دلایل ترافیک تهران و نحوه کاهش ترافیک

گسترش نیوز پنج شنبه 18 مرداد 1403 - 10:47

به گزارش امداد خودرو هیوندای تهران، تهران یکی از شهرهای شلوغ و پر جمعیت ایران و مرکز اصلی این کشور است. روزانه بسیاری از شهروندان در جهت انجام کارهای مختلف در سطح شهر و استان جا به جا می شوند و همچنین بسیاری از افراد از دیگر استان ها و حتی کشورها به تهران آمده و مسیرهایی را با خودرو طی می کنند. به همین دلیل این شهر در مناطق مختلف و در اکثر ساعت ها با ترافیک های سنگین رو به رو است. در این مقاله قصد داریم دلایل ترافیک تهران و نحوه کاهش ترافیک را با هم بررسی کنیم.

ترافیک چیست؟

ترافیک به معنای عبور و مرور هر وسیله نقلیه و حتی هر موجود زنده از جمله حیوانات یا انسان ها در یک مسیر تعیین شده می باشد.

اگر بخواهیم این کلمه را ریشه یابی کنیم، می توان گفت که کلمه ترافیک ریشه ایتالیایی داشته و از traffico اخذ شده است. این واژه به معنای دادو ستد و معامله می باشد. حتی در زبان انگلیسی گاهی اوفات در اصطلاحاتی مانند قاچاق انسان یا اسلحه از این کلمه ترافیک استفاده می کنند.

در اصل کلمه ترافیک، امروزه برای نشان دادن ازدحام  افراد پیاده، حیوانات و کلیه وسایل نقلیه، کاربرد دارد و زمانیکه این ازدحام، موجب توقف حرکت می شود، از واژه راهبندان استفاده می شود.

کاربرد دیگر این واژه در مخابرات می باشد که برای عبور اطلاعات مخابراتی استفاده می شود.

ترافیک شهر تهران

ترافیک و شلوغی شهر تهران، این معضل قدیمی از دهه 50، با افزایش جمعیت و وسایل نقلیه شروع شد وتا به امروز همچنان وجود داشته و روز به روز هم بیشتر می شود. شلوغی تهران در ساعتهای خاصی که زمان تردد  کارمندان و کسبه می باشد یعنی صبحها از ساعت 6 تا 10 و غروب ها در ساعتهای 6 تا 8، به اوج خود می رسد.

اگر رفت و آمد دانشجویان و دانش آموزان را هم به این شلوغی اضافه کنیم ، ترافیک تهران به  شکل چشم گیری افزایش پیدا می کند.در واقع می توان گفت تردد در خیابان های شهر در این ساعتهای خاص  قفل می شود. این بار ترافیکی از سال 99 افزایش شدیدی داشته است. هرچند که رییس پلیس راهور اظهار دارد که شلوغی و ترافیک تهران در سالهای بعد افزایش بیشتری خواهد داشت.

دلایل ترافیک تهران

از دلایل اصلی شلوغی و نرافیک زیاد تهران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بدلیل عادت دوره کرونا

2.لغو دورکاری های کسب و کار بعد از اتمام دوره کرونا

3. استفاده بیشتر از خودروهای شخصی در فصل سرما

4. تمایل به استفاده بیشتر از موتور سیکلت بدلیل تردد راحت در ترافیک

آسیب های ترافیک تهران

قطعا با افزایش بار ترافیکی در فصول سرد و استفاده بیشتر از خودروهای شخصی، آلودگی هوا افزایش خواهد داشت.

همجنین بسیاری از افراد برای فرار از گیر افتادن در ترافیک،  تمایل زیاذی به استفاده از موتور سیکلت پیدا کرده اند. این مزید علت در آلودگی هوا می شود. چرا که آلودگی تولید شده توسط موتور سیکلت، چند برابر خودروها می باشد.

ایده های ترافیکی

1.بهتر است به مرور زمان، بحای تولید موتور سیکلتهای بنزینی، تولید و عرضه موتور سیکلتهای برقی جایگزین شوند. قرار دادن پاداش برای شهروندان جهت استفاده از موتورسیکلت برقی، می توانند راهکارهای خوبی برای کاهش آلودگی باشند.

2.جمع آوری خودروهای فرسوده و تاکسی‌های قدیمی و از رده خارج شده  از سیستم حمل ‌و‌نقل عمومی و استفاده از خودروهای استاندارد و از همه ارائه سوخت استاندارد می توانند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کنند.

3.ایجاد ایستگاه های تاکسی در مکان های  مناسب در سرتاسر شهر. افزایش تعذاذ تاکسی های تلفنی و اینترنتی، آموزش ارائه خذمات با کیفیت به مسافران توسط رانندگان تاکسی، اجبار روشن کردن کولر در روزهای گرم، رعایت بهداشت توسط رانندگان از جمله مواردی هستند که می توانند کمک کنند تا مردم از تاکسی و سایر وسایل نقلیه بیشتر استفاده کنند.

5.تغییر قوانین در مورد عمر مفید خودرو

طبق قوانین وضع شده در اتحادیه اروپا، عمر مفید خودرو بین ۱۲ تا ۱۵ سال  است. اما همانطور که مشاهده می شود در ایران به خودروهای با قدمت حتی بیشتر از ۳۰ سال اجازه تردد در سطح شهر داده می شود.با پایین آمدن کیفیت خودرو ، ایمنی آن نیز متقابلا کاهش می یابدو در نتیجه سلامت افراد جامعه به خطر می افتد.

پس از اقدامات مهم برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا، منع عبورو مرور و معامله خودروها با سال ساخت بیش از ۱۵ سال در شهر تهران، تغییر قوانین تعریف خودروهای فرسوده و مشخص کردن عمر مفید خودورها و تسریع در روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، می باشند.

 تکنولوژی شهر هوشمند،بهترین راهکار کاهش ترافیک

1.اطلاع رسانی ترافیک به دیگر رانندگان با استفاده از اینترنت و جلوگیری از ورود سایر رانندگان به مسیر پر ترافیک

2.تشویق مردم برای عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین و به اشتراک گذاشتن مسیرتردد خود با ذیگران ذر شبکه های احتماعی برای همسفر شدن با آنها در سفرهای درون شهری

3.اطلاع رسانی اینترنتی در مورد تصادفات رانندگی در مسیر و همچنین تغییرات جوی مسیر

4. ثبت هوشمند تخلفات عابران پیاده در مسیر های ویژه خودروها، عدم توجه به چراغ های راهنمایی و رانندگی توسط عابران پیاده و ارائه راهکارهای تنبیهی برای آنها

5.ثبت هوشمند عملکرد رانندگان جهت اصلاح رفتار رانندگی و در نتیحه کاهش ترافیکی که بدلیل رانندگی های هیجانی،ترمز گرفتن و تغییر مسیرهای ناگهانی توسط رانندگان متخلف که منجر به تصادف و ایجاد ترافیک می شوند

6. آخرین راهکار که یک راهکار رویایی برای حذف ترافیک است ولی اصلا دور از انتظار نیست که مانند سایر اختراعات بزودی عملی شود، استفاده از هواپیماهای کوچک شهری برای جابجایی مردم در مسیرهای کوناه شهری می باشد. در ضورت به واقعیت پیوستن این رویا، قطعا می توان ترافیک شلوغ و خسته کننده شهرهای بزرگ را از بین برد.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.