مصرف روزانه بیشتر از 400 میلی گرم کافئین اختلال تمرکز ایجاد می کند

رکنا یکشنبه 28 مرداد 1403 - 13:25
رکنا: خستگی و کاهش تمرکز یکی از پدیده های رایجی است که افراد با آن در مواقع مختلف مواجه می شوند بسیاری از افراد با مصرف کافئین سعی در افزایش تمرکز در بهره وری خود دارند اما عدم مصرف مناسب کافئین در طول روز می تواند در کاهش بهره وری تاثیرگذار باشد. با این وجود برای افزایش تمرکز و کاهش خستگی در طول روز چه اقداماتی را می توانیم انجام دهیم؟
مصرف روزانه بیشتر از 400 میلی گرم کافئین اختلال تمرکز ایجاد می کند

به گزارش رکنا،  خستگی ذهن ، پدیده‌ای رایج است که در زندگی روزمره بسیاری از افراد رخ می‌دهد. این حالت می‌تواند بر روی عملکرد، بهره‌وری و کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد.

عوامل متعددی در خستگی ذهن نقش دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل استرس مداوم، فشارهای کاری و شخصی، کمبود خواب و عدم زمان برای ترمیم سلول های مغزی و بهبود عملکرد شناختی، مصرف غذاهای فراوری شده که قند و چربی بالایی دارند، کمبود فعالیت بدنی و کاهش اکسیژن رسانی به سلول های مغزی، افزایش مصرف کافئین و نیکوتین، محیط کار نامناسب (نور کم، صدای زیاد، محیط شلوغ) و... میشوند که تاثیر زیادی بر کاهش انرژی ، تمرکز و بهره وری خواهد شد.

برای جلوگیری از خستگی ذهن و افزایش تمرکز می توانید از راهکار های متنوعی مثل مدیریت استرس و به کارگیری تکنیک های آرام سازی (مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق)، افزایش مصرف مواد غذایی سالم مثل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و ماهی‌؛ همچنین خواب کافی (7 تا 9 ساعت) استفاده کنید. در کنار عوامل ذکر شده حدالقل 30 دقیقه ورزش در طول روز می تواند در بهبود عملکر مغز مفید واقع شود.

 برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی کارها، ایجاد محیط کار مناسب ( تمیز و با نور کافی)،استراحت‌های کوتاه در طول روز و یادگیری مداوم و چالش برانگیز می تواند به حفظ سلامت مغز و افزایش تمرکز و بهره وری کمک کند. توصیه می شود در زمان استراحت از فعالیت هایی مثل استفاده از از فضای دیجیتال و اینترنتی؛ همچنین مصرف مواد غذایی چرب و قندی خودداری کنید. بهتر است در زمان استراحت با پیاده روی، گوش دادن به موسیقی ملایم، خواندن کتاب، گذراندن وقت با دوستان و خانواده و مدیتیشن به سلامت و آرامش ذهنی خود کمک کنید.

  توصیه می شود برای افزایش تمرکز و یادگیری مصرف میوه و سبزیجات (حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مفید)، آجیل و دانه ها(سرشار از چربی‌های سالم و ویتامین E)، ماهی (حاوی اسیدهای چرب امگا۳)، غلات کامل (حاوی فیبر و ویتامین‌های گروه B)و... را در رژیم خود افزایش داده و از مصرف غذاهای فرآوری شده، نوشابه های گازدار، غذاهای سرخ شده، کافئین و نیکوتین (مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند باعث اضطراب و بی‌خوابی شود) و... خودداری کنید.

توجه داشته باشید مصرف بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تمرکزی شود. این مقدار تقریباً معادل 4 فنجان قهوه است. با این حال، این مقدار برای هر فرد متفاوت است و برخی افراد ممکن است با مقدار کمتری نیز دچار مشکل شوند.

خستگی ذهن یک مشکل رایج است که با تغییر سبک زندگی و تغذیه مناسب می‌توان از آن جلوگیری کرد. با رعایت نکات ذکر شده در این گزارش، می‌توانید تمرکز و بهره‌وری خود را افزایش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.