روند افزایشی دما در اصفهان تا ۲۰ مردادماه ادامه دارد

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 15 مرداد 1403 - 21:28
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در پی ماندگاری تودۀ هوای گرم و جنب حاره‌ای در استان پیش‌بینی می‌شود که تا روز شنبه (۲۰ مردادماه)، افزایش دما و تابش اشعۀ ماورای بنفش ادامه پیدا کند.

منصور شیشه‌فروش به خبرنگار ایسنا از افزایش دمای بیش از حد نرمال در ۱۵ شهرستان اصفهان خبر داد و اظهار کرد: این ۱۵ شهرستان در روز جاری (۱۵ مردادماه) بین ۳ تا ۴ درجه افزایش دما داشتند. این وضعیت تا آخر هفته و با شدت بیشتر روز چهارشنبه (۱۷ مردادماه) در همه مناطق استان به‌خصوص شرق،‌ مرکز و شمال استان تداوم خواهد داشت.

او ادامه داد: در پی ماندگاری تودۀ هوای گرم و جنب حاره‌ای در استان پیش‌بینی می‌شود که حتی تا روز شنبه (۲۰ مردادماه) نیز افزایش دما و تابش اشعۀ ماورای بنفش به‌خصوص در ساعت میانی روز تداوم پیدا کند. شاخص آلایندگی هوای اصفهان طی روز جاری (۱۵ مردادماه) برای عموم ناسالم بود. این آلایندگی به‌ علت انتشار ازن، به‌ عنوان آلایندۀ ثانویه و گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش بادی پدید آمد.

این مقام استانداری با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود از روز یکشنبه (۲۱ مردادماه) به‌تدریج دما کاهش یابد، اظهار کرد: وضعیت ناسالم هوا برای عموم تا آخر هفته ادامه خواهد داشت. متناسب با این شرایط هشدارهای لازم را به دستگاه‌های اجرایی ادارات محیط‌زیست، مرکز بهداشت و ادارۀ کل صمت و شهرداری‌ها داده شده است. همگی باید به شیوه‌نامه‌های مدیریت در شرایط اضطراری که در پی ایجاد گرد و خاک پدیدار می‌شود، توجه کنند.

شیشه‌فروش ضمن تشکر از مشترکین خانگی و ساکنین مناطق شهری و روستایی در رعایت الگوی مصارف برق و آب خاطرنشان کرد: از تمامی مشترکین برق تجاری و عمومی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پاساژها، مجتمع‌های تجاری در خواست می‌شود که نسبت به رعایت کامل اصول صرفه‌جویی دقت کنند. خاموش‌کردن سیستم‌های روشنایی و تابلوهای تبلیغاتی در روز و در پیک مصرف، همچنین تنظیم دمای سامانه‌های سرمایشی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه مهم و کمک‌کننده است.

او افزود: با توجه به اطلاعیه کشوری در پی استقرار تودۀ هوای گرم و اعلام کاهش ساعات اداری طی روز سه‌شنبه (۱۶ مردادماه) و نیز اطلاعیۀ مدیریت بحران استان مبنی بر تعطیلی مراکز و ادارات دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۷ و ۱۸) اقداماتی مهمی صورت گرفته است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با نظر به اقدامات این اداره بیان کرد: نیروهای امدادی در مراکز خدمات امدادی،‌ فوریتی و اورژانسی سطح استان در قالب تیم‌های عملیاتی آمادۀ ارائۀ خدمات درمانی و فوریتی مورد نیازند. به‌علاوه، برای حفظ سلامت عموم دستورالعمل‌های خودمراقبتی و بهداشتی در برابر گرمازدگی ابلاغ شده است.

او دربارۀ توصیه‌های ویژه به‌منظور جلوگیری از گرمازدگی یادآور شد: توصیه‌های متعددی ابلاغ شده است. ازجمله اینکه افراد نباید در فضای باز و در معرض هوای گرم به انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی اقدام کنند. انجام امور مختلف و روزمره در ساعات اولیۀ صبح بهتر است. کاهش سفرهای غیرضروری در ساعات پیک گرما نیز باید موردتوجه باشد. استفاده از لوازم حفاظت فردی در برابر تابش آفتاب و اشعۀ فرابنفش نیز نباید فراموش شود.

شیشه‌فروش توضیح داد: بیشترین زمان تابش اشعۀ فرابنفش از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است. تابش اشعۀ فرابنفش طول موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از خورشید به‌سمت زمین می‌رسد. این اشعه در مواقعی که غلطت ازن لایۀ استراتوسفر کاهش می‌یابد، موجب آفتاب‌سوختگی افرادی می‌شود که در معرض تابش هستند. این مسئله در مناطق مرتفع بیشتر رخ می‌دهد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید مجدد بر اهمیت صرفه‌جویی در مصارف برق و آب گفت: این مسئله به تأمین پایدار آب و برق کمک می‌کند و تمامی مشترکین اعم از خانگی، تجاری صنعتی و اداری می‌توانند در این مسیر مؤثر باشند.

او با نظر به برخی حوادث که در فصل تابستان پررنگ‌تر می‌شوند، توضیح داد: توصیه اکید داریم که شنا در استخرهای ذخیرۀ آب کشاورزی و باغات، دریاچه‌ها، سدها، رودخانه‌ها و کانال‌های جاری در بالادست ممنوع است. در هیچ‌یک از اماکن نامبرده شنا نکنید. همچنین از آتش‌زدن بقایای گیاهی در مزارع و ضایعات گیاهی فضای سبز برای جلوگیری از حریق باید خودداری کرد.

شیشه‌فروش بیان کرد: هرگونه اقدامی که منجر به ایجاد گرد و خاک و آلودگی هوا شود، ممنوع است. رعایت اصول ایمنی در تردد با خودروها با رفع نقص از آن‌ها در برابر گرما، جوش‌آوردن خودرو، ترکیدگی لاستیک، حریق در خودرو به‌دلیل قراردادن اقلام آتش‎زا مثل موبایل و اسپری حائز اهمیت است و نباید فراموش شود.

این مقام استانداری توضیح داد: اصول ایمنی تردد در جاده‌ها نیز به‌علت کاهش میدان دید و گرمازدگی باید موردتوجه قرار بگیرد. در این خصوص، تیم‌های امدادی، راهداری و پلیس‌راه و راهور و هلال‌احمر در پایگاه‌های جاده‌ای و شهری، راه‌دارخانه‌ها فعالیت و مراقبت دارند. تقویت امکانات و اعمال نظارت در مجتمع‌های خدمات رفاهی در محورها و ارائۀ خدمات ترافیکی و کنترل حوادث نیز بخشی از وظایف تعریف‌شدۀ این گروه‌ها در روزهای گرم پیش‌ رو است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.