بافق رکوردار گرما در استان یزد

خبرگزاری ایسنا جمعه 12 مرداد 1403 - 14:54
بنا بر اعلام کارشناس هواشناسی بافق، هفته گذشته بافق رکورد دمای استان یزد را با ۴۹.۳ درجه شکست و پیش از این بالاترین دما با ۴۸.۸ درجه نیز برای بافق بوده است. بامداد امروز نیز شهر بافق با کمینه‌ی ۴۳.۷ درجه، گرمترین شب خود را سپری کرد و رکورد دمایی را به ثبت رساند، البته این در حالیست که بنا بر پیش بینی‌ها، یکشنبه گرمترین روز هفته آینده خواهد بود.

این روزها، شدت گرمای هوا مردمان صبور و خونگرم دیار کویری بافق را کلافه و کودکان و سالمندان را خانه‌نشین کرده است.

شدت گرما در شهر بافق طی ساعات اوج گرما یعنی ۱۳ تا ۱۶، طاقت شهروندان را طاق کرده چرا که در این روزها قدم زدن در خیابان‌های داغ شهر، صبوری می‌خواهد و مدام به دنبال سایه‌بانی می‌گردی که کمی نفس، تازه کنی.

معابر شهر بافق در ساعات اوج گرما، تقریبا خالی از رهگذر و خودرو می‌شود و گرما آنچنان داغ و سوزنده است که تحمل آن سخت و طاقت فرساست.

 در شهر داغ، سوزان و خرماپزان بافق در اغلب منازل از دو دستگاه کولر آبی و گازی استفاده می شود و جالب آن که خیلی از شهروندان این شهر معتقدند که دو عدد کولر هم از شدت این گرما  نمی‌کاهد.

شهر بافق در اغلب روزهای گرم تابستان در زمره سه تا چهار ایستگاه گرم ایران گزارش می‌شود ولی درجات گرمایی اعلام شده که گاهاً تا ۴۵ درجه هم می‌رسد، دمایی است که در ایستگاه‌های هواشناسی ثبت می‌شود و هر چند به گفته کارشناسان هواشناسی، «دمای واقعی» است اما «دمای احساسی» که مردم تحمل می کنند قطعا از ۵۰ درجه هم بیشتر است.

حالا اگر هواشناسی بافق، «وزش باد شدید» یا «نسبتا شدید» را هم که دیگر برای مردم این شهرستان به صورت عادت در آمده، به اعلام وضعیت جوی خود اضافه کند، خروجی آن معجونی می‌شود که واقعا زندگی را بر مردم این شهرستان سخت می‌کند.

گرما و بادهای فصلی، دو مهمان ناخوانده مردم این شهرستان در طول سال هستند که اولی در فصل تابستان و دومی در تمام طول سال بر سرتاسر این منطقه خیمه می‌زنند.

تصور عامه مردم بر این است که هواشناسی از اعلام دمای واقعی هوا خودداری می‌کند و درجه گرمای هوا، از آنچه اعلام می شود بیشتر است اما شنیدن نظرات کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی بافق حاوی نکات قابل توجهی است.ˈ

«محمدرضا غفارزاده» صبح امروز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دمای هوا بر اساس وجود ملکول‌های هوا در شرایط استاندارد که دور از حرارت‌های مصنوعی باشد، سنجیده می شود.

وی با تایید درست بودن تصورات عامه مبنی بر بیشتر بودن دمای هوا نسبت به آنچه که اعلام می‌شود، افزود: آنچه از سوی هواشناسی اعلام می‌شود، دمای هوا در شرایط استاندارد هوا، بدون در نظر گرفتن حرارت‌های مصنوعی مانند گرمای آسفالت، فشردگی جمعیت، وجود خودروها و دیگر عوامل است.

وی با اشاره به این که اگر این عوامل مصنوعی را در نظر بگیریم، قطعا گرمای هوا چند درجه بیشتر از آن چیزی است که اعلام می شود، افزود: کارشناسان هواشناسی، استانداردها را بدون منظور کردن حرارت های مصنوعی در نظر دارند.

 غفارزاده در مورد پارامترهای سنجش هواشناسی، گفت: هواشناسی هم  تجربی است و هم علمی. حتی اساتید دانشگاه هم بدون تجربه و کار نمی‌توانند درست پیش‌بینی کنند. کشاورزهایی هم هستند که آسمان را می‌بینند و بر اساس تجربه می‌گویند که شب باران می‌آید. این از روی حواس و تجربه است ولی علمی نیست.

وی افزود: کارشناسان هواشناسی داده‌های فشاری، دما، رطوبت و باد را جمع آوری کرده و با توجه به الگوها، تجزیه و ترکیب کرده و با توجه به اقلیم منطقه، پیش‌بینی وضعیت جوی می‌کنند.

این کارشناس گفت: قطعاً فعالیت هواشناسی سیاسی نیست و براساس داده‌های موجود اعلام وضعیت می‌شود به طوری که بسیاری از سازمانها و ارگان‌های حیاتی کشور نیز براساس این اطلاعات برنامه ریزی می‌کنند و نمی‌توان آن را با مصلحت سنجی اعلام کرد.

به گفته غفارزاده، البته رای ساخت یک ایستگاه هواشناسی استاندارد نیز نمی‌توان آن را داخل شهر یا در کنار آسمان خراش و پارک بنا کرد به نحوی که براساس استانداردها، تا شعاعی از آن نباید هیچ ساختمان و آلوده‌کننده‌ای وجود داشته باشد.

وی افزود: دمایی که ما احساس می‌کنیم با واقعیت فرق دارد مثلاً روزی که باد می‌وزد، فکر می‌کنیم خنکتر است و چون آب پوست‌مان تبخیر می‌شود، چنین تصوری داریم یا در مقابل روزهای پررطوبت، هوا گرم‌تر به نظر می‌رسد.

غفارزاده گفت: برخلاف زندگی شهری که هواشناسی و اخبار آن برای مردم فقط یک خبر تفریحی  است، برای کشاورزها به ویژه دیم کارها، مهم‌ترین بخش خبر، خبر هواشناسی است.

به گفته غفارزاده, اشتباه در پیش‌بینی 24 ساعته تنها 5 درصد است،‌آن هم به خاطر ضعف علم دنیاست. این ضعف هم از گذشته‌ها بوده و اینک با پیشرفت تکنولوژی این اشتباهات کمتر صورت می‌گیرد. در واقع هواشناسی مثل یک پارچه سفید است که یک لک سیاه اشتباه، در آن خیلی به چشم می‌آید.

کارشناس هواشناسی بافق در پایان از افزایش شدت گرما در این شهرستان در روزهای آینده خبر داد و افزود: با جنوبی شدن جریانات و افزایش دما، شاهد تداوم گرما تا پایان هفته آینده وجود خواهد داشت و پیش بینی می‌شود شنبه دمای هوای بافق ۴۷ درجه و یکشنبه با یک درجه افزایش به ۴۸  برسد و این وضعیت تا پایان هفته، ماندگار بماند.

به گزارش ایسنا، هم اکنون یک ایستگاه هم‌دیدی در مرکز شهرستان بافق، یک ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در سبزدشت و یک ایستگاه آلودگی سنجی در این شهرستان فعالیت دارند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.