خداحافظی با دندان‌پزشکی

رکنا چهارشنبه 10 مرداد 1403 - 18:41
احتمالا این روزها نام زایلیتول را زیاد شنیده باشید. نامی آشنا که خواص مفیدی دارد و در محصولات مراقبتی دهان و دندان زیاد پیدا از آن استفاده می‌شود. زایلیتول در واقع یک ماده کریستالی سفید رنگ ، از دسته شوگر الکل یا الکل قند است که طعمی خنک و سرد کننده دارد و از لحاظ طعم به شیرینی شکر است، ولی معایب شکر را ندارد. این ماده 40 درصد کالری کمتر و 75 درصد کربوهیدرات کمتری دارد.

 photo_2024-07-31_18-27-19

زایلیتول به طور گسترده‌ای به عنوان جایگزین قند در محصولات جویدنی مانند آدامس، آب نبات‌ها، قرص‌های نعنایی، خوشبوکننده‌های دهان و دندان، محصولات مراقب دهان و دندان مانند دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌ها به شمار می‌رود و برخلاف شیرین‌کننده‌های دیگر، برای سلامت دندان‌ها مفید است. مصرف مداوم زایلیتول پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد.

کند شدن روند پوسیدگی  

زایلیتول با ساختار خاص خود، باعث می‌شود دندان‌ها را از چسبیدن باکتری‌ها محفوظ نگه دارد. این ماده، رشد باکتری استرپتوکوک که اصلی‌ترین و مهمترین عامل پوسیدگی دندان است را کند کرده و اجازه نمی‌دهد این باکتری‌ها مدت طولانی در فضای دهان باقی بمانند. بزاق، محیط دهان را قلیایی می‌کند و باقیمانده غذا را می‌شوید و به هضم غذا کمک می‌کند  ولی هنگامی که به علت مصرف شیرینی زیاد بزاق دهان اسیدی شود، باکتری‌های دهان بر آن غلبه می‌کنند و مینای دندان را خراب می‌کنند. از آنجایی که زایلیتول غیر قابل تخمیر است، باکتری‌های دهان نمی‌توانند آن را به اسید مضری که باعث پوسیدگی دندان می‌شود تبدیل کنند، در نتیجه به قلیایی ماندن محیط دهان کمک می‌کند. یکی از بهترین شیوه‌های مصرف زایلیتول ، استفاده از خمیر دندان‌هایی است که در ساختار خود از این ماده استفاده کرده‌اند.

ترکیب زینک و زایلیتول در خمیردندان

بسیاری از برندهای خمیردندان شروع به استفاده نام زایلیتول و یا نام‌هایی همانند شکر چوب، شکر توس، عصاره پوست درخت غان، بر روی برچسب محصولات خود کرده و از این ماده برای بالابردن کیفیت محصول خود ، بهره برده‌اند. خمیردندان توتال ۱۲ میسویک حاوی زایلیتول علاوه بر جلوگیری از رشد باکتری‌ها و ممانعت از  پوسیدگی دندان‌ها، مزایای بسیار دیگری دارد که می توان به کاهش خشکی دهان، کاهش التهاب لثه، تحریک غدد بزاقی، ایجاد حس تازگی در محیط دهان، کاهش توده پلاک روی دندان‌ها و لثه‌ها، سفیدکننده سطح دندان و محافظت از مینای دندان اشاره کرد. همچنین این خمیردندان ضد حساسیت ، کنترل‌کننده سنگ دندان، ضد باکتری و حاوی ویتامین E و زینک و فلوراید تصفیه شده است. از آنجایی که مصرف فلوراید برای کودکان ۱ تا ۳ سال توصیه نمی‌شود، در این سنین کودکان می‌توانند از خمیردندان‌هایی که به جای فلوراید، زایلیتول دارند، استفاده کنند. وجود ماده زینک در خمیردندان میسویک در درجه اول به کاهش خونریزی لثه و تقویت مینای دندان، بهبود سریع زخم‌های دهانی و مستحکم کردن لثه‌ها کمک می‌کند. مهمترین ویژگی زینک در این خمیردندان، از بین بوی بد دهان است که به صورت ناشتا و بعضاً دائمی افراد درگیر آن هستند.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.