دمنوش های جادویی برای درمان چربی خون

تابناک یکشنبه 28 مرداد 1403 - 11:16
مصرف انواع دمنوش‌های گیاهی، یک راهکار ساده برای کاهش چربی خون بالا است. در طب سنتی از گیاهان مختلف برای درمان تری‌گلیسیرید و چربی خون بالا استفاده می‌شود. اما کدام دمنوش برای چربی خون مفید است؟ در این مقاله می‌توانید با ۱۰ دمنوش برای چربی خون بالا آشنا شوید.

دمنوش های جادویی برای درمان چربی خون

 

کدام دمنوش‌ها برای چربی خون بالا مفید هستند؟

    • ۱- چای سبز
    • ۲- چای سیاه
    • ۳- شوید برای چربی خون
    • ۴- دمنوش خارمریم
    • ۵- دمنوش برگ کاسنی
    • ۶- چای زنجبیل
    • ۷- دمنوش نعنا
    • ۸- دمنوش مریم گلی
    • ۹- چای ترش
    • ۱۰- دمنوش سماق

کدام دمنوش‌ها برای چربی خون بالا مفید هستند؟

مصرف دمنوش‌های گیاهی به تنظیم چربی خون، کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید کمک می‌کنند و از موثرترین روش‌ها برای بهبود عملکرد بدن هستند. از قرن‌ها پیش از ریشه، پوست، گل و میوه گیاهان مختلف به جای داروهای شیمیایی، برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شد و هنوز در طب سنتی، استفاده از گیاهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

اگر نمی‌دانید چربی خون چیست؟ باید بگوییم که چربی خون در واقع به لیپیدهای موجود در جریان خون گفته می‌شود که به ۲ گروه تری‌گلیسیرید و کلسترول دسته‌بندی می‌شوند. بالا بودن چربی خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، گرفتگی عروق و همچنین افزایش کلسترول را افزایش می‌دهد و موجب بروز انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها می‌شود. در ادامه این بخش به ۱۰ دمنوش برای چربی خون اشاره شده است.

دمنوش های جادویی برای درمان چربی خون

 

 

۱- چای سبز

چای سبز یکی از بهترین انواع دمنوش گیاهی برای چربی خون است که به کاهش کلسترول و همچنین کاهش وزن کمک می‌کند. در این چای ماده‌ای به نام کاتچین وجود دارد که موجب مهار فعالیت آنزیم لیپاز می‌شود. آنزیم لیپاز در لوزالمعده ما مسئول هضم چربی‌ها است که با مهار آن، سرعت شکستن چربی‌ها کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود تا چربی خون با سرعت آهسته‌تری افزایش پیدا کند. از طرف دیگر مصرف چای سبز موجب کاهش LDL و تری‌گلیسیرید می‌شود و در کاهش فشارخون و همچنین جلوگیری از لخته شدن خون نیز موثر است.

 

۲- چای سیاه

یکی دیگر از دمنوش‌های موثر بر کاهش چربی خون، چای سیاه است. چای سیاه نیز درست مثل چای سبز حاوی ماده‌ای به نام کاتچین است که مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و برای کاهش کلسترول، چربی خون بالا و همچنین تنظیم فشارخون مفید است. محققان دریافته‌اند که مصرف چای سیاه تا ۳ فنجان در روز می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مثل دیابت و فشارخون را کاهش دهد.

۳- شوید برای چربی خون

دمنوش شوید برای چربی خون بسیار مفید است و مصرف روزانه این دمنوش می‌تواند به کاهش تری‌گلیسیرید و چربی خون شما کمک کند. برای تهیه دمنوش شوید یا تخم شوید می‌توانید مقداری از آن را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. حدود ۱۰ دقیقه قوری را روی بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد.

۴- دمنوش خارمریم
دمنوش خارمریم معمولا به عنوان درمان کبد چرب شناخته می‌شود، اما این دمنوش قاتل چربی خون است و فواید زیادی برای بدن دارد. مصرف این دمنوش موجب کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید می‌شود و به افزایش تولید سلول‌های کبدی نیز کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش باید یک قاشق چای‌خوری از دانه خارمریم را برای ۱۵ دقیقه همراه با یک لیوان آب بجوشانید و سپس آن را صاف کرده و میل کنید.
 
۵- دمنوش برگ کاسنی
اگر به دنبال بهترین دمنوش برای چربی خون هستید، بهتر است دمنوش برگ کاسنی را امتحان کنید. این دمنوش بدن را از سموم و چربی‌های اضافه پاک می‌کند و مصرف آن موجب بهبود عملکرد کبد و کاهش کلسترول و چربی خون می‌شود.
 
۶- چای زنجبیل
چای زنجبیل موثرترین دمنوش برای از بین بردن چربی خون است که علاوه بر از بین بردن چربی‌های اضافه خون به درمان سرماخوردگی و همچنین کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

۷- دمنوش نعنا
یکی دیگر از بهترین انواع دمنوش برای کاهش چربی خون، دمنوش نعنا است. مصرف این دمنوش اشتهای شما را کاهش می‌دهد و به مرور موجب کاهش چربی خون و کاهش التهاب در بدن می‌شود.
 
۸- دمنوش مریم گلی
مریم گلی یک گیاه کم کالری است که مصرف آن می‌تواند به کاهش چربی خون و همچنین کاهش چربی‌های پهلو و شکم کمک کند. این دمنوش بدن را سم‌زدایی می‌کند و برای بهبود عملکرد کبد و همچنین کاهش وزن نیز مفید است. مصرف چای مریم گلی برای کاهش سطح کلسترول و تنظیم قند خون نیز مفید است. برای تهیه این دمنوش باید حدود یک قاشق از برگ‌های خشک مریم گلی را در قوری بریزید و سپس آب جوش را اضافه کنید. قوری را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید و بعد چای را صاف کرده و میل کنید.
دمنوش های جادویی برای درمان چربی خون
 
 
۹- چای ترش
چای ترش یا چای هیبیسکوس (Hibiscus tea) یکی دیگر از بهترین انواع چای برای کاهش چربی خون است که به کاهش کلسترول بد یا LDL و همچنین تنظیم قند خون و فشارخون نیز کمک می‌کند. این چای تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کاهش پیشگیری از آنژین صدری و جلوگیری از لخته شدن خون دارد و به پاکسازی کبد نیز کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش باید گلبرگ‌های خشک شده گیاه هیبیسکوس را در قوری بریزید و باقی‌مانده قوری را با آب جوش پر کنید. سپس آن را برای ۱۵ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید و سپس این دمنوش خوشرنگ را همراه با مقداری عسل یا نبات میل کنید. اگر از دارو‌های خاصی استفاده می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از مصرف چای ترش حتما با یک متخصص داخلی مشورت کنید.
 
۱۰- دمنوش سماق
حتما شما هم شنیده‌اید که دمنوش سماق برای چربی خون مفید است و به خاطر آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی که دارد به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند. برای تهیه دمنوش سماق باید یک تا ۲ قاشق پودر سماق را همراه با آب جوش در قوری بریزید و بعد آن را روی بخار کتری قرار دهید تا دمنوش شما آماده شود. این دمنوش به کاهش کلسترول کمک می‌کند و برای جوانسازی پوست و همچنین جلوگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت نیز مفید است.
 
 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.