فعالیت ۳۰ هزار تاکسی در مسافربر‌های اینترنتی

صدا و سیما سه شنبه 23 مرداد 1403 - 11:51

فعالیت ۳۰ هزار تاکسی در مسافربر‌های اینترنتی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، اعضای شورای شهر تهران در دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورا، بررسی گزارش حسابرس سازمان تاکسیرانی برای سال مالی ۱۴۰۲ را آغاز کردند.

صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در تشریح بند‌های تکلیفی گفت: سازمان تاکسیرانی موظف است تا پایان شهریور با تشکیل کارگروهی برای پوشش بیمه‌ای اقدام کند. احمد صادقی افزود:همچنین باید برای وضع یک واحد آپارتمان در خیابان ملک و همچنین راه اندازی سامانه‌ای برای ثبت درآمد‌ها اقدام کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم هنگام بررسی این گزارش گفت: در تهران ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که ۵۰ تا ۶۰ هزار تاکسی به سن فرسودگی رسیده اند. جعفر تشکری هاشمی افزود: امسال بیش از دو هزار میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌ها در نظر گرفته شد، زیرا زیبنده مردم نیست که سوار تاکسی‌های فرسوده، اسقاطی و پرخطر شوند.

این عضو شورا گفت: اقداماتی در شهرداری برای نوسازی تاکسی‌ها شده و شهرداری اصرار دارد که ۲۵ هزار تاکسی وارد کند و ۲۵ هزار تاکسی نیز از شرکت‌ها تحویل بگیرند. جعفر تشکری هاشمی افزود: ۳۰ هزار تاکسی فرسوده داریم، اما فقط ۱۰۰ راننده حاضر شدند این تاکسی‌ها را تحویل بگیرند. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: ما در چرخه معیوبی هستیم و در این سه سال متوسط دو هزار و ۵۰۰ تاکسی تأمین شده و از برنامه عقب هستیم.

عضو هیئت رئیسه شورا هم با اشاره به برگزاری جلسه با رانندگان تاکسی‌های برقی گفت: رانندگان از این تاکسی‌ها رضایت نداشتند و تمایل آنها به استفاده از خودرو‌های دوگانه سوز بود از سویی دیگر از لحاظ جایگاه شارژ نیز با کمبود روبه رو هستیم.

سوده نجفی افزود: شهردار تهران قول داده بود که ۵۰ درصد هزینه تاکسی‌های برقی را دولت بپردازد که اقدامی انجام نشد و با این روند، فرسودگی تاکسی‌ها ادامه خواهد یافت.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه تا وقتی که وزارت نفت یارانه نپردازد راننده نمی‌تواند تاکسی یک میلیارد تومانی بخرد، گفت: تأمین هزینه تاکسی حتی با پرداخت حق دولت هم سخت است، اما باید پرداخت این مبلغ سریعتر به نتیجه برسد و وزارت نفت این تصمیم منطقی جدید را بگیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه این جلسه گفت: در گزارش حسابرسی وضع مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد که بر اساس گزارش‌ها از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ در جدول بهای خدمات مالیات در نظر گرفته شده است.

شادی مالکی افزود: همه خدمات حمل و نقل عمومی معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند و هرخدماتی که در سازمان‌ها و شرکت‌ها به عنوان خدمات حمل و نقل ارائه می‌شود نباید مشمول مالیات باشد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی گفت: تمامی خدمات سرویس مدارس شهرداری به سازمان تاکسیرانی محول شد و راهبری آن نیازمند بازنگری در رأی نهایی است، زیرا برای سازمان هزینه دارد و ردیف بودجه آن پیش بینی نشده است بنابراین موضوع را سازمان پیگیری خواهد کرد.

شادی مالکی همچنین گفت: تعداد زیادی از تاکسی‌های شهرداری با وجود دریافت یارانه دولتی مانند طرح ترافیک، سهمیه سوخت و بیمه تکمیلی در شرکت‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند و امکان کنترل و نظارت کافی نیز در سازمان وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه ۶۴ هزار کارنامه فعال در سیماتاکسی مشاهده می‌شود، گفت: نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ هزار تاکسی نیز در شرکت‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، اما به هرشکل بیش از نیمی از تاکسی‌ها فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند.

شادی مالکی با اشاره به تخصیص دو هزار میلیارد تومان بودجه به سازمان، گفت: به سه برابر این بودجه برای سازمان نیاز است اگر این رقم به صورت نقد هم تأمین شود نیمی از ناوگان را هم نمی‌توانیم تأمین کنیم. وی افزود:امسال برای افزایش تنوع تاکسی ها، سه خودروی تاکسی بنزینی و دوگانه سوز به رانندگان پیشنهاد شد که از ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است و رانندگان امکان نوسازی را خواهند داشت.

شادی مالکی گفت:امسال جز سورن دوگانه سوز دو خودروی دیگر را به رانندگان معرفی می‌کنیم و برای یکی از خودرو‌ها ثبت نام نیز در حال انجام است و تسهیلات صندوق کارآفرینی امید شامل این خودرو‌ها نیز به صورت پنج ساله با اقساط ۸ درصدی می‌شود.

همزمان با دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت لایحه معرفی دوازده نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران جهت انتصاب به عنوان قائم مقام ذیحساب بررسی و با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.