وی ضمن اشاره به اینکه عمده سطح زیر کشت خرما در کشور، در ۶ استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس است، گفت: تونس یکی از کشورهای پیشرو در بحث بهرهوری و صادرات است و ما نیز باید سعی کنیم که کشورهایی پیشرو همچون تونس را به عنوان چراغ راه قرار دهیم تا بتوانیم صادرات خرما را از جایگاهی که قرار داریم بالاتر ببریم. وی افزود: هر ساله قوانین خلقالساعهای در کشور وضع میشوند که صادرات را دچار مشکل میکنند. ممنوعیتها، محدودیتها و عوارض صادراتی خرما و قیمتگذاریها مسائل حساسی هستند که ما را در بحث صادرات و رقابت در دنیا دچار مشکل کردهاند و باید مسوولان این مورد را مدنظر قرار دهند.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران با تاکید بر اینکه هرساله مسوولان اقدامات خاص خود را انجام میدهند، گفت: متاسفانه دیگر ممنوعیتهای موجود در قوانین صادراتی کشور، جزئی از مراحل صادرات شدهاند، اما نکته بسیار مهم این است که ما نمیتوانیم یکشبه برای تجار ممنوعیت اعلام کنیم، چراکه موجب عدماعتماد بازارهای خارجی و صادرکنندههای داخلی میشود و نمیتوانند بهطور قاطع قرارداد ببندند. تجارت بینالمللی بسیار مهم و کار بزرگی است و باید در اولین مرحله اعتماد خارجی و داخلی جذب شود.
وی ضمن اشاره به اینکه بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار تن خرما در کشور تولید میشود، مطرح کرد: قیمت جهانی خرمای ایران بهطور میانگین یک دلار و ۲۰سنت است. برخی از خرماها قیمتی بیش از ۲ دلار و برخی کمتر از یک دلار دارند؛ بنابراین میانگین قیمت یک دلار و ۲۰سنت است که میتوان گفت گردش مالی خرما بیش از یک ونیم میلیارد دلار است. این گردش مالی به قوانین خاص و مناسب نیاز دارد نه قوانین و دستورالعملهای خلقالساعه که در صادرات ما مشکلات مهمی را به وجود میآورند. فرخی درباره چالشهای موجود در مسیر صادرات گفت: از جمله مشکلات موجود در مسیر صادرات، قوانین خلقالساعه و تحریمهای ناعادلانه است که مشکلات بسیار زیادی را در برگشت ارز و حملونقل ایجاد کرده و ما دچار محدودیت شدهایم. نکته مهم این است که ما مشکلی در برگشت ارز نداریم با چگونگی برگشت ارز مشکل داریم چرا که بحث امنیت اقتصادی کشور مطرح است.
وی افزود: قوانین برگشت ارز خرما نمیتواند با قوانین برگشت ارز محصولات پتروشیمی و صنایع پردرآمد که دولت یارانه اصلی را در بحث حامل انرژی به آنها میدهد یکی باشد اما دولت میگوید که باید در زمینه برگشت ارز با یکدیگر یکی باشیم و این مساله مشکلات بسیاری را به همراه دارد. اگر این مسائل حل شود میتوانیم صادرات بهتری داشته باشیم.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران در پایان با تاکید بر اینکه ۷۰درصد خرمای تولیدی کشور برای مصرف داخلی و ۳۰درصد آن برای صادرات است، گفت: به دلیل تحریمها، مجبور به تغییر بازارهای هدف بودیم و این نیز یکی از مسائلی است که صادرکنندگان ما با ظرفیتهای مختلفی سعی دارند با آن مبارزه کنند. به دلیل همین تحریمها، بازار هدف ما از کشورهای غربی به کشورهای شرقی و حوزه CIS و همچنین روسیه تغییر کرد و صادرکنندگان دوباره باید بازاریابی میکردند که این بسیار کار دشواری است. بنابراین در حال حاضر بازارهای هدف ما برای صادرات خرما، اروپا، کشورهای حوزه CIS، قسمتهایی از اوراسیا، روسیه و کشورهای شرق همچون هند، مالزی، اندونزی و کشورهای آسیای شرق هستند.