تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در ایران

صدا و سیما چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 16:41

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، میانه­ فصل تابستان معروف به خرماپزان در جنوب کشور است، زمانی که خرما‌های نارس یا خارک‌ها تبدیل به رطب و سپس خرما می‌شود.
بر اساس­ تازه ترین­ آمار سازمان غذا و کشاورزی­ ملل متحد، فائو، سطح زیرکشت خرما در ایران ۲۶۰ هزار هکتار است و ایران ۱۵ درصد از خرمای جهان را تولید می‌کند. استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان بیشترین نخلستان‌های کشور دارند.
حسنی نسب، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت پیش بینی می‌شود ۲۶۰ هزار تن خرما تولید و به بازار‌های مختلف داخلی و خارجی عرضه شود.
شریفی، کارشناس جهاد کشاورزی خوزستان­ نیز عمده ارقام خرمایی خوزستان را استعمران، برحی، بریم، زاهدی، گنتار، خضراوی، کبکاب و... معرفی کرد.
شیخ زاده، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان­ هم گفت:­ سطح زیر کشت نخیلات استان هرمزگان ۳۸ هزار هکتار است و­ پیش بینی می‌کنیم امسال از این سطح بیش از ۱۹۶ هزار تن محصول برداشت شود.
اسلامیان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان گفت: بخشی از خرمای ایران به کشور‌های جنوب خلیج فارس، آسیای شرقی، آسیای غربی، روسیه و اروپا صادر می‌شود. بهترین بازار‌های صادراتی محصول خرمای استعمران، زاهدی، مضافتی، کبکاب و شاهانی ایران کشور‌های کانادا، امارات، استرالیا، انگلستان، لهستان، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، روسیه، اوکراین، آذربایجان، عراق و هند هستند.
­رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت:­ ۷۰ درصد از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرمای تولیدی از لحاظ تازه خوری و بحث صنایع تبدیلی به طور معمول در کشور مصرف و ۳۰ درصد آن صادر می‌شود.
رشید فرخی رتبه ایران را از لحاظ­ گوناگونی­ خرما در دنیا اول دانست که می‌تواند هر نوع سلیقه‌ای را پوشش دهد.
او گفت: صادرات خرما ۵۰۰ میلیون دلار، اما گردش مالی صنعت خرمای کشور­ در­ مصرف داخلی، ­ صنایع تبدیلی و­ صادرات حدود­ یک و نیم میلیارد دلار است. ما سعی داریم بهره وری­ این مقدار را تا یک میلیارد دلار افزایش دهیم.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران افزود: اگر به زنجیره تأمین ارزش خرما در کیفی سازی تولید، بسته بندی مناسب و توسعه بازار‌های جدید صادراتی توجه شود هر نخل خرما درآمدی معادل یک بشکه نفت خواهد داشت.
فرخی گفت:­ اگر بنا باشد صادرات داشته باشیم احتیاج داریم که بسته بندی‌های ما از حالت سنتی خارج شود، در نتیجه می‌توانیم مبلغ صادرات را بالا ببریم که این بستگی به­­ بخش خصوصی دارد که چگونه­ بتواند ­­بازار‌های هدف­ را شناسایی و بسته بندی ها­را بروزرسانی­ کند.


منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.