خراسان جنوبی استان سی‌ام کشور در تأمین درآمدهای عمومی کشور

خبرگزاری مهر شنبه 27 مرداد 1403 - 15:27
بیرجند- مدیرکل امور اقتصادی خراسان جنوبی گفت: با پیگیری های انجام شده خراسان‌جنوبی در تأمین درآمدها استان سی‌ام کشور بوده که خوشبختانه انطباق داده‌های اقتصادی استان با واقعیات شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ظهر شنبه در دیدار با بازرس کل استان اظهار کرد: در حال حاضر که در فصل توزیع اعتبارات تملک هستیم یک پروژه ثابت شورای عالی انرژی کشور تکلیف به همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری از ابتدای سال ۱۴۰۳ است که موظفند پنج درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر و پاک، تأمین و در طول مدت چهار سال تا بیست درصد (سالانه ۵ واحد درصد) افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه ناترازی انرژی در کشور وجود دارد، افزود: به همین سبب ساعت اداری کاهش یافته و مطابق برنامه زمان بندی کارخانه‌ها تعطیل می‌گردد و به دنبال آن کالا محدود، قیمت‌ها گران و کارگران بیکار می‌شوند و این موضوعات به صورت سلسله سلسه‌وار به یکدیگر وابسته هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی یادآور شد: دستگاه‌ها باید به این تکلیف قانونی خود در بحث تولید انرژی توجه کرده و باری از دوش دولت بردارند.

ذاکریان گفت: دولت برای این موضوع اعتبار در نظر گرفته و باید این دستور عملیاتی شود.

وی یادآور شد: باید در راستای توسعه استان در برخی از قوانین انعطاف داشته باشیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی به بروز رسانی لیست کالاها و خدمات تولیدی استان اشاره داشت و گفت: خوشبختانه در این موضوع اتفاق خوبی در استان رقم خورده ولی درخواست می‌شود تا مجدداً یک مکاتبه برای بروز رسانی این موضوع صورت گیرد.

ذاکریان به موضوع جذب اعتبارات تملک اشاره کرد و افزود: اعتباری بالغ بر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان امروز مانده در حساب دستگاه‌های استان داریم که برخی از این اعتبارات برای خرید تجهیزات بوده و پیچیدگی خاصی ندارد اما پول از سال گذشته در حساب دستگاه‌ها باقی مانده است.

وی ادامه داد: جلسات جذب مکرر برای این اعتبارات توسط امور اقتصادی و دارایی و معاونت عمرانی استانداری برگزار شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بحث تأمین درآمدهای کشور سهم درآمدی هر استان مشخص می‌شود، بیان کرد: در گذشته همیشه خراسان جنوبی متأسفانه بیش از میانگین تعهد درآمدی کشور سهم داشته است.

وی تصریح کرد: یک کار زیربنایی برای اقتصاد استان صورت گرفت تا ماندگار باشد و اثرش را مردم در کسب و کارها و درآمد سرانه خود ببینند و آن این بوده که با اقناع مرکز در حال حاضر روند تعهدات درآمدهای عمومی استان نزولی شده است.

خراسان جنوبی استان سی‌ام کشور در تأمین درآمدهای عمومی کشور

ذاکریان افزود: خراسان جنوبی حمایت بیشتر دولت را می‌خواهد و نگاه مرکز به خراسان جنوبی نباید به گونه‌ای باشد که اعتباری از استان به کشور تزریق شود و باید مرکز به مزایایی که خراسان‌جنوبی از جمله مزیت امنیت را داشته توجه ویژه کند.

ذاکریان با بیان اینکه در مولدسازی در سال ۱۴۰۱ میزان تعهد درآمدی استان از این محل ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که با پیگیری‌های انجام شده امسال به ۱۶ میلیارد تومان کاهش یافته است، بیان کرد: خراسان‌جنوبی در بحث تأمین درآمدها استان سی‌ام کشور بوده که خوشبختانه انطباق داده‌های اقتصادی استان با واقعیات شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی استانی امن است، یادآور شد: مهم‌ترین نکته‌ای که در بحث سرمایه گذاری مورد نیاز بوده تأمین زیرساخت‌ها از جمله انرژی خورشیدی و برق و گاز است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بحث سرمایه‌گذاری خارجی مشکلی ندارد و تنها کمبود برخی از زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران ایجاد مشکل می‌کند، افزود: در سرمایه گذاری خارجی مصوب، خراسان جنوبی رتبه پنجم کشور را بدست آورده است.

ذاکریان میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب استان را در سال گذشته ۴۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و و افزود: نبود زیرساخت‌ها مشکل اصلی برای فعال کردن این سرمایه گذاری ها است.

وی خاطرنشان کرد: شاید در گذشته در بیان مشکلات و کمبودهای استان حجب و حیایی وجود داشته که امروز این یک چالش برای استان بوده و باید مطالبه گری کنیم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.