گلایه شهروندان زابلی از افزایش خودسرانه تاکسی‌های برون شهری

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 21 مرداد 1403 - 10:56
کم‌کاری و افزایش خودسرانه برخی تاکسی‌های برون شهری باعث ناراحتی و گلایه شهروندان زابلی شد.

حمل‌ونقل از مهم‌ترین بخش‌های خدمات‌دهی شهرداری و راهداری در شهرها محسوب می‌شود؛ اما منطقه شمال استان سیستان و بلوچستان در توسعه و پیشرفت حمل‌ونقل حتی از برخی شهرهای تازه ‌تأسیس نیز عقب ‌مانده‌تر است.

مشکلات هزار قصه راننده تاکسی را می توان تنها با نشستی چندساعته با تاکسیرانان در شهر لمس کرد و به تصویر کشید، از مسافربرهای غیرمجاز که نانشان را آجر کرده‌اند تا هزینه‌های سرسام آور زندگی و درآمدهای ناچیزی که همواره صرف تعمیر خودرو فرسوده شان می شود.

آشفتگی در سیستم حمل و نقل عمومی بین‌شهری شهرستان زابل باعث گلایه شهروندان از عدم ساماندهی خطوط تاکسیرانی در سطح شهر و بیرون منطقه شده است.

عده ای از شهروندان زابلی از نبود خطوط مناسب تاکسی، ازدحام مسافر و نیز وجود مشکلات در ایستگاه‌تاکسیرانی برون‌شهری در این بخش شهر از مدیریت برون‌شهری گلایه داشتند.

یکی از شهروندان زابلی به خبرنگار ما گفت: چندین بار هم من و هم مسافران بابت این موضوع به رانندگان تاکسی گلایه کردیم اما آنها می‌گویند که این حق ماست که هر جور دلمان بخواهد کرایه بگیریم، گاهی اوقات هم کمبود امکانات و نرخ کرایه را بهانه می‌کنند و می‌گویند که طبق قانون می‌توانیم کرایه بیشتر را از شما بگیریم.

کارت سوخت تاکسی‌های غیرفعال باطل می‌شود

علی ولایتی پور سرپرست فرمانداری ویژه زابل بیان کرد: در شرایطی که نیازمند توسعه ناوگان حمل‌ونقل بیرون شهری هستیم، متأسفانه تعداد زیادی از خودروهای تاکسی بدون هیچ عملکردی فقط سوخت دریافت می‌کنند که ضرورت دارد در این زمینه اقدام مناسبی انجام شود.

 وی افزود: مالکان تاکسی‌های غیرفعال بیرون شهری تا هفته آینده فرصت دارند تا به چرخه حمل‌ونقل عمومی برگردند و نسبت به ارائه خدمات و جابه‌جایی مسافران در مسیرهای مشخص شده اقدام کنند.

 سرپرست فرمانداری زابل ادامه داد: در صورت عدم فعالیت تاکسی‌های غیرفعال سهمیه سوخت آن‌ها قطع و با افرادی که خودسرانه اقدام به افزایش کرایه کنند قطعاً برخورد خواهد شد.

 وی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد سودجو از مزایای خودروهای تاکسی، خاطرنشان کرد: این تعداد از تاکسی‌ها در چرخه حمل‌ونقل حضور ندارند و برخی از سهمیه سوخت و مجوز ورود به طرح ترافیک آن استفاده می‌کنند که قطعاً با این دسته از تاکسی‌ها برخورد جدی خواهد شد و فرصت داده شده است تا در صورت عدم‌فعالیت کارت سوخت آنها قطع شود.

 ولایتی پور بیان کرد: ارائه تسهیلات، خدمات و مجهز کردن مکان ناوگان تاکسیرانی درون‌شهری از برنامه‌های اولویت‌دار این سازمان است که تحقق آن شمار تاکسی‌های شهرستان زابل را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد داد.

با رانندگان متخلف برخورد می‌شود

جواد اکبری‌زاده رئیس اداره راهداری شهرستان زابل نیز بیان کرد: شهروندانی که راننده تاکسی از آنها مبلغی بالاتر گرفته باشد با در دست‌ گرفتن بلیط به اداره مراجعه و یا با سامانه ۱۴۱ که به‌صورت شبانه‌روز در حال پاسخگویی به مسافرین است تماس بگیرند تا با تخلفات رانندگان برخورد شود.

وی افزود: در زمینه کمبود نقلیه تاکسیرانی هم تعداد ۴۰ دستگاه طرح تبدیل فرسوده ثبت‌نام شده که هنوز تحویل نشده و حدود ۳۰ تا ۴۰ دستگاه فعال که اکثرا در خط به صورت فعال تردد می‌نمایند با توجه به سامانه‌های کنترل و نظارت جاده‌ای داپ امکان صدور صورت وضعیت امکان پذیر می‌باشد هر دستگاهی که فعالیت ندارد به کمیسیون تخلفات معرفی شده و به تخلف رسیدگی و کارت سوخت و هوشمند مسدود خواهد شد.

اکبری‌زاده ادامه داد: با عنایت به اینکه شرکت‌های مسافربری به عنوان مستأجر شهرداری بوده و همه امکانات باید در اختیار مسافرین و شرکت‌ها قرار داده شود و ۵ درصد از بهای بلیت را به عنوان کارمزد دریافت کند که متاسفانه تاکنون به درستی محقق نشده است لذا همانطور که گفته شد شرکت‌ها به عنوان بهره‌بردار هستند و شهرداری‌ها باید نسبت به این موضوع همکاری و پیگیری کنند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.