ابتلا 30 درصد از بزرگسالان ایرانی به جوش های ویروسی

رکنا پنج شنبه 18 مرداد 1403 - 14:11
بر اساس گزارش‌های رسمی حدود 10 تا 20 درصد از جمعیت ایران به نوعی از زگیل‌های ویروسی مبتلا هستند. همچنین شیوع هرپس سیمپلکس به ویژه در مناطق شهری نیز قابل توجه است و تخمین زده می‌شود که حدود 30 درصد از بزرگسالان به نوعی از این ویروس مبتلا باشند.
  ابتلا 30 درصد از بزرگسالان ایرانی به جوش های ویروسی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جوش‌های ویروسی ضایعات پوستی هستند که ناشی از عفونت‌های ویروسی می‌باشند و می‌توانند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. این نوع جوش‌ها نه تنها باعث ناراحتی جسمی می‌شوند، بلکه می‌توانند به بیماری‌های جدی‌تری نیز منجر شوند. در این گزارش به بررسی انواع جوش‌های ویروسی، بیماری‌های مرتبط، روش‌های پیشگیری و درمان آن‌ها خواهیم پرداخت.

جوش های ویروسی که از فردی به فرد دیگر قابل انتقال هستند، انواع مختلف دارند. یکی از شایع ترین انواع این ویروس ها زگیل ها (Warts) هستند. عامل ایجاد زگیل ها در بدن انسان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که از طریق تماس مستقیم با پوست یا سطوح آلوده اتفاق می افتد. از نمونه بیماری هایی که این ویروس ها ایجاد می کنند می توان به زگیل‌های معمولی یا زگیل‌های تناسلی اشاره کرد. یکی دیگر از این جوش های ویروسی معروف هرپس (Herpes Simplex) است. عامل اصلی انتقال این ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ است که با تماس مستقیم با ضایعات یا مایعات بدن در افراد بروز پیدا می کند. بیماری هایی که این ویروس ایجاد می کند تبخال دهانی و تناسلی است. نوع دیگر جوش های ویروسی، ویروس واریسلا-زوستر (Varicella-Zoster Virus) است که با همین ویروس و از راه قطرات تنفسی یا تماس با ضایعات پوستی در بدن به وجود می آید. بیماری هایی که از طریق این ویروس ایجاد می شوند آبله مرغان و زونا است. نوع دیگر جوش ویروسی با ویروس مولوسکوم (Molluscum Contagiosum) پدید می آید.  تماس مستقیم با ضایعات یا سطوح آلوده راه اصلی انتقال این ویروس است. مولوسکوم به صورت جوش‌های کوچک و خوش‌خیم ظاهر می‌شود.

راهکار هایی برای پیشگیری از بروز این جوش ها در بدن وجود دارد. رعایت بهداشت شخصی با انجام کارهایی مثل شستن دست‌ها به طور منظم، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و اجتناب از تماس نزدیک با افراد آلوده در این پیشگیری از بروز جوش های ویروسی تاثیرگذار است. دریافت واکسن HPV برای پیشگیری از زگیل‌های تناسلی و سرطان‌های مرتبط و واکسن آبله مرغان برای جلوگیری از عفونت امری پیشگیرانه و مفید است. قطعا استفاده از ابزار های پیشگیری در روابط جنسی برای کاهش خطر انتقال HPV و هرپس بسیار مهم است.  جلوگیری از آسیب به پوست و عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران برای پیشگیری موثر واقع می شود.

درمان  این جوش های ویروسی با استفاده از روش های خاصی امکان پذیر است. برای درمان زگیل ها می توان از درمان‌های موضعی مانند سالیسیلیک اسید یا کرایوتراپی (فریز کردن) یا لیزر درمانی استفاده کرد. برای درمان هرپس ها داروهای ضدویروسی مانند آسیلوویر و استفاده از کرم‌های موضعی برای کاهش علائم اقدامی تاثیرگذار است. برای درمان زگیل های تناسلی نیز می توان از داروهای موضعی، جراحی یا لیزر بهره برد. درمان آبله مرغان و زونا با داروهای ضدویروسی مانند آسیلوویر برای کاهش شدت عفونت و مسکن‌ها برای کاهش درد و خارش امکان پذیر است.

جوش‌های ویروسی نه تنها باعث ناراحتی جسمی می‌شوند بلکه می‌توانند به بیماری‌های جدی‌تری نیز منجر شوند. با رعایت بهداشت شخصی، دریافت واکسن‌ها و اجتناب از رفتارهای پرخطر، می‌توان از بروز این جوش‌ها جلوگیری کرد. در صورت بروز علائم، مشاوره پزشکی و درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است. آگاهی عمومی در مورد این بیماری‌ها و روش‌های پیشگیری می‌تواند به کاهش شیوع آن‌ها کمک کند.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید