گردوی ته‌لنجی ضربه به بازار طلای سبز تویسرکان

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 09 مرداد 1403 - 11:14
شهر جهانی گردو، مهد طلای سبز ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ باغات زیبای گردو و با تولید سالیانه میانگین ۱۷ هزار تُن مغز گردوی مرغوب یکی از جمله شهرستانهاییست که به عنوان قطب تولید این طلای سبز زندگی مردمان آن از دیرباز با گردو عجین شده و در حال حاضر نیز ۸۵ درصد اقتصاد مردم شهرستان به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به گردو وابسته است.

با توجه به مرغوبیت گردوی تویسرکان در مقیاس بین‌المللی، این طلای سبز تویسرکان در سال ۷۹ با پیگیری لازم مسئولین ابتدای امر در سازمان مالکیت فکری جهانی (WIPO) ثبت شده و سپس در آبان‌ماه سال گذشته نظام کاشت، داشت و برداشت آن توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت جهانی رسید تا طلای سبز تویسرکان برندی در دنیا باشد.

هر ساله با آغاز برداشت گردو از باغستان‌های گردوی این شهرستان گردوکاران تویسرکان از دغدغه‌های بسیاری در این حوزه  دلواپس هستند که آنان را رنج می‌دهد.

گردوهای خارجی که به‌جای گردوی تویسرکان چنته به بازار کشور زده و به جای برند تویسرکان در بازار توسط برخی از افراد به مشتری فروخته می‌شود، گردوی قاچاق، هزینه‌های بالای برداشت گردو، نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصول گردوی تویسرکان از جمله دردهای مشترکی است که دل گردوکاران تویسرکانی را می‌آزارد.

رئیس اتاق بازرگانی شهرستان تویسرکان اظهار کرد: شهرستان تویسرکان به‌طور میانگین با برخورداری از بیش از ۵۵۰۰ هکتار باغ‌های گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس بین‌المللی، پایتخت گردوی ایران و شهرجهانی گردو نام گرفته است.

عبدالله قمری به ایسنا گفت: گردوی تویسرکان در سال ۹۷  با پیگیری لازم ابتدای امر در سازمان مالکیت فکری جهانی (WIPO) ثبت شده و سپس در آبان‌ماه  سال گذشته نظام کاشت، داشت و برداشت آن توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت جهانی رسید.

وی بیان کرد: در شهرستان تویسرکان سه تشکل در زمینه گردو شامل تعاونی گردوکاران با ۲۵۰۰ نفر عضو، انجمن گردو با بیش از ۱۰۰ نفر عضو و نیز اتحادیه خشکبار دارای فعالیت هستند.

قمری خاطرنشان کرد: تعاونی گردوکاران به لحاظ اساسنامه خود، در زمینه تأمین بخشی از نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود و سایر موارد به گردوکاران این شهرستان در حال ارائه خدمات است ضمن اینکه انجمن گردو نیز در رابطه با کلاس‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی به‌منظور ارتقای سطح علمی گردوکاران منطقه با علم روز ارائه خدمات دارد. 

وی اضافه کرد: اتحادیه خشکبار شهرستان بیشتر با بازار خشکبار از جمله گردو مرتبط بوده و افراد فعال در حوزه بازار خشکبار در این اتحادیه عضو هستند.

دور خیز تویسرکان برای راه‌اندازی بازار تخصصی گردو جهان 

قمری با بیان اینکه  ۸۵ درصد جمعیت شهرستان تویسرکان در زمینه باغداری و تولید و خرید و  فروش گردو فعالیت دارند و ارتزاق معیشت آنان از طریق گردوست، گفت: در حال حاضر در بحث بازار گردو موفق به جذب یک سرمایه‌گذار برای شهرستان  شده‌ایم که از طریق آن بتوانیم در شهرستان تویسرکان یک بازار متشکل و سازمان یافته را راه‌اندازی و ایجاد کنیم که این بازار، بازار تخصصی گردوی جهان باشد اما متأسفانه فعلا شهرداری در این رابطه سنگ‌اندازی می‌کند و با سرمایه‌گذار مورد نظر راه نمی‌آید.

وی بیان کرد: در این زمینه از مسئولین  شهرستان درخواست داریم که در این رابطه شهرداری را متقاعد به تسهیل روند کار سرمایه‌گذار کنند تا شهرداری همراهی لازم را با این سرمایه‌گذار داشته باشد چرا که این امر در تثبیت برند گردوی تویسرکان بسیار موثر خواهد بود 

وی در ادامه با بیان اینکه باغداران و گردوکاران این شهرستان در چند بخش از جمله در حوزه کاشت، داشت، برداشت و زراعت و باغبانی، عرضه گردو و نیز بخش نهاده‌های حمایتی این محصول دارای مشکل هستند و به تبع مشکل، متولی هر یک از این حوزه‌ها دستگاه و یا واحد خاصی است، اظهار کرد: بحران‌های خشکسالی دو سه سال اخیر و کاهش نزولات جوی باغات گردوی این شهرستان را دچار آسیب‌دیدگی بسیاری کرد و به واسطه آن بسیاری از باغات گردوی شهرستان خشک شد.

قمری تصریح کرد: در این رابطه دستگاه‌های مرتبط با راهکارهای مختلفی می‌توانند مانع  خشک شدن این باغات باشند از جمله جمع‌آوری سیلاب‌های پاییز و زمستانه و استفاده از آن برای آبیاری موقت  باغات در زمان بحران  در فصل بهار و تابستان یکی از این راهکارها می‌تواند باشد .

وی اظهار کرد: بیماری ناشی از خشکسالی یکی دیگر از مشکلاتی است که گریبانگیر باغداران گردوی این شهرستان بوده و وقتی که درختی آسیب می‌بیند و خشک می‌شود به علت آسیب‌دیدگی میزبان آفات و منشاء شیوع کرم خراط است و تهدید جدی برای سایر درختان گردوی باغات محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی شهرستان تویسرکان افزود: در این رابطه نیز از دستگاه‌های مرتبط انتظار داریم که باغداران گردو را حمایت کرده و از یارانه‌هایی که مشمول باغات گردو می‌شود برای مبارزه با کرم خراط که ناشی از خشکسالی است به این باغداران اختصاص دهند و آنان را حمایت و کمک کنند.

وی  ادامه داد: طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزی واردات گردوی خارجی ممنوع است اما متأسفانه در بازار تویسرکان، همدان و حتی برخی از بازار سایر استان‌ها از جمله تهران گردوی خارجی مربوط به کشورهایی چون شیلی، چین، اوکراین به‌وفور مشاهده می‌شود.

قمری همچنین با اشاره به وفور گردوی قاچاق در بازار، گفت: قیمت تمام شده گردوی قاچاق از گردوی تویسرکان قیمت آن پایین‌تر بوده و این امر متأسفانه ضربه بزرگی به بازار گردوی تویسرکان به عنوان شهر جهانی گردو  وارد کرده است که در این رابطه توجه بیشتر به مبارزه با قاچاق گردو ضرورت توجه دوچندان را می‌طلبد چرا که همانطور که اشاره کردیم ۸۵ درصد ارتزاق جمعیت مردم شهرستان تویسرکان به گردو گره خورده است.

رئیس اتاق بازرگانی شهرستان تویسرکان انتقال گردو به‌صورت ته‌لنجی از سمت بنادر جنوبی به کشور را نیز یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان و بهره‌برداران گردوی شهرستان تویسرکان دانست، اظهارکرد: برخی از لنج‌های بنادر جنوبی کشور مقداری از محصولات را بدون آنکه مشمول عوارض گمرک باشد از سایر کشورها وارد کشورمان می‌کنند یکی از این جمله اقلام محصول گردوی خارجی بوده که در این رابطه نیز از دولت درخواست داریم با ورود گردوی سایر کشورها  از طریق  ته‌لنجی‌ها به کشورمان برخورد شود تا بتوان بازار گردو را کنترل کرده و سر و سامان بخشید و  باغداران گردو بتوانند با انگیزه بیشتری در حوزه تولید این محصول گام بردارند.

وی با تاکید بر اینکه مجدانه پیگیر راه‌اندازی بازار بزرگ گردوی تویسرکان هستیم، اظهار کرد: این بازار می‌تواند تنها بازار گردوی تخصصی جهان و منطقه خاورمیانه باشد که در شهر جهانی گردو ،شهر تویسرکان راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه  برای این طرح  مهم نسبت به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام کرده‌ایم، اضافه کرد: برای تسهیل روند امور این سرمایه‌گذار به‌منظور اجرایی شدن این طرح نیاز به حمایت دولت از طریق نفوذ حاکمیتی دولت و مسئولین خواهد بود تا هر چه سریع‌تر این امر در شهرستان محقق شود.

واردات گردوی خارجی به بازار گردوی تویسرکان آسیب زده است

یکی از تولیدکنندگان نمونه گردوی شهرستان تویسرکان بوده که در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه واردات گردوی خارجی از کشورهایی چون شیلی و چین به بازار ایران آسیب بزرگی به بازار گردوی جهانی تویسرکان زده است.

اسمعلی افشاری بیان کرد: می‌توان گفت دیگر واردات گردوی خارجی به کشور موجب صفر شدن صادرات گردوی تویسرکان شده و گردوی خارجی بازار ایران را در چنته خود گرفته است و روز به‌روز هم این معضل که موجب دغدغه‌خاطر گردوکاران تویسرکانی شده در حال حاد شدن است.

افشاری اظهار کرد: در حال حاضر عده‌ای هستند که در شهرهای جنوبی کشور چون بوشهر و بندرعباس وقتی گردوی قاچاق و یا ته‌لنجی وارد کشور می‌شود، گردوی وارد شده را تحویل گرفته و به صورت قاچاق وارد سراسر کشور می‌کنند که این امر ضربه بزرگی به برند گردوی تویسرکان وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گردو امروزه به عنوان یکی از خشکبارهای لوکس محسوب می‌شود و جزو مایحتاج اساسی سفره و سبد غذایی مردم نیست، گفت: معمولا کسانی که توانایی اقتصادی بهتری داشته باشند بیشتر خریدار گردو هستند و خریداری و مصرف این محصول در بین قشر خانوارهای ضعیف معمولا بسیار کم و یا صفر است.

افشاری هزینه‌های بالای برداشت گردو و هزینه‌های بالای دستمزد کارگر را یکی از دیگر عمده مشکلات باغداران گردو تویسرکان دانست و تصریح کرد: بسته‌بندی شکیل و فانتزی این طلای سبز از نقش موثری در بازار فروش این محصول برخوردار بوده که متاسفانه شهرستان تویسرکان از صنایع تبدیلی و صنایع بسته‌بندی این محصول محروم است و تاکنون در این رابطه گامی برداشته نشده است.

این باغدار گردو با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای دیگر به صورت علمی در بحث تولید کار کرده‌اند و در زمینه گردو به موارد صنعت بسته‌بندی و صنایع فرآوری آن توجه ویژه‌ای می‌شود، تأکید کرد: در کشورهای عربی گردو را از کشور چین که مغز گردوی آن دارای کیفیت خوبی هم نیست، خریداری و در جعبه‌هایی کاملاً شکیل و فانتزی و لوکس بسته‌بندی‌ و مجدد به بازار عرضه می‌کنند که این بسته‌بندی‌ها موجب شده محصول بی‌کیفیت گردوی چین با صنعت بسته‌بندی کشورهای عربی مشتریان بسیار بالایی داشته باشد حال اینکه گردوی جهانی تویسرکان به دلیل نبود صنعت بسته‌بندی و فرآوری چندان ارزش افزوده‌ای را عاید باغداران گردوی این شهرستان نمی‌کند.

وی با بیان اینکه معمولا گردوی تولید شده که پوست آن به صورت سنتی با دست گرفته شده باشد بازار پسندتر است، افزود: متأسفانه دستمزد بالای کارگران موجب شده که این امر برای بسیاری از باغداران تویسرکانی میسر نباشد و با استفاده از دستگاه نسبت به پوست کندن گردو اقدام کنند.

افشاری  گفت: در حال حاضر بنده دارای دو هکتار باغ گردو هستم که از این میزان سطح به‌طور میانگین پنج تا شش تُن محصول گردو در سال‌جاری قابل برداشت خواهد بود ضمن اینکه در فصل برداشت محصول هر ساله این باغ دو هکتاری برای هشت تا ۱۰ نفر اشتغال فصلی به همراه دارد.

وی اضافه کرد: باران زدگی باغات گردو، آفت فراگیر نیز از دیگر مشکلات گردوکاران این شهرستان به شمار می‌رود ضمن اینکه هر ساله مشکل آب نیز به‌ دلیل خشکسالی‌ها و کاهش نزولات جوی از دیگر مشکلات بود ‌که این مشکل در سال‌جاری به  نسبت سال‌های گذشته تا حدودی بهتر شده است.

افشاری با تأکید بر اینکه دیگر از صادرات گردوی کشور ایران چندان استقبال نمی‌شود در حالی که حدود ۱۰ یا ۱۵سال پیش صادرات گردوی کشور به ویژه تویسرکان به سایر کشورها بسیار عالی بود، گفت: وجود دلالان و واسطه‌ها برای فروش محصول گردوی باغداران موجب شده که تولید و پرورش گردو برای باغدار ارزش‌افزوده چندانی نداشته باشد و بیشتر به جیب دلالان و واسطه‌ها برود و باغداران گردو رغبت چندانی برای ادامه کار نداشته باشند.

وی با بیان اینکه باغداران گردو برای فروش مغز گردوی خود با مشکل مواجه‌ هستند، تصریح کرد: متأسفانه دستگاه مناسبی برای مغز کردن گردو و به صورت سالم بیرون آوردن مغز گردو از پوست وجود ندارد و همین امر موجب بالا بودن خُرد و ضایع شدن مغز گردو در هنگام مغز کردن آن شده است.

وی همچنین با اشاره به قیمت بالای پیوند زدن در بحث سرشاخه‌کاری، یادآور شد: متأسفانه هزینه پیوند زدن در سرشاخه‌کاری درختان گردو بالا بوده و برخی از باغداران به علت هزینه بالای پیوند سرشاخه‌کاری درختان گردو استقبال چندانی از این امر ندارند که کاهش قیمت هزینه پیوند از نقش مؤثری در استقبال کشاورزان از این طرح برخوردار خواهد بود.

پیش‌بینی تولید بیش از ۱۹ هزارتن گردو در تویسرکان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان سطح باغات گردوی این شهرستان را ۸۰۰۰ هکتار برشمرد و اظهار کرد: براساس پیش‌بینی در سال‌جاری از این میزان سطح باغات گردوی شهرستان بیش از ۱۹ هزار تن محصول قابل برداشت خواهد بود.

سجاد محمد اصغری با بیان اینکه شهرستان تویسرکان بیشترین سهم از تولید گردوی استان را برخوردار است، به ایسنا گفت: طعم و کیفیت بی‌نظیر گردوی تویسرکان سبب شده تا این شهرستان از سوی سازمان مالکیت معنوی جهانی به عنوان شهر جهانی گردو ثبت شود.

خرید و فروش گردو تا پایان شهریورماه در تویسرکان ممنوع است

 دادستان عمومی و انقلاب تویسرکان هم از ممنوع بودن خرید و فروش گردو دراین شهرستان تا پایان شهریورماه سال‌جاری خبر داد و  افزود: با توجه به مراجعات متعدد کشاورزان و باغداران عزیز و با هدف پیشگیری از سرقت از باغات گردو، خریدوفروش گردو تا پایان شهریورماه سال‌جاری ممنوع است.

مصطفی ربانی با بیان اینکه برای کسانی که قبل از تاریخ ذکر شده اقدام به خرید و فروش گردو و یا اقدام به خرید گردوهای مسروقه کنند، پرونده قضایی تشکیل و برابر قانون برخورد خواهد شد، تصریح کرد: باغدارانی که قبل از تاریخ ذکر شده قصد برداشت و فروش محصول خود را دارند می‌بایست با اخذ مجوز از کلانتری یا پاسگاه محل خود این کار را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان تویسرکانی در صورت مشاهده  مغازه، انبار یا منازلی که قبل از پایان شهریور اقدام به خرید و جمع‌آوری گردو می‌کنند، مراتب را به کلانتری و پاسگاه محل اطلاع دهند تا ضمن برخورد قانونی، مکان‌های جمع‌آوری گردو تعطیل شوند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.