تدوین سند ارتقا فرهنگ کار با هدف رفع موانع فرهنگی تولید

صدا و سیما شنبه 06 مرداد 1403 - 23:52

تدوین سند ارتقا فرهنگ کار با هدف پاسخ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول با موضوع: فرهنگ کار و کارآفرینی در دولت سیزدهم میزبان آقای محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بود.


سوال: فرهنگ کار و تلاش را در قالب یک سند و برنامه دنبال کرده‌اید درست است این سند کی تصویب و نهایی شد؟
چکشیان: این سند حدود در واقع اسفند ۱۴۰۲ مصوب شد و به وسیله شورای فرهنگ عمومی به تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور ابلاغ شد.

 
سوال: همه دستگاه‌ها مسئولیت دارند؟

چکشیان: مدیریت کلانش با وزارت کار است ولی در واقع. 


سوال: یعنی یک آیین نامه اجرایی باید برایش نوشته شود یا نه هر دستگاهی ویژه خودش آیین نامه اجرایی می‌نویسد؟
چکشیان: وظایف کلی مشخص است که هر کدام از بخش‌ها چه کاری را باید بکنم ولی آیین نامه اجرایی هم در حال تدوین است.

 
سوال: شما در وزارت کار؟
چکشیان: بله


سوال: و مسئولیت پیگیری و چگونگی اجرا را وزارت کار بر عهده دارد که چگونه اجرا می‌شود؟
چکشیان: بله ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار در وزارتخانه دبیرخانه‌اش شکل گرفت با ریاست وزیر و نایب رئیسی معاونت فرهنگی.

 
سوال: در واقع آنچه که همواره در موضوعات مختلف به عنوان پیوست فرهنگی ازش یاد می‌شود این سند را می‌تواند پیوست فرهنگی حوزه کار و تلاش بدانیم درست است؟
چکشیان: بله من فرهنگ کار را حالا انشاالله فرصت شود اشاره می‌کنم که فرهنگ کار کجای تحلیل فرهنگی اجتماعی و اقتصادی کشور است.

 
سوال: آقای دکتر یک نگاهی ابتدا داشته باشیم به حوزه ماموریت‌ها و فعالیت‌هایی که در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار جناب عالی به عهده دارید اساسا چه حوزه ماموریتی برای شما تعریف شده و در قالب چه برنامه‌ای این روند را دنبال می‌کنید؟
چکشیان: حوزه فرهنگی و اجتماعی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در واقع از چند بخش تشکیل شده یک بخش بخش فرهنگ کار است یعنی موضوع فرهنگ کار و تلاش به عنوان یکی از موضوعات اختصاصی فرهنگ وزارت کار آن هم برای کل جامعه در نظر گرفته شده حالا یک زمان‌هایی کمتر بهش پرداخته شده بیشتر بهش پرداخته شده، اما جز موضوعات بوده همیشه حوزه فرهنگ عمومی با توجه به مخاطب جامعه کار و تولید یعنی ما همه آنچه را که در حوزه فرهنگ عمومی در جامعه وزارت ارشاد دنبال می‌کند ما در حوزه جامع کار و تولید به جمعیتی حدود ۱۵ میلیون ما جامع کار و تولید را تشکیل می‌دهد حوزه فرهنگ عمومی و مباحث فرهنگی آنجا را دنبال می‌کنیم.

 
سوال: یعنی چی یعنی چه کاری رو مشخصاً دنبال می‌کنید؟
چکشیان: ببینید ما همه آنچه که در فرهنگ عمومی است، مباحث ترویج معارف اسلامی ارزش‌های اسلامی شعائر دینی مناسبت‌های مذهبی، همه آنچه که در حوزه فرهنگ عمومی و بحث‌های ملی و خودباوری ملی موضوعات مختلفی که حالا من اگر لازم است الان باز کنم یا بعد که وارد شدم، من اول الان کلیت را بگویم؟

 
سوال: آنچه که مربوط به این بخش است بفرمائید؟
چکشیان: ما در بحث فرهنگ عمومی در واقع اقداماتی که مثلاً حوزه اقامه نماز در جامعه کار و تولید موضوع عفاف و حجاب در جامعه کار و تولید موضوع ترویج قرآن و معارف اهل بیت در جامعه کار و تولید موضوع مناسبت‌های مذهبی مناسبت‌های ملی بحث‌های مثل بیانیه گام دوم آنجا دنبال می‌شود بحث روایت پیشرفت آنجا دنبال می‌شود موضوعاتی مثل اربعین موضوعی مثل غدیر همه موضوعاتی که در کشور در حوزه فرهنگی مطرح است ما متناسب با جامعه کار و تولید اینجا دنبال می‌کنیم، البته ابتکار خاصی که در دولت سیزدهم و با تدبیر وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی اتفاق افتاد تشکیل قرارگاه‌هایی مثل قرارگاه اربعین، قرارگاه امید آفرینی و جهاد تبیین حضرت زینب ستاد روایت پیشرفت و موضوعاتی از این قبیل بود که خیلی آن کار‌های روتین و عادی که قبلا انجام می‌شد. خیلی جدی‌تر و با رویکرد جذاب تر.

سوال: و نظام مند‌تر یعنی در واقع باید بگوییم نقش که این معاونت در حوزه کارگری ایفا می‌کند در قالب این فعالیت‌ها و محور‌هایی است که بیان کردید

 چکشیان: بحث‌های هنری، بحث‌های ادبی.

 
سوال: بازخورد هم دریافت کردید؟
چکشیان: بله ما در واقع معمولا نقشی که اینجا داریم، چون نقش سیاستگذار و حمایتی و نظارتی است کارفرما‌ها اینجا نقش پررنگی دارند، یعنی بعضی از کارفرما‌ها خودشون معتقدند به اینکه باید حوزه فرهنگییه جامعه کارگری رو متوجهش بشه چرا، چون که کارگر دو نقش داره همه افراد جامعه یک نقش دارند به عنوان یک فرد جامعه هشتاد و پنج میلیون ایرانی، اما کارگر ما دو نقش دارد. این فرد اگر رشد یافته باشد با فرهنگ بالا باشه، با نشاط باشه و در واقع با امید و انگیزه باشه، فقط خودش نیست چرخ تولید را می‌چرخاند و جامعه کار تولید ما علاوه بر نقش فردی که هر کسی به عنوان فرد دارد، در واقع اقتصاد کشورو سرمایه اجتماعی کشور و تولید کشور و رشد اقتصادی کشور را دنبال می‌کنند، بنابراین اگر ما به این جامعه کارگر بیشتر توجه کنیم این کارفرمایان خودشان به این امر توجه کردند و با گفتگو‌های که شده، بسته‌های فرهنگی که ارائه شده، این بزرگواران در این قضیه بیشترو ما در واقع به یک نقطه تمرکز رسیدیم، اونم اینکه هر چقدر کارفرما به این نقطه برسد که باید برای نیروی کار فرهنگی انجام بده، این در واقع کار هموارتر، موثرتر و کار بهتر پیش می‌رود، سفر‌های زیارت. برنامه‌های مختلفی که باعث نشاط و شادابی، حوزه ورزش، کارگری و حوزه اجتماعی هم همین دغدغه را داریم، باز مخاطب هستیم. همون جامعه کار، بخش بعدی، بخش اجتماعیه، موضوعاتی مثل در واقع جشنواره امتحان که کارگران و نخبه را بررسی می‌کند بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید موضوعاتی مثل خدمات بهداشتی و درمانی که با کمک وزارت بهداشت و تامین اجتماعی صورت می‌گیرد ولی دبیرخانه اش در حوزه فرهنگی اجتماعی، اینا در حوزه اجتماعی، در واقع معاونت فرهنگی اجتماعی، باز مخاطب جامعه کار و تولید.

 

سوال: آقای چکشیان بفرمایید که شما در وزارت کار و مشخصاً معاونتی که جنابعالی مسئولیتش را به عهده دارید معاونت فرهنگی و اجتماعی برای این حال خوبی که اشاره شد، چه کردید؟
چکشیان: در من عرایضم قبلش به این اختصاص داشت که تفاوت بین بقیه جامعه و جامعه کار تولید اینه که حال خوش جامعه و فرهنگ به جامعه منتقل می‌شود، چون اثراتش در کل جامعه است. خب ما حوزه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و همه این حوزه‌هایی که در محیط فرهنگی دنبال می‌کنیم برای این موضوع، برای حال خوش، برای در واقع امید، قرارگاه امید آفرینی برای امید، ورزش کارگری برای نشاط برای سلامت، بحث آسیب‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید با دغدغه اینه که ما بتونیم یه کاری کنیم که آسیب اجتماعی در جامعه کار و تولید کمتر باشه برای اینکه بتونه در واقع این آسیب‌ها نباشه و لذا با انگیزه بیشتر و با نگاه مضاعف بتونه کارش.


سوال: مشخصاً در این حوزه چه کردید؟
چکشیان: اگراجازه بدید من برم حالا رو بحث اجتماعی و فرهنگ کاررو توضیح بدم من تو فرهنگ کار میخواستم مفصل بگم بیایید در بحث اجتماعی ما اولین بار سند ملی پیشگیری از اعتیاد جامعه کار و تولید به وسیله رئیس جمهور شهید ابلاغ شد این برای اولین بار که یک صنعت تولید می‌شود اختصاصی جامعه کار و تولید برای بحث پیشگیری از در واقع اعتیاد جامعه کار و تولید اولین بار تدوین سند ملی ارتقاء سلامت روان و در جامعه کار و تولید داشتیم یعنی بحث مواد مخدراین یکی یه سند دیگه که در واقع نظامند بشه کار‌هایی که پراکنده انجام میشد قبلا. ما یک شبکه ارائه خدمات سلامت روانی و اجتماعی داریم، به نام ایستگاه‌های بهگر مراکز بهداشت، خانه‌های بهداشت، این اتفاق در دولت سیزدهم یک رشد چشمگیری داشت، هم به لحاظ کیفیت، یعنی بازخوانی ها، کیفیت بخشیدن ها، به لحاظ کمی هم ما در طول کل دوران قبل از دولت سیزدهم، هزار و صد و هشتاد و چهار خانه بهداشت داشتیم. در این فاصله دو سال هزار خانه بهداشت اضافه شده. یعنی کل قبل هزار و صد و هشتاد و چهار تا در این دو سال هزار تا بود ما اینا در بنگاه‌های در واقع پنجاه به بالا بودند، یعنی پنجاه تا پانصد و پانصد به بالا، اما ایستگاه‌های بهگر ما که در جایی کوچکتر بودند بین بیست تا پنجاه نفر، یعنی بنگاه‌های بیست تا پنجاه نفره، ما آمدیم ایستگاه‌های بهگر را در واقع طراحی کردیم، باز برای بحث شبکه خدمات روانی.

 
سوال: یعنی چی ایستگاه‌های بهگر؟
چکشیان: باز همین خانه بهداشت، همون مرکز بهداشت، اما در بانک‌های کوچیکتر یعنی جای کوچکتری اینجا در واقع.

 سوال: فقط ویژه خود کارگران و خانواده‌ها.
چکشیان: برای کارگران و خانواده ها. ما دو هزار و سیصد و پنجاه و دو ایستگاه بهگر را در این دو سال برای بانک‌های بیست تا پنجاه نفره راه اندازی کردیم. در این مدت، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی. رتبه برتر و در دستگاه‌های اجرایی برای بحث پیشگیری از مصرف مواد مخدر داشت توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در واقع تقدیر شد. ما در حوزه اجتماعی، صد و بیست و دو هزار کارگر مبتکر، خلاق و نوآور را تحت فرآینده در واقع جشنواره امتنان شناسایی کردیم که در هفته کارگر که الان اونجا میشه بهش پرداخت به وسیله آقای رییس جمهور تقدیر شدند که این شناسایی که بعد حضرت آقا هم در دیدارشون فرمودند که استعداد‌هایی هست در جامعه کارگری آنها را شناسایی کنید و از آنها حمایت کنید در همین امسال در دیدار به این موضوع پرداخت.

 
سوال: پس جشنواره امتنان به این موضوع می‌پرداخت؟
چکشیان: ایده‌های مبتکرین. خلاقیت، نوآوری داشتن، یه کاری کرده بودن؟


سوال: غالباً در چه حوزه هایی؟
چکشیان: در تمام صنایع، صنایع مختلف، کشاورزی، خدماتی، صنعتی، همه حوزه ها، همه حوزه‌هایی که فردی ابتکاری داشت، خلاقیت داشت، نوآوری داشت، توانسته بود در واقع یک اقدام را انجام دهد که باعث بهبود تولید شود. بهبود بهره وری بشه، یه چیزی رو تولید کنه که ما تا حالا وارد می‌کردیم، یه تغییر ایجاد کنه که بهره وری بهتر بشه، ما این اتفاق از سال‌های قبل بود، اما این دوره در این دو سه سال یک رشد چشمگیری داشت از لحاظ داوری، از لحاظ ارزیابی، از لحاظ اطلاع رسانی ما به کارگر‌ها بیش از شانزده میلیون پیامک به خود کارگر‌ها رفت که اطلاعات داشته باشند می‌توانند خودشان را کاندیدای نامزد انتخاب جشنواره امتنان کنند.

 
سوال: در آماری که به من میدیدم صد و بیست هزار نخبه در این فرایند؟
چکشیان: بله ۱۶۲ هزار تا شناسایی شدند در این فرآیند و هر ساله در استان جشنواره‌های امتنان استانی برگزار می‌شود از این‌ها تقدیر می‌شد و برترین هاشون که بیست و چهار نفر ملی می‌شدند، با حضور رئیس جمهوربود.

 
سوال: صد و بیست هزارتا در چه حوزه‌هایی بودند این بیست و چهارتا در کدام بخش‌ها؟
چکشیان: نه، همه در حوزه‌های مختلف، هم خدمات، هم صنعت، هم کشاورزی، هم حوزه‌های مختلف بودند. از این موارد مختلف، چون در هر حوزه داوری جدا صورت می‌گرفت که همه اینها در واقع دیده شده باشند.


سوال: در مورد امتنان، نکته دیگری هست بفرمائید؟
چکشیان: نه این کافیه حالا من در قسمت هفته کارگرم یه اشاره‌ای اونجا انجام میدم.

 
سوال: بسیار خوب بپردازیم به موضوع فرهنگ کار که اشاره کردید.
چکشیان: بله بعد ورزش را بگذاریم بعدش.


سوال: بله، چون ورزش هم خودش یه بحث مفصلی است؟
چکشیان: ببینید من یک توضیح دادم درباره فرهنگ خیلی موضوع مهمیه و ما اگه وظیفه رو با فرهنگکار مشخص نکنیم نمیدونیم درباره چی حرف میزنیم. فرهنگ کار و تلاش یکی از مهم‌ترین و اولویتدارترین مسائل جامعه امروز ما است، چرا؟ چون که این هم به لحاظ علمی پشتوانه داره، هم به لحاظ میدانی شما به کارخانه جات سر بزنید، جا‌های مختلف سر بزنید. هم در بیانات حضرت آقا می‌بینید که چقدر هر سال در دیدار با کارگران روی این موضوع تأکید می‌کنند. فرهنگ کار دو رکن دارد. رکن اول منزلت کار و کارگر. یعنی که حضرت آقا امسال در دیدار کارگران فرمودند کار در نگاه اسلام ارزش ذاتی دارد یعنی خود کار مهمه. چرا؟ چون کار همه چیزه. آقا فرمودند بدون کار. اصلا زندگی وجود نداره یعنی تعبیرشون درباره اهمیت اگه این اهمیت جایگاه کار و منزلت کار در جامعه جا نیفته روز به روز این کارگر باید جایگاهش بهتر بشه، جایگاهش متعالی‌تر بشه، در نگاه جامعه ارزش، چون این ارزش می‌آفرینه، این حیات می‌دهد، جامعه به وسیله یک کارگر وجود خارجی داره، شما کار را حذف کنید، چیزی نمی‌مونه، تعبیر حضرت آقا بود که در بدون کار زندگی وجود ندارد. این یک بُعد فرهنگ کار، یعنی ارزش کار، ارزش ذاتی کار و منزلت کار که متاسفانه به دلایل دیگری اشاره می‌کنم. فکر می‌کنم بعضی جا‌های این ارزش خدشه وارد شده. مسئله دوم، مؤلفه‌های فرهنگ کار، خب، کار ارزشمنده، چه مؤلف‌هایی در فرهنگ کار می‌تونه کار رو متعالی کنه؟ مؤلفایی مثل وجدان کاری، مسئولیت پذیری، همکاری و کار گروهی. موضوعاتی مثل یادگیری، مهارت آموزی. موضوعاتی مثل، محکم کاری، موضوعات که این کار رو ارتقا میده، اثرش رو بیشتر میکنه، بهره وری رو افزایش میده. این رکن دوم فرهنگ کار است ما وقتی می‌خواهیم فرهنگ کار را ارتقا بدیم باید یه مفهومی به ذهنش بیاد که ما داریم یه باره این مؤلفایی که گفتیم داره خودش مؤلفایی برای این کاره، اما اگه یه الگوی تو ذهنمون باشه که ما یکی از کارایی که در این دوره انجام دادیم یک الگو بدست آوردیم عوامل موثر بر فرهنگ کار، مؤلفه‌های فرهنگ کار که بیست و چهار تا ما بدست آوردیم. شش تا هم عامل و موثر بر فرهنگ کار و چهار پنج تا هم مؤلفه‌ای که نتایج ارتقاء فرهنگ کار است. ما به الگوی مفهومی به مدل مفهومی رسیدیم و گفتیم اگر این مدل مفهومی را با این ویژگی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کجا اگر اقدام کنیم فرهنگ کار ارتقا پیدا می‌کند، خیلی جالبه ما در نظرسنجی‌ها دیدیم یکی از عوامل مخرب فرهنگ کار بحث ثروت‌های بادآورده است. تلقی این در جامعه، احساس اینکه یه جایی ثروت‌های بالا و درآمد وجود دارد که بدون زحمت می‌شود بهش دست یافت. یکی از عوامل مخرب فرهنگ کار، یکی از عوامل موثر در فرهنگ کار، حالا یا مخرب یا مثبت سبک رهبری مدیران است. مدیران چگونه رفتار می‌کنند با کارگران و با نیروی کار و این تعامل آنها بر فرهنگ کار اثر داشت؟


سوال: اینها را چگونه به دست آوردید؟
چکشیان: به وسیله اول مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفت، بعد پیمائش نخبگانی که از نظر نخبگان حدود چهل تا از نخبگان میدانی و علمی رو باهاشون مصاحبه کردیم، اون کار کتابخونه‌ای رو در واقع از اون احصاء کردیم.


سوال: نظر خود کارگران را چطور دریافت کردید؟ 
چکشیان: دقیقا ما اینجا حتی تو فضای مجازی حتی من توی فضای مجازی پرسش کردم از خود کارگر‌ها و جواب می‌دادند.

 
سوال: در صفحه شخصی خودتان؟
چکشیان: بله که این مولفه مهمتره و این مولفه موثر است یک نکته جالبی است که از چیز‌هایی که خیلی کارگر‌ها روی آن تاکید داشتند اینکه رابطه بین کار ما و تلاش ما و دستمزد ما این هم برایشان بود که ما به دوستان روابط کار منتقل می‌کردیم تو بحث شورای عالی کار که این چقدر موثر است که این نسبت هم در ادراک عدالت. اینکه کارگر ما چه ادراکی از عدالت دارد، آیا احساس عدالت می‌کند؟ این هم یکی از مؤلف‌های موثر است.

 
سوال: عدالت از منظر بخش قبلی که اشاره کردید نسبت بین کار و تلاش و دستمزد؟
چکشیان: احسنت، یه بار رابطه‌ای بین کار و تلاش رو می‌بینه، یه بار رابطه‌ای بین تلاش و دستمزد که یه رابطه دیگه وجود داره به این که مخارج زندگی بعضی وقتا این میزان درآمدش و مخارجش تاثیر داره رو بحث فرهنگ کار، پس اینا همون مؤلفه‌هایی هستن که ما اگر دقیق بهش نگاه نکنیم میزان مهارتی که کارگر دارد، چون درآمدش افزایش پیدا می‌کند، آقا هم فرمودند همین در دیدار کارگران فرمودند که ما یکی از کار‌هایی که باید برای کارگر انجام دهیم که مهارت کارگر ارتقا پیدا کند. وقتی مهارت کارگر افزایش پیدا می‌کند سهمش از تولید افزایش می‌یابد. وقتی همش از تولید افزایش پیدا می‌کنه احساس رضایت بیشتری از درآمدش داره، لذا گفت یکی از وظایف دولت مردان اینه که برای ارتقاء مهارت که اون نهضت مهارت آموزی رو در سازمان فنی حرفه‌ای در وزارت کار در واقع شکل گرفت برای این قضیه که.


سوال:روز ملی مهارتم هست.
چکشیان: بله، روز ملی مهارتم هست. تبریکم میگم به دوستان سازمان فنی حرفه‌ای و همه مهارت‌های آموزشی. پس این موضوع مهمه که ما بدونیم فرهنگ کار چه عوامل موثر، مثبته، چه عوامل مخرب است و روی این‌ها کار کنیم و این کاری است که ما در واقع استارت زدیم.


سوال: این به کجا رسید؟
چکشیان:برای این اهمیت قضیه، خب اولین کارمون تولید این مدل بود که ما بدونیم مؤلفه‌های فرهنگ کار در واقع چیه؟ بیست و چهار مولفه ما نداشتیم هم چیزی که ما بیست و چهار مقاله را احصاء کرده باشیم، عوامل موثر در فرهنگ کارش بود، بعد ما اومدیم یک ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار راه اندازی کردیم با ریاست آقای وزیر در واقع برای این موضوع که به عنوان نهضت باید دنبال شود. اولین اقدام این کار، همین مدل مفهومی بود که بهتون عرض کردم، حاصل شد و وظیفه مون با این موضوع معلوم شد باید چیکار کنیم. بعد سند ارتقاء فرهنگ کار و تلاش در شورای فرهنگ عمومی مصوّب شد یعنی به واسطه وزیر محترم ارشاد رییس شورای فرهنگ عمومی، آنجا مطرح شد، به عنوان اولویت هزار و چهارصد و دو قرار گرفت، در اولویت قرار گرفت و آنجا به عنوان سندو به کل دستگاه‌ها ابلاغ شد حاج اقای خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، باز با او صحبت شد، او این فرهنگ‌ها را به عنوان اولویت قرار دادند و میز تخصصی فرهنگ کار در شورای انقلاب فرهنگی شکل گرفت. این اتفاق‌هایی است که باید گفتگو با نخبگان شکل گرفت. اولین بار شروع کردیم به گفتمان سازی نخبگانی، اعضای شورای فرهنگ امید، دبیر شورای فرهنگ، دبیر شورای انقلاب نخبگان، رئیس شورای انجمن‌های ام ام، شروع کنین به گفتگو با نخبگان که آقای مسئله فرهنگ کار، مسئله مهمی است، مسئله فرهنگ کار و تلاش. آقا بار‌ها فرمودند، اما در لایحه نخبگانی امسال این اتفاق، اقدام بعدی نخستین جشنواره فرهنگی و هنری اتقان، اتقان هم ازمون محکم کاریش گرفته شده که در حوزه در واقع تئاتر در حوزه طنز، در حوزه داستان، شعر، ادبیات و اشکال مختلف، در واقع قرار شد که محتوا تولید شود، الان برگزار شده تا بیست مرداد همه میتوانند آثارشون ارسال کنند و انشاالله پایان شهریورپایانش برگزار می‌شود با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی، این کار در مورد حوزه تخصصی در واقع صورت گرفته. ما حدود پانصد و هشتاد و یک خانه فرهنگ کار جدید در کارخانه جات راه انداختند.


سوال: یعنی خانه فرهنگ کار یعنی چه؟
چکشیان: یک مکانی است در کارخانه، درشرکت ها؛ که مساله اش ارتقاء فرهنگ کار، همین مؤلف‌های فرهنگ کار رو آموزش میده، دوره برگزار میکنه، جلسه توجیه میذاره، ارزیابی میکنه. سنجش می‌کنه، بازخورد می‌گیره برای اینکه بتونه در حوزه فرهنگ و کار این دیگه مشکلی برای کارفرما نیست یعنی یه چیز بار اضافه برای کارفرما اینجا کمک کارفرما برای ارتقاء بهره وری.


سوال: یک نکته اینجا محجمه شده و اشاره کرده است که چنین جایگاهی در هر کارخانه‌ای در نظر گرفته شده که در این زمینه فعالیت داشته باشند بالاخره جناب عالی بهتر از من مطلع هستید که. شرایطی که کارگران در ابعاد مختلف شرایط شخصی شون، زندگی شون، موضوعات اقتصادی و اجتماعی چقدرآن‌ها خود را تطبیق کردند با این موضوع و در این مسیر قرار بگیرند که فرهنگ کار را حتماً باهاش بیشتر آشنا شوند و فرهنگ شخصی خود را نگاه شخصی که خودشون در فرهنگ کار رو علیرغم همه دغدغه‌ها ارتقا بدهند.
چکشیان: ببین اولا این اتفاق خب بیش ازمثلا دو سال از این حرکت نگذشته، هنوز یک حرکتی که از طراحی مفاهیم شروع شد تا گفتمان سازی نخبگانی تا تشکیل ستاد تا سند ملی اینا اتفاق افتاد تا راه اندازی کار به ما یه خانه فرهنگ کار تا کارخانه جات بازخوانی کردیم، دیدیم بعضی جا اثر نداره، یه باز اندیشی کردیم و اصلاحاتی انجام دادیم. من به نظرم ابتدا معتقدم که فرهنگ کار در جامعه ما فرهنگ کار قابل قبولیه با الگوی اسلام ایرانی ما و اون تعالی نگاه اسلام و ملی ما فاصله داره، اما واقعاً وضعیت موجودقابل قبول است و کارگران ما هر پیشرفتی امروز در جامعه داریم به خاطر تلاش این کارگران که حضرت آقا فرمودند که کارگران ستون فقرات تولید اند. فقرات تولیدن کارگران، لذا به نظر ما در واقع ارتباط خوبی برقرار شده با این فضا کار‌های خوبی در سطح شرکت‌ها صورت گرفته اما. من چندتا کار دیگه رو سریع بگم بخاطر اینکه بعد ما حدود هجده هزار نفر ساعت اردو‌های فرهنگ کار راه انداختم اردو‌های فرهنگ کار برای چیه؟ برای دانش آموزان و دانشجو‌ها بیایند بازدید کنند از کارخانه جات و آشنا شوند با فرهنگ کار، ببینند نقش وجدان کاری مسئولیت پذیری. نقش اون تخصص و مهارت چه اتفاقی رو در تولید و باعث خودباوری و در واقعا اتفاق دیگه سایت مرجع و محور کار و تولیده، در واقع ما یه سایت جامعه فرهنگی کار را ما راه اندازی کردیم که در واقع هرکس در حوزه فرهنگ کار میخواهد مطالعه کنه می‌تونه اونجا مراجعه کنه هر اقدامی صورت گرفته می‌تونه اونجا ببینه در واقع یک مرجعیت بخشی به حوزه فرهنگ کار صورت گرفته، ما حتی اومدیم هرجا هر رویدادی در کشور هست جشنواره فجر بود رفتیم اونجا و گفتیم کدام فیلم‌ها در حوزه فرهنگ کار از آنها تقدیر کردیم. رفتیم جشنواره رشد کتاب رشد در آموزش و پرورش. گفتیم کدام کتاب‌ها را در حوزه فرهنگ کار است؟ از آنها تقدیر کردیم. مثلا هر جایی اثر از فرهنگ کار بود، می‌توانستیم به اون ضریب بدیم شروع کردیم تا بتوانیم جشنواره اختصاصی خودمون برگزار کنیم که امسال در واقع همین جشنواره اتخانه، یک کنفرانس علمی. در حوزه فرهنگ کار برای پاسخ به سوالات اساسی و مسائل همین روابطی که بین فلان موضوع و فرهنگ کار است. در واقع طراحی شده، با جهاد دانشگاهی وارد گفتگو شدیم، کار اولش انجام شده، در واقع فراخوانش به زودی انجام می‌شود.


سوال:این مثال جشنواره فجر زدین، خودتان هم به این سمت رفتید که با این؟
چکشیان:احسنت این مرحله جدید، این مرحله امسال یعنی سال جدید. سال رویکرد برای پیدا کردن و حمایت از تولید فیلم داد تا الان بیشتر اون چیزی که وجود داشت و ضریب دادیم برای اینکه در واقع بگیم خب. این فرهنگ کار بوده، ارزش داره، باید ضریب داده بشه.


سوال: یعنی در ۴۰۳ احتمالاً، انشاالله؟
چکشیان:بله، بله، جزو موضوع حتی چندتا طرح هم هست. اومده و بررسی هم شده چندتا طرح فیلم و سریال که بیاید مشارکت کامل که بشه با صدا و سیما هم جلسه گرفته شد با حوزه هنری جلسه گرفته شد که بشود در این قضیه یک کاری را انجام داد من در زمینه فرهنگ کار مطالب زیادی می‌ترسم که فرصت بقیه موضوعات نباشه..


سوال:اون صنعت هم اشاره کرده که در همین بخش هست درسته؟ سند فرهنگ کار؟
چکشیان: بله، سند فرهنگ کار برای کل سازمان‌ها در واقع ابلاغ شده به وسیله شورای فرهنگ عمومی با امضای رئیس شورای فرهنگ که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است ودر واقع، مصاحبه جلسه اسفند ۱۴۰۱ به تمام دستگاه‌ها اعلام شد. در واقع، ما یه کاری رو ابتدا در واقع، آغاز اوضاع ما به فرهنگ اجتماعی انجام دادیم. اونم شناسایی مسائل بخش فرهنگ اجتماعی و ورزشی جامعه کار و تولید بود. ما حدود پانزده مسئله کلیدی رو از نظرخواهی بین صد و بیست نخبه از کنشگران جامعه کار و تولیدشناسایی کردیم، گفتیم ما میخوایم شروع کنیم به برنامه سه ساله اول ببینیم مسائل واقعی جامعه کار در حوزه فرهنگ اجتماعی و ورزشی. در موضوع ورزشی چیه؟ در موضوع فرهنگ کار چیه؟ فرهنگ عمومی چیه؟ موضوع اجتماعی چیه؟ ما الحمدلله برای اولین بار سند راهبردی سه ساله‌ای داریم؛ که این سند هم تکلیف ماموریت‌های حوزه فرهنگی اجتماعی را مشخص کرده و مخاطبش را و هم برنامه‌های محوری را که این چراغ راه حوزه فرهنگ اجتماعی ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای همیشه است برای این که بتواند

 

سوال: در چه زمانی آماده شد؟
چکشیان: بعد از ۷ -۸ ماه که ما مستقر شدیم با شناسایی انجام شد و در واقع یک سالی است که تدوین شده و دوباره یک ماه گذشته یک بازبینی هم شد برای این که به روز بشود.


سوال: یعنی در مسیر اجرا رفت و بازبینی شد؟
چکشیان: بله همه آنچه که من دارم خدمت شما عرض می‌کنم ذیل این اهداف سند دارد جلو می‌رود.


سوال: درباره‌اش هم یک نکته را شما اشاره کردید این که پرسیدم نظرات کارگران را چطور دریافت کردید گفتید که در فضای مجازی در صفحه شخصی شما سوال کردید و کارگران آمدند، این نه فقط در این موضوع، نوع تعامل کارگران با معاون وزیر می‌تواند خودش نکته مهمی باشد که در فضای شخصی توانستند این ارتباط را با جنابعالی برقرار کنند اولین موضوع چه نکات دیگری را کارگران با شما مطرح کردند؟
چکشیان: یکی از کار‌هایی که مدام انجام دادیم بازدید از کارخانجات است که آنجا می‌رویم ارتباط می‌گیریم، یکی از کار‌هایی که می‌کنیم ما هر استان سفر استانی می‌رفتیم یک جلسه می‌گرفتیم با فعالان جامعه کار و تولید یعنی کنشگران تشکل‌ها، مجموعه‌های ورزشی، رابطین فرهنگی شرکت‌ها، اینها مثلاً یک جمع ۱۰۰ نفری در هر استان شکل می‌گرفت آن جا می‌رفتیم یک ارزیابی از وضعیت حوزه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی جامعه کار و تولید استان آن جا ما حدود حداقل ۱۰ تا از این جلسات در ۱۰ استان برگزار کردیم که کل این کنشگران جمع شدند و مرور کردیم مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را در جامعه.


سوال: اگر در حوزه فرهنگ کار موضوعی باقی مانده است بفرمایید.
چکشیان: در حوزه فرهنگ کار به نظرم، چون می‌خواهم به موضوعات دیگر هم بپردازم من فقط یک جمله را از رهبر انقلاب بگویم خیلی به نظرم موضوع مهمی است ایشان جمله بسیار بسیار مهمی در فرهنگ کار دارند که به نظرم بسیار کلیدی است و مبنای حرکت ما است ایشان فرمودند مهمترین موانع تولید بیش از موانع عملیاتی و مادی و مانند آنها موانع فرهنگی است یعنی مسئله تولید، مسئله جهش تولید مسئله‌اش موانع فرهنگی است احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، احساس بی آینده بودن، بی‌حوصلگی، بی‌همتی، سرگرمی‌های مضر و اینها واقعاً مانع پیشرفت کار تولید است یعنی حضرت آقا به عنوان مهم‌ترین مانع تولید موانع فرهنگی را مطرح می‌کنند و جریان نهضت ملی، ارتقا فرهنگ کار و تلاش برای پاسخ به این مسئله راهبردی کشور است که حضرت آقا به عنوان مهم‌ترین موانع مطرح کردند.


سوال: یعنی سند فرهنگ کار که در مورد آن صحبت کردیم در واقع پاسخی به این دغدغه‌ای است که حضرت آقا بیان می‌کنند
چکشیان: بله و آقا در سال‌های مختلف آقا مثل کارشناس فرهنگی هر سال در مورد فرهنگ کار صحبت کردند مهارت آموزی را گفتند اتقان کاری را گفتند جایگاه کار‌ها را گفتند، امنیت شغلی را گفتند، موضوعات مختلفی که می‌تواند اثر داشته باشد در حوزه فرهنگ کار آقا فرمودند اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است در این سخنرانی.


سوال: قدری هم به موضوع ورزش بپردازیم در دولت سیزدهم در مورد موضوع ورزش جامعه کارگری چه اقداماتی را داشتید؟
چکشیان: در حوزه ورزش کارگری اولاً این را توضیح بدهم ما یک فدراسیون ورزش کارگری داریم اختصاصاً یعنی فدراسیونی وجود دارد فقط برای ورزش کارگری، این فدراسیون در واقع یک دبیرخانه هیئت امنای مجموعه‌های ورزشی داریم برای مجموعه‌های ورزشی، اختصاصی کارگران این در واقع یک چیز ویژه است که اختصاصی جامعه کارگری است فدراسیون ورزش کارگری ما ۲۷ انجمن ورزشی دارد یعنی ما ۲۷ رشته و بعضی چند رشته‌ای هستند، انجمن‌ها داریم برخلاف بسیاری از فدراسیون‌ها که یک رشته، دو رشته هستند اینجا نه ۲۷ رشته انجمن دارد یعنی انجمنی که فقط در حوزه کارگری در آن رشته کار می‌کند.


سوال: انجمن‌ها ذیل رشته‌های اصلی ورزشی که هستند فعالیت می‌کنند؟
چکشیان: بله همه رشته‌ها ما ۲۷ رشته داریم تقریباً اکثر رشته‌های پرکاربرد را داریم و خیلی جدی ما ۲۷ رئیس انجمن در ملی داریم همه استان‌ها بعضی‌هایشان ۲۰ تا، ۱۵ تا، ۲۵ تا انجمن استانی دارند ۳۱ هیئت ورزش استانی داریم یعنی همه استان‌هایمان هم هیئت ورزش کارگری استانی دارند ما حدود ۱۲۶ مسابقه کشوری، ۴۴۸ مسابقه استانی، ۱۰۱۰ مسابقه شهرستانی و ۱۱۴ رویداد همگانی در این مدت برگزار شد در دولت سیزدهم ۳۴ مکان ورزشی جدید به مکان‌های ورزشی به آن ۲۸۰ مکان ورزشی اضافه شده، ما ۲۸۰ مکان ورزشی در کشور داشتیم که ۳۴ مکان ورزشی جدید در این دولت به آنها اضافه شد ما اولین بار لیگ سراسری راه انداختیم که انشاالله یک ماه دیگر اولین آن مسابقات اولین لیگ سراسری تنیس روی میز کارگری کشور برگزار می‌شود، ما امسال ۳ لیگ سراسری را در نظر گرفتیم لیگ سراسری تنیس روی میز، لیگ سراسری فوتسال و لیک سراسری دارت ویژه جامعه کار و تولید و در فضای ورزش کارگری اتفاقات ویژه‌ای افتاد یکی از رویکرد‌های اصلی در حوزه ورزش کارگری حرکت به سمت همگانی کردن ورزش است، لذا فرهنگ سازی در حوزه ورزش کارگری یکی از مهمترین موضوعات است، اما قله را هم در نظر می‌گیریم یعنی مسابقات قهرمانی ملی وجود دارد، قهرمانی استانی وجود دارد و فراملی یعنی بین المللی ما ۱۵۰ مدال بین المللی داریم که در این ۳ سال کارگر ما توانسته در حالی که در جبهه تولید دارد تلاش می‌کند در مسابقات ورزشی جهانی هم مقام آورده.


سوال: بیشتر در کدام رشته‌ها؟
چکشیان: در رشته‌های مختلف بیشتر رشته‌های می‌ترسم اسم رشته‌هایی را بگویم و بعضی از رشته‌ها ولی رشته‌های مختلف یعنی هر رشته‌ای که مسابقات جهانی آن در حوزه کارگری برگزار شود یعنی گاهی اوقات مسابقات شرکت‌ها است، بعضی وقت‌ها مسابقات جهانی کارگری است ولی مثلاً رشته‌های مختلف تنیس روی میز بوده، شنا بوده، والیبال ساحلی بوده، فوتسال بوده، رشته‌های مختلف ما داشتیم بیشتر رشته‌ها بوده میخواهم بگویم اسم آوردن باعث می‌شود بعضی‌ها از قلم بیفتد و قله در واقع آن بوده است، اما این قله برای ترویج فرهنگ بوده چرا؟ چون ما می‌گوییم اگر فرهنگ ورزش در جامعه کار و تولید که ما امروز حدود ۶۰۰ هزار ورزشکار رسمی جامعه کارگری داریم این ترویج ورزش در جامعه باعث می‌شود که کارفرما اگر به این ادراک برسد که بسیاری از کارفرما‌ها به ادراک رسیدند که اگر در آن محیط ورزش صورت بگیرد، نشاط صورت بگیرد، آسیب‌ها می‌آید پایین، آسیب‌های شغلی می‌آید پایین حتی آسیب‌هایی که ممکن است لذا آسیب‌های فنی هم باشد آنها هم کاهش پیدا می‌کند و نشاط آن باعث می‌شود که مرخصی کمتر بشود، بیماری کمتر بشود و اینها موضوعی است که در واقع برای خود رشد تولید است نه این که فقط برای یک فرد تنها نیست یک فردی است که کنشگر اصلی جامعه کارگری است.


سوال: این ۶۰۰ هزار نفر ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند؟
چکشیان: بله در مسابقات شرکت می‌کنند ما بسیاری از رویداد‌ها است که ما دوشنبه‌های ورزشی داریم، کاروان ورزش و نشاط داریم در کارخانجات که اینها همه کارگران آن کارخانه می‌آیند در آن شرکت می‌کنند. در برنامه‌های صبح‌های ورزش و چیز‌های مختلف.


سوال: ۲۸۰ فضای ورزشی که اشاره کردید هم بفرمایید که توزیع این فضا‌ها در کدام استان‌ها است و به چه صورت است و هم این که، چون تعبیر فضای ورزشی پیشرفته را در این مورد به کار بردید چه امکاناتی را در اختیار کارگران ورزشکار قرار می‌دهد؟
چکشیان: تقریباً در اکثر استان‌ها مجموعه ورزشی داریم حالا بعضی از استان‌ها بیشتر بعضی از استان‌ها کمتر حالا به دلایلی، چون مثلاً اینها یک ماده قانونی است باید آنها پیگیری بشود یک ورودی‌هایی دارد، اما یک آمایشی در واقع انجام دادیم برای این که ببینیم بعضی از مناطق محروم که کمتر بوده این جدید‌ها که تاسیس می‌شود بر آن اساس طراحی شده ولی تقریباً ما در اکثر استان‌ها داریم بعضی استان‌ها به حد اشباع رسیده ولی بعضی از استان‌ها پیگیری می‌شود برای کار، اما در این مجموعه‌ها معمولاً سالن چند منظوره دارند معمولاً استخر هست، سالن چمن گاهی اوقات طبیعی و گاهی مصنوعی وجود دارد، بعضی وقت‌ها ورزش‌های رزمی وجود دارد لذا این امکان‌های مختلف بیشتر رشته‌ها است بیشتر رشته‌هایی که جامعه کارگری با آن ارتباط دارد ما اینجا داریم.


سوال: تعاملات بین‌المللی هم دارید؟ چون اشاره کردید منظورم با انجمن‌های کارگری جهانی است، غیر از ورزش چه نوع تعاملات دیگری دارید؟
چکشیان: بعضی از انجمن‌هایی که وجود دارد مثلاً رئیس فدراسیون ما، انجمن شرکت‌های ما بعضی از این انجمن‌های بین‌المللی هم هستند که آنجا حضور دارند.


سوال: این تعامل را در قالب فرهنگ کار هم دنبال می‌کنید با آنها یا خیر؟
چکشیان: فرهنگ کار را تازه شروع کردیم مطالعات تطبیقی صورت گرفته، چون ما در حوزه ورزش کارگری سال‌ها ورزش کارگری داشتیم ۱۰ سال است فدراسیون ورزش کارگری داریم، اما حوزه فرهنگ کار، کار‌هایی صورت گرفته، اما نظام‌مند و با این مدلی که الان داریم می‌رویم در واقع یک آغاز یک حرکتی است که انشاالله.


سوال: قاعدتاً این تعامل ورزشی که است می‌تواند اثرگذار باشد در این تعاملات این بخش؟
چکشیان: بله یکی از موضوعاتی که دنبال می‌کند آنجا این موضوع است.


سوال: رشد ورزش‌ها در ورزش کارگری بیشتر در کدام بخش‌ها بوده احیاناً آیا روند کاهشی هم داشتید؟
چکشیان: ما در اکثر رویدادهایمان افزایش ویژه داشتیم من عدد گفتم خدمتتان عدد‌هایی که در مسابقات داشتیم افتتاح ۳۴ مکان جدید که صورت گرفته و موضوعاتی از این قبیل، در واقع دو موضوع مانده یکی بحث موضوع قرارگاه امید آفرینی و جهاد تبیین است، موضوع جوانی جمعیت است و هفته کارگر را هم یک اشاره‌ای بکنیم بد نیست. ما آمدیم بر اساس بحث جهاد تبیین که حضرت آقا مطرح کردند قرارگاهی به عنوان امید آفرینی و جهاد تدبیر حضرت زینب در وزارت شکل گرفت و این جا سوالات اساسی، مسائل اصلی، آن رویکرد‌های اصلی که سوال است و نیاز به تبیین دارد شناسایی شد مطالعات روی آن صورت گرفت و در مرحله اول کارکنان وزارت و سازمان‌های تابعه، بعد جامعه کارگری دوره‌ها و آموزش‌هایی برگزار شد و به سوالات اینها پاسخ داده شد. یک کاری کنارش صورت گرفت یک مسابقه جام معرفت یعنی اصلاً مسابقه‌ای برگزار شد در مورد این سوالات یعنی نشاط لیگ مانندی صورت گرفت، تیم‌های مختلف می‌توانستند شرکت کنند و درباره این سوالات با هم مباحثه کنند و برترین‌هایشان مشخص بشود. یک طرح داشتیم به نام جهادگران تبیین و در واقع کسانی که خودشان کنشگر هستند یعنی تبیین‌گر هستند اینها هم آمدند در یک شبکه‌ای قرار گرفتند آموزش اختصاصی داده شد به آنها که بتوانند در بحث جهاد تبیین موثر باشند. ما حدود ۶۰۰ هزار نفر ساعت از این آموزش‌ها داشتیم در حوزه جهاد تبیین در سراسر جامعه کارگری، در حوزه جوانی جمعیت، چون خیلی موضوع مهمی است و ما موضوع جوانی جمعیت را به عنوان یکی از مسائل راهبردی کشور می‌دانیم، مسئله جوانی جمعیت موضوعی است که اگر درست به آن پرداخته نشود و اگر ما نتوانیم این پنجره جمعیتی که الان است و از آن استفاده نکنیم حتماً یکی از خطرات جدی برای کشور وجود دارد و موضوع آن بر فرهنگ کار اثر دارد، بر تولید اثر دارد، بر نیروی کار اثر دارد، موضوع جوانی جمعیت بر بسیاری از حوزه‌ها اثر دارد. با تدبیر آقای دکتر مرتضوی و دغدغه ایشان مسئله قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ سال پیش شکل گرفت وقتی این قرارگاه شکل گرفت چند محور را دنبال کرد یکی تکالیف قانونی که ستاد ملی جوانی جمعیت و آن قانون جوانی جمعیت از ما مطالبه می‌کرد، موضوع دیگر کار‌های عمومی بود یعنی تکالیف قانونی اختصاصی تکالیف عمومی که وجود داشت و یک سری هم کار فرهنگ‌سازی عمومی که در جامعه وزارتخانه انجام شد من نمی‌خواهم همه اینها را توضیح بدهم، اما قرارگاه الحمدالله در تمام سازمان‌ها، در تمام استان‌ها شکل گرفت افرادی مشخص شدند که این موضوع را دنبال کنند و تکالیف قانونی و تکالیف عمومی که برای حمایت از فرزندآوری است آن جا خیلی پررنگ و جدی رویش کار صورت گرفت یکی از کار‌هایی که خیلی هم ضریب پیدا کرد رسانه‌ها هم رویش کار کرده‌اند پوشش رایگان بیمه اجتماعی مادران خانه‌دار دارای ۳ فرزند و بیشتر ساکنان روستا و عشایر بود که اسفند ماه در پایان سال ۱۴۰۲ انجام شد و دو و نیم میلیون نفر مخاطب دارد که اینها پوشش رایگان بیمه اجتماعی می‌شوند، یعنی اتفاق بسیار بزرگی که کمک می‌کند به زنانی که در آن مناطق هستند و دارای سه فرزند به بالا و خانه‌دار هستند اقداماتی مثل کمک به یک میلیون مادر دارای فرزند شیرخوار زیر ۲ سال بوده که آنجا در بحث رفاهیات، کالا برگ کمک شد و موضوعات مختلفی در بحث رایگان کردن درمان ناباروری، چون همه بخش‌ها و تمام سازمان‌های تابعه وزارت ذیل این قرارگاه عمل می‌کنند و همه اقدامات و کار‌های مختلفی صورت گرفته، اما اقداماتی که صورت گرفت در واقع یک جریانی صورت گرفت تحت عنوان فرهنگسازی و گفتمان سازی و گره گشایی ذهنی از خانواده‌ها و کسانی که سوال دارند درباره این قضیه که چرا آسیب‌هایی که وجود دارد، نگرانی‌هایی که در مورد بحث افزایش جمعیت دارند، تبیین اهمیت استراتژیکی که موضوع جوانی جمعیت دارد. در بحث جهاد تبیین هم آن جا به آن اشاره شد و در بین کنشگران و مدیران این موضوع تبیین شد و الحمدلله ما بعد از این دوره توانستیم در بین تمام دستگاه‌های اجرایی کشور، تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌های تابعه، استانداری‌ها همه رتبه دوم را در کشور بسته ستاد ملی جوانی جمعیت اختصاص داده بشود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حضور آقای رئیس جمهور تقدیر شد و روز قبل از شهادت حاج آقای رئیسی این اتفاق افتاد.


سوال: در هر دو حوزه بفرمایید با توجه به این روند بسیار خوبی که توضیح دادید هم قرارگاه جهاد تبیین و هم موضوع جوانی جمعیت چه برنامه‌ای برای تقویت این مسیر پیش روی شما است؟
چکشیان: ما در حوزه جوانی جمعیت علاوه بر ادامه بحث پیگیری تکالیف قانونی که برای اولین بار هم بودجه‌اش جذب شد برای اولین بار بود در ۱۴۰۲، اصلاً در سال ۱۴۰۱ اتفاق نیفتاده بود، چون بودجه سنگینی داشت مسائل اجتماعی پای قضیه آمد امسال ۱۴۰۳ باز این رویکرد ویژه شروع شد که آن تکالیف را آنهایی که انجام شده ادامه پیدا کند کمیتش افزایش پیدا کند آنهایی که انجام نشده بتوانیم انشاالله مسیر برایش ایجاد بشود، در بحث جهاد تبیین این که سوالات و مباحث میدانی که وجود دارد روایت عملکرد‌های یک قطعه از بحث جهاد تبیین است این هم جزو موضوعات دستور کار قرار گرفت تحت عنوان ستاد روایت پیشرفت یعنی اینکه روایت پیشرفتی که از اقدامات و کار‌هایی که صورت گرفته اگر فرصت است من در مورد هفته کارگر هم توضیح بدهم.


سوال: بله جزو برنامه‌های ملی و دائمی شما است.
چکشیان: بله یک رویداد مهم داریم در وزارت کار در طول سال این رویداد مهمترین رویداد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نام هفته کارگر است که یک هفته مسئله اول کشور می‌شود حوزه کار و کارگر و تلاش در این رویداد سال‌های قبل بوده، سال‌ها است هفته کارگر بوده، اما اتفاقی که در این دولت سیزدهم افتاد یک تحول کمی و کیفی در هفته کارگر رخ داد به عنوان مثال یکی از تحولات این بود که ما جشنواره امتنان را داشتیم تجلیل از کارگران نخبه را به شکل‌های مختلف داشتیم، امسال اولا سعی کردیم عدالت در اطلاع رسانی بشود به خود کارگر منتقل شود و هیچ مانعی نباشد برای اینکه خودش بتواند خودش را کاندیدا کند این اتفاق خاصی بود که حدود ۱۵ -۱۶ میلیون پیامک به کارگر رفت که شما می‌توانید خودت را نامزد این کار بکنی، یک اتفاق دیگر که افتاد تغییرات در داوری‌ها ۶ ماه فرایند انتخاب این کارگر نخبه طول می‌کشد و بعد در استانی برگزار می‌شود، در جوایز آمدیم برای اولین بار این حوزه کارگران نخبه که انتخاب شدند در بنیاد نخبگان رسمیت پیدا کرد یعنی قبلاً این اتفاق نبود یعنی وقتی نخبگان شناسایی می‌شدند و در این جشنواره انتخاب می‌شدند برای اولین بار اجتماع نخبگانی سرآمدان جامعه کار و تولید در بنیاد نخبگان تصویب شد این اجتماع دیگر اجتماع نخبگانی است. اتفاق بعدی که افتاد برگزیدگانش طرح‌هایشان به وسیله بنیاد نخبگان در یک خط ویژه‌ای مورد بررسی و حمایت قرار گرفتند و دبیرخانه و کمیته‌ای تحت عنوان کمیته حمایت از نخبگان شکل گرفت در اردیبهشت امسال بعد از صحبت‌های حضرت آقا که فرمودند استعداد‌های برتر وجود دارد از اینها باید حمایت کرد، اینجا این اتفاق رخ داد که ما بتوانیم روش‌های حمایت از نخبگان را یک ساماندهی انجام بدهیم که این هم اردیبهشت ماه شکل گرفت که برای این قضیه طراحی شد.


سوال: در واقع برنامه‌های شما محدود به یک هفته نشد در طول سال این برنامه‌ها را دنبال می‌کنید.
چکشیان: بله این در مورد جشنواره امتنان است، اما جشنواره امتنان انتهایش کجا تمام شد؟ دیدار با رئیس جمهور شهید یعنی ما ۳ سال متوالی خدمت حاج آقای رئیسی بودیم رئیس جمهور محترم و از این ۲۴ کارگر برگزیده با حضور ایشان تقدیر شد آن نقطه انتهایی جشنواره امتنان اینجا بود و اتفاق جالب این بود که برخلاف تمام سال‌های گذشته که معمولاً یکی دو نفر جلوی آقای رئیس جمهور می‌توانستند نکاتی را مطرح کنند با استقبالی که آقای رئیسی داشتند و تدبیری که ایشان داشتند همراهی کردند، موافقت کردند با اینکه ما هر سال در این جشنواره ۶ نفر، حالا امسال ۵ نفر، سال قبل ۶ نفر، چون یکی از بزرگواران در برنامه نرسید، هر سال ۶ نفر از سلایق مختلف، این خیلی موضوع مهمی است سلایق مختلف و نمایندگان مختلف کارگری نماینده نخبگان، نماینده‌های تشکل‌های مختلف، نمایندگان بازنشستگان، نمایندگان کارفرما‌ها به شکل‌های مختلف به نمایندگی از جامعه کار و تولید با حضور مستقیم با آقای رئیس جمهور مسائلشان را مطرح کردند هیچ سالی این سابقه نداشته است.
آخرین نکته را درباره هفته کارگر متفاوت بگویم، ده‌ها برنامه در استان‌ها و ده‌ها برنامه ملی به شکل‌های مختلف تشکل‌های کارگری، بسیج کارگر،‌ی مجموعه‌های مختلف در کارخانجات مختلف انجام شد و اوج این اتفاق دیدار با حضرت آقا بود. دیدار حضرت آقا امسال با ۲۵۰۰ نفر کارگر از سراسر کشور برگزار شد ما سال گذشته هم حدود ۲ هزار نفر را داشتیم، اما سال قبل به خاطر شرایط کرونا کمتر بود. این ۲۵۰۰ نفر از حداقل ۳۰۰ شهرستان بودند این نکته مهمش بود. تمرکز کردیم که هر شهرستان یک سفیر در دیدار با آقا داشته باشد یعنی ۳۰۰ نفر از سراسر کشور بودند و قشر‌های مختلف خدماتی، صنعتی، پاکبان، باغبان شکل‌های مختلف آن جا اتفاق خوبی در حوزه دیدار با حضرت آقا رخ داد و حضرت آقا هم همواره این جمله را می‌فرمودند که من خوشحالم که هفته کارگر وجود دارد و می‌توانم با کارگران صحبت کنم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.