بیشترین فراوانی جرائم مشهد، در حوزه سرقت و کلاهبرداری‌های اینترنتی است

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 14:59
فرمانده انتظامی مشهد با اشاره به اینکه پلیس توانسته است امنیت خوب و پایداری در نقاط مختلف شهر برقرار کند، گفت: متأسفانه جرائم سایبری در حال افزایش است، به طوری که در حال حاضر بیشترین فراوانی  جرائم در حوزه سرقت و کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

سرتیپ دوم احمد نگهبان در رابطه با امنیت و عناصری که باعث اختلال در امنیت شهر مشهد می‌شوند، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: : شهر مشهد از دیدگاه امنیتی، انتظامی، اطلاعاتی و ترافیکی در کل شاخص‌ها که توسط رده‌های بالا دستی  قابل ارزیابی بوده و ارزیابی می‌شود، در کشور شاهد رتبه مطلوب و قابل‌قبولی است، لذا مجموعه پلیس مشهد عملکرد خوبی داشته و توانسته است امنیت پایداری را با همراهی و همکاری شهروندان برقرار کند.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین فراوانی جرائم در مشهد در چه حوزه‌ای است، گفت: بیشترین فراوانی جرائم در حوزه سرقت و کلاهبرداری‌های اینترنتی است و متأسفانه، جرایم سایبری در حال افزایش است و این ناشی از عدم آگاهی کافی مردم در فضای مجازی است. بیشترین موارد از طریق لینک است.

بیشترین حجم انرژی پلیس در حوزه تصادفات رانندگی گرفته می‌شود

فرمانده انتظامی مشهد با اشاره به سایر جرائم توضیح داد: بیشترین حجم انرژی پلیس در حوزه تصادفات رانندگی گرفته می‌شود و بیشتر جرایم این حوزه مربوط به  تصادفات خسارتی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است؛ در حوزه نزاع فردی هم وضعیت خوبی نداریم و آمارها بالا است، بعد  از آن هم جرائم مربوط حوزه سرقت است  که این سه بخش به طور ویژه توسط پلیس در حال رصد و پایش است.

 وی افزود: در حال حاضر موضوع ترافیک، معضل اصلی شهرمشهد خصوصا در مرکز شهر، به شمار می‌رود  به طوری که بیشترین تماس‌های با ۱۱۰ در حوزه مسائل ترافیکی است که در تلاشیم که  با همکاری شهرداری، پلیس، و ایجاد زیرساخت‌ها، این معضل را حل کنیم.

سرتیپ دوم احمد نگهبان خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی که مخل امنیت جامعه است، اعم از اوباش‌گری، شرارت و موضوعاتی که امنیت جامعه را برهم می‌زند و ناامنی را در مردم  ایجاد کند، خوشبختانه در شهرمشهد وجود ندارد و امنیت کامل در طول روزوشب در تمام نقاط شهر برقرار است.

فرمانده انتظامی مشهد گفت: در فراجا در حوزه کنترل مجرمین نیز اقدامات اصلی و اساسی خوبی انجام و یا در دست انجام است که مهم‌ترین آن شهربند(پابند) به شمار می‌رود و از این طریق مجرمینی را که بالای ۴ فقره سابقه مجرمیت و محکومیت دارند، تحت پایش و کنترل قرار می‌دهیم و  چنانچه این موضوع به سمت نهایی و اجرایی شدن پیش رود قطعا در امنیت پایدارتر، موثر خواهد بود.

 وی افزود: از آنجایی که غالبا مجرمینی که دستگیر می‌کنیم بالای ۳ الی ۴ فقره سابقه دارند، اگر ما بتوانیم همین مجرمانی را که الان وجود دارند و دیتاهای مربوط به آنها موجود است، تحت پایش و کنترل قرار بدهیم، می‌توانیم امینت پایدارتر و مطلوب‌تری در شهرمشهد اجرا کنیم.

هیچ جرمی وجود ندارد که پلیس نتوانسته باشد آن را کشف کند

نگهبان با توجه به نسبی بودن امنیت در سطح شهر فارغ از زمان و مکان بیان کرد: امنیت مطلق وجود ندارد؛ بلکه امنیت نسبی است. در روز ممکن است یک مکان ۱۰۰ درصد امن باشد، اما در شب احساس ناامنی ایجاد شود. در نتیجه افراد باید آگاه باشند که در چه ساعتی و در کجا حضور دارند.

وی با اعلام اینکه نسبت وقوع جرایم سرقت نسبت به سال گذشته،  حدود ۳۲ درصد کاهش یافته است، افزود: پلیس توانسته است بسیاری از نزاع‌ها و شرارت‌ها را کنترل کند. هیچ نزاع دسته‌جمعی که در آن از سلاح گرم یا سرد استفاده شده باشد، بدون دستگیری مجرمان باقی نمانده است.

این فرمانده انتظامی در ادامه افزود: بسیاری از جرائم ناشی از بی‌احتیاطی و اعتماد بی‌جا، سهل‌انگاری و بی‌مبالاتی افراد است و همین باعث می‌شود که مورد کلاهبرداری و سواستفاده قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد سارقان در سرقت‌هایی که انجام می‌دهند و در کلاهبرداری‌ها و جرائمی که در سطح شهر و کشور انجام می‌شود، مربوط به عدم آگاهی و عدم اطلاع و عدم آموزش شهروندان است.

 سرتیپ دوم احمد نگهبان تأکید کرد: شهروندان باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنند. پلیس در کشور ما توانسته است بسیاری از جرایم را شناسایی و مجرمان را دستگیر کند. هیچ جرمی وجود ندارد که پلیس نتوانسته باشد آن را کشف کند و هر جا که پلیس اراده کرده است قطعا به هدفش رسیده است.

بیشترین فراوانی جرائم مشهد، در حوزه سرقت و کلاهبرداری‌های اینترنتی است

در مشهد ۱۶ هزار معتاد متجاهر داریم

وی بیان کرد: در مشهد و تمام کشور، هیچ پرونده‌ای از جرائم مهم از جمله قتل یا آدم‌ربایی وجود ندارد که بدون پیگیری و دستگیری مجرم باقی مانده باشد. ما قاتل‌هایی را دستگیر کردیم که هیچ سرنخی از خود سر صحنه جرم به جا نگذاشته‌اند، ولی  پلیس با استفاده از ادله و مستندات فنی، توانسته است مجرمان را شناسایی و دستگیر کند؛ هیچ آدم‌ربایی در مشهد و کشور  نداریم که به منافع  مالی خودش رسیده  باشد.

 وی در خصوص وضعیت امنیتی شهرمشهد اظهار کرد: وضعیت امنیتی و اجتماعی در مشهد خوب است و در حال حاضر، هیچ سرقت مسلحانه‌ای وجود ندارد که به نتیجه نرسیده باشد و هیچ پرونده آدم‌ربایی یا قتلی در دست پلیس نیست که در ید قانون قرار نداشته باشد؛ خوشبختانه در تمامی شاخص‌ها، به ویژه در حوزه معتادین و متجاهرین و خرده‌فروش‌ها که از دغدغه‌های مردم است، اقدامات مؤثری در مشهد مقدس انجام شده است و پلیس با بالاترین سطح انرژی، در حال رصد و کنترل این مسائل است.

این سرتیپ دوم با اشاره به آمار جمع آوری و روند درمان معتادین عنوان کرد: در مشهد ۱۶ هزار معتاد متجاهر داریم  و با این وجود، هنوز ظرفیت‌های لازم برای جمع‌آوری این تعداد معتاد متجاهر در مشهد ایجاد نشده است.

وی افزود: این افراد باید به طور کامل جمع‌آوری شوند و روند بهبود آن‌ها که حداقل سه سال به طول می‌انجامد، آغاز شود؛ متأسفانه، برخی از این افراد پس از ترک اعتیاد به محله‌های خود بازمی‌گردند و دوباره به چرخه اعتیاد وارد می‌شوند.

هیچ تناسب بین نیرو انسانی موجود و حجم ماموریت‌ها وجود ندارد

وی با اشاره به وجود بارگاه امام‌رضا(ع) و کنترل این شهر، اظهار کرد: در مجموعه پلیس مشهد هر ۱ نفر جای ۴ نفر فعالیت دارد که بتواند امورات شهر را انجام دهد. در کلانتری ناحیه قاسم‌آباد با ۷۰۰ هزارنفر جمعیت به لحاظ جمعیت، وسعت و جرایم، هیچ تناسب بین نیرو انسانی موجود و حجم ماموریت وجود ندارد.

فرمانده انتظامی مشهد گفت: با این وجود مجموعه پلیس مشهد خوشحال و قدردان از خدمت در شهر حضرت‌رضا هستند و سعی می‌کنند بیشترین بازدهی و خدمت را در این شهر داشته باشند که بتواند بخش‌های خدماتی، مقابله‌ای، سلبی‌ و امنیتی را در کنارهم به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

۸۰درصد بخش‌های پلیس، بخش‌های هوشمند شده است

وی بااشاره به هوشمندسازی در حوزه جرائم، افزود: امروزه ۸۰درصد بخش‌های پلیس، بخش‌های هوشمند شده است و ما در حوزه جرایم، مجرمینی را دستگیر می‌کنیم و جرائمی را به کشف می‌رسانیم که خود مجرم باور نمی‌کند چطوربه دام افتاده باشد.

 نگهبان یادآور شد:در مأموریت اخیری که داشتیم  و فرد گروگان را نجات داده و افراد گروگان‌گیری را دستگیر کردیم، از صفر تا صد و از ابتدا تا انتهای مأموریت بااستفاده از ظرفیت‌های هوشمند، فنی و تخصصی پلیس صورت گرفت.

وی افزود: هوشمندسازی در پلیس یک اصل اساسی است که با قدرت درحال اجرا است و پلیس‌های تخصصی ما  از هوشمندی و تخصص لازم و قدرت استفاده از ظرفیت هوشمندی که در پلیس و کشور وجود دارد، برخوردار هستند،  بنابراین، ما بهترین عملکرد را در حوزه استفاده از فناوری و هوشمندسازی در کشور داریم.

چرخه ورود اتباع غیرمجاز درحال متوقف شدن است

 این فرمانده انتظامی، در رابطه با نابسامانی ورود اتباع در مشهد نیز، گفت: ورود اتباع از دوطریق است، بخشی از طریق ورود مجاز که از بخش‌های اقتصادی و کارگری ورود پیدا می‌کند که این ورود هیچ انرژی از مجموعه پلیس نمی‌گیرد و همگام و تحت پایش و کنترل هستند و خودشان هم در این حوزه در کنار پلیس همراه هستند.

وی ادامه داد: در بخش دیگر اتباعی را داریم  که غیرمجاز وارد استان خراسان‌رضوی می‌شوند و در اقداماتی که اخیرا صورت گرفته است در حوزه مرز، دیوارکشی آغاز شده و  پایش و کنترل قوی‌تر شده است. ضمنا، اتباع غیرمجاز که وارد شهر مشهد می‌شوند با نهایت  رعایت حقوق شهروندی به کشور خود بازگردانده می‌شوند. بنابراین، این چرخه ورود اتباع غیرمجاز درحال متوقف شدن است و در این مسیر اقدامات خوب و کاملی  درحال بررسی است که در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

این سرتیپ دوم تصریح کرد: پلیس  ۷۰ نوع خدمت به مردم ارائه می‌دهد و حدود  ۲۰۰ مأموریت انجام می‌دهیم و اگر بعضی‌اوقات نارضایتی مردم در این خصوص گزارش داده می‌شود به دلیل وجود حجم زیادی از تماس بین پلیس و مردم است، خوشبختانه بر اساس نظرسنجی‌هایی که داشتیم، شاهد رضایت نسبی و قابل‌قبول مردم هستیم.

فرمانده انتظامی مشهد خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ امنیت، به لحاظ سطح رفاه و دسترسی به امکانات، کشور بی‌نظیری برای زندگی است  و خوشا به حال ما که در این کشور و به خصوص شهر مشهد مقدس که در بالاترین سطح فرهنگی، اعتقادی، امنیتی، انتظامی و ترافیکی اداره می‌شود، زندگی می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.