم استفاده از مهمات خوشه‌ای ترغیب کنند.

براساس گزارش NDR، برلین در مسیر ممانعت از انتقال این مهمات به کی‌یف، «هیچ تلاش محسوسی انجام نداده است.» مقامات آلمانی در واکنش به این گزارش، از پاسخگویی خودداری کرده‌اند. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان نیز در گفت‌وگو با این رسانه مدعی شد که «در درجه اول، نمی‌دانم که آنها از کجا منتقل می‌شوند و در وهله دوم، درباره آن اظهار نظر نمی‌کنم»!

پیستوریوس همچنین مدعی است که گرچه ارتش آمریکا انتقال مهمات از طریق آلمان را ثبت می‌کند اما ارتش آلمان «به طور جداگانه درباره مهمات هیچ اطلاعی ندارد.» این ادعا با اظهارات سخنگوی فرماندهی اروپا و آفریقای ارتش آمریکا تناقض دارد. او گفته است که ارتش آلمان «اسناد مرتبط با محتویات تمام محموله‌ها را دریافت می‌کند.»

منبع: مهر

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.