ترکیه به پرونده شکایت نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه پیوست

صدا و سیما پنج شنبه 18 مرداد 1403 - 12:47

ترکیه رسما به پرونده شکایت نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه پیوست

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ این درخواست شامگاه چهارشنبه (۱۷ مرداد) توسط سفیر ترکیه در لاهه و یک هیآت حقوقی از پارلمان این کشور به دیوان بین‌المللی دادگستری تقدیم شد.
ترکیه سیزدهمین کشور پس از فلسطین، ایرلند، بلژیک، مصر، کلمبیا، نیکاراگوئه، لیبی، مکزیک، مالدیو، شیلی، کوبا و اسپانیاست که به این پرونده پیوسته است.
جونیت یوکسل رئیس کمیسیون عدالت پارلمان ترکیه گفت این پرونده پیشتر با شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل بایت نسل‌کشی در غزه در دیوان لاهه گشوده شده و اسناد ۴۶ صفحه‌ای ارائه شده از سوی ترکیه از جهات مختلف دارای ظرفیت بالایی برای تآثیر گذاری در این پرونده دارد.
حاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: برای متوقف کردن نسل‌کشی غزه، جامعه بین‌المللی باید به وظایف خود عمل و فشار لازم را بر اسرائیل و حامیانش اعمال کند.
به عقیده کارشناسان پیوستن ترکیه به پرونده نسل‌کشی غزه به معنای تایید مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی در صحنه جهانی بوده و گام ترکیه برای پیوستن به این پرونده در کنار سایر تلاش‌های آنکارا برای صلح منطقه‌ای، می‌تواند سایر کشور‌های منطقه را به مشارکت فعال‌تر در کشف نقض قوانین بین‌المللی در غزه و دفاع از حقوق فلسطینیان تشویق کرده حتی انتظار می‌رود درخواست ترکیه علاوه بر اهمیت نمادین آن تصمیم کشور‌های دیگر منطقه برای پیوستن به روند محاکمه رژیم صهیونیستی را تقویت کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.