راهآهن احمدآباد کشکوئیه در رفسنجان به کرمان میتواند به عنوان یکی از محورهای کریدور ارتباطی در این منطقه باشد و با توجه به صنعتی بودن رفسنحان در بخش حمل و نقل ریلی نقشآفرینی کند.
در خصوص این محور ریلی و تعیین تکلیف آن جلسهای با حضور فرماندار رفسنجان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان تشکیل شد و حسین رضایی فرماندار اظهار کرد: این راهآهن میتواند یکی از مهمترین خطوط ریلی کشور قلمداد شود و در یک برنامه بلندمدت راههای اتصال یزد به رفسنجان، کرمان، باغین و چابهار و جنوب کشور را از نظر حمل و نقل ریلی همرسانی کند.
فرماندار رفسنجان افزود: اجرای راه آهن احمدآباد به کرمان مصوبه نخستین سفر شهید رئیسی به استان کرمان بوده و جزو مصوبات شورای راه آهن قرار گرفته است.
رضایی با اشاره به مسافت ۱۴۰ کیلومتری این طرح(احمدآباد کشکوییه رفسنجان به باغین کرمان) و پیشبینی بالای ۳ همت اعتبار اجرای آن، ادامه داد: مقرر شد شرکت ملی صنایع مس ایران به همراه شرکت چینی camse کارگروه آن را تشکیل دهند و موضوعات مطالعات طرح، تامین مالی و اجرای آن را پیگیری و انجام دهند.
روح الله بهرامشاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان رفسنجان هم در این نشست اظهار کرد: مسیر ۱۴۰ کیلومتری خط راه آهن قرار است از احمدآباد کشکوئیه رفسنجان به سمت انبارهای شرکت نفت در رفسنجان، فرودگاه، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و باغین کرمان اجرا شود و به خط ریلی چابهار متصل شود.
وی افزود: اجرای این خط ریلی یکی از پروژههای مهم زیرساختی جهت توسعه همهجانبه رفسنجان خواهد بود. با احداث این خط ریلی شرکتهای بزرگ سرمایهگذاری هم رغبت پیدا میکنند در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان حضور یابند و سرمایهگذاری و اشتغالزایی کنند و در نهایت رونق اقتصادی برای شهرستان رفسنجان رقم بخورد.
بهرامشاهی بیان کرد: با وجود معادن مس در عنبرآباد و زاهدان، کنستانترههای استحصالی از این معادن میتواند توسط این خط ریلی به منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان انتقال یابند و دپو شوند و سپس به وسیله کامیونها بارگیری و به سرچشمه رفسنجان جهت فرآوری شدن، ارسال شوند.
وی مزیت دیگر این خط ریلی را کاهش هزینههای تمام شده نقل و انتقال عنوان کرد و گفت: با خط ریل هم حجم زیاد از کالا جابجا میشود، هم نسبت به دیگر مراکز جابجایی بار قیمتها مناسبتر است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اظهار کرد: این منطقه مکانی بکر برای سرمایه گذاری است و پیگیریها در جهت احداث خط ریلی به طور جدی در حال انجام است تا کسانی که در این منطقه سرمایه گذاری میکنند بتوانند به راحتی محصولات تولیدی را به داخل و خارج کشور ارسال کنند.
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته بالغ بر ۶۰ همت ( ۶۰ هزار میلیارد تومان) تقاضای سرمایه گذاری در این منطقه داشتیم که نیمی از آن به مرحله اجرا رسیده و در چهار حوزه شامل مونتاژ ماشین آلات معدنی، تولید کودهای شیمیایی، سولار و انرژیهای تجدیدپذیر و نیز it و ict فعالیت دارند.
انتهای پیام