به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، میانه فصل تابستان معروف به خرماپزان در جنوب کشور است، زمانی که خرماهای نارس یا خارکها تبدیل به رطب و سپس خرما میشود.
بر اساس تازه ترین آمار سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، فائو، سطح زیرکشت خرما در ایران ۲۶۰ هزار هکتار است و ایران ۱۵ درصد از خرمای جهان را تولید میکند. استانهای خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان بیشترین نخلستانهای کشور دارند.
حسنی نسب، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت پیش بینی میشود ۲۶۰ هزار تن خرما تولید و به بازارهای مختلف داخلی و خارجی عرضه شود.
شریفی، کارشناس جهاد کشاورزی خوزستان نیز عمده ارقام خرمایی خوزستان را استعمران، برحی، بریم، زاهدی، گنتار، خضراوی، کبکاب و... معرفی کرد.
شیخ زاده، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان هم گفت: سطح زیر کشت نخیلات استان هرمزگان ۳۸ هزار هکتار است و پیش بینی میکنیم امسال از این سطح بیش از ۱۹۶ هزار تن محصول برداشت شود.
اسلامیان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان گفت: بخشی از خرمای ایران به کشورهای جنوب خلیج فارس، آسیای شرقی، آسیای غربی، روسیه و اروپا صادر میشود. بهترین بازارهای صادراتی محصول خرمای استعمران، زاهدی، مضافتی، کبکاب و شاهانی ایران کشورهای کانادا، امارات، استرالیا، انگلستان، لهستان، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، روسیه، اوکراین، آذربایجان، عراق و هند هستند.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: ۷۰ درصد از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرمای تولیدی از لحاظ تازه خوری و بحث صنایع تبدیلی به طور معمول در کشور مصرف و ۳۰ درصد آن صادر میشود.
رشید فرخی رتبه ایران را از لحاظ گوناگونی خرما در دنیا اول دانست که میتواند هر نوع سلیقهای را پوشش دهد.
او گفت: صادرات خرما ۵۰۰ میلیون دلار، اما گردش مالی صنعت خرمای کشور در مصرف داخلی، صنایع تبدیلی و صادرات حدود یک و نیم میلیارد دلار است. ما سعی داریم بهره وری این مقدار را تا یک میلیارد دلار افزایش دهیم.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران افزود: اگر به زنجیره تأمین ارزش خرما در کیفی سازی تولید، بسته بندی مناسب و توسعه بازارهای جدید صادراتی توجه شود هر نخل خرما درآمدی معادل یک بشکه نفت خواهد داشت.
فرخی گفت: اگر بنا باشد صادرات داشته باشیم احتیاج داریم که بسته بندیهای ما از حالت سنتی خارج شود، در نتیجه میتوانیم مبلغ صادرات را بالا ببریم که این بستگی به بخش خصوصی دارد که چگونه بتواند بازارهای هدف را شناسایی و بسته بندی هارا بروزرسانی کند.