کارمزد اتریوم به پایین ترین سطح در بازار ارز دیجیتال رسید | سیگنال افزایش قیمت اتریوم به گوش می رسد

گسترش نیوز دوشنبه 29 مرداد 1403 - 05:01
کارمزد گس اتریوم اوایل این هفته به پایین‌ترین سطح خود در ۵ سال گذشته سقوط کرد و این امر باعث شد تا گمانه‌زنی‌های مختلفی مبنی بر کاهش تعداد کاربران این شبکه و مهاجرت آنها به بلاکچین‌های رقیب مطرح شود.

یکی از تحلیلگران مطرح با استناد به سالیان اخیر مدعی است که همبستگی بالایی بین کاهش کارمزد و افزایش قیمت اتریوم به دنبال آن وجود دارد.

رایان لی (Ryan Lee)، تحلیلگر ارشد بخش تحقیقات صرافی بیت گت (Bitget) معتقد است که کاهش شدید کارمزد گس پرداخت‌شده برای تراکنش‌ها در شبکه اتریوم می‌تواند نشانه‌ای صعودی برای ارز دیجیتال اتر باشد.

آیا کارمزد پایین اتریوم قیمت آن را افزایش می‌دهد؟

رایان لی روز جمعه در یادداشتی در این باره نوشته است: هربار که کارمزد گس اتریوم به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد، اغلب می‌توان گفت بازار به کف خود رسیده یا در میان‌مدت به آن می‌رسد. قیمت اتریوم پس از این روند اغلب به شدت افزایش می‌یابد، به خصوص زمانی که با چرخه کاهش نرخ بهره همزمان شود. اثر ثروت بازار مملو از احتمالات است.

گس به کارمزدی که هرکاربر برای انجام تراکنش در شبکه باید بپردازد گفته می‌شود. کارمزد اتریوم اوایل این هفته به ۰.۶ gwei کاهش یافت و معاملات با اولویت‌های پایین تنها ۱ gwei یا کمتر کارمزد داشتند. این اتفاقی نادر در سال‌های اخیر است و نشان می‌دهد کارمزد اتریوم بیش از ۹۵٪ از اوج ۸۳.۱ gwei ماه مارس خود، همزمان با افزایش فعالیت‌ها در شبکه کاهش یافته است.

به عقیده لی، کمبود تقاضا برای پر کردن فضای بلاک‌های اتریوم و ترجیح کاربران بر استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز سایر بلاکچین‌ها احتمالا به کاهش کارمزد گس این شبکه منجر شده است:

کاهش کارمزد گس اتریوم به پایین‌ترین سطح ۵ سال اخیر را می‌توان به مهاجرت تب و تاب میم کوین‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز به دیگر بلاکچین‌های سریع‌تر و ارزان‌تر از جمله سولانا و شبکه‌های لایه ۲ نسبت داد. همچنین بروزرسانی دنکون که مدت‌ها منتظر آن بودیم کارایی شبکه را افزایش داده و در این کاهش کارمزد دخیل بوده است.

دنکون به دو بروزرسانی اصلی اتریوم از ماه مارس اشاره دارد که نحوه پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در این شبکه را تغییر داد. از ماه جولای تاکنون، کارمزدهای روزانه پروژه Pump در شبکه سولانا چندین بار از جمله ۴ روز پیش از کل کارمزدهای بلاکچین اتریوم فراتر رفته که اتفاق قابل تاملی است.

در همین حال، کاهش کارمزد در شبکه اتریوم فرآیند توکن‌سوزی این شبکه را کند کرده است. این یعنی عرضه توکن اتر دوباره شروع به افزایش کرده و این ارز دیجیتال دوباره ماهیتی تورمی به خود گرفته است.

داده‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۱۶٬۰۰۰ اتر معادل ۴۲ میلیون دلار در طو هفته گذشته به کل عرضه اتریوم اضافه شده که باعث شده تعداد کل توکن‌ها در سال جاری ۰.۷٪ افزایش یابد.

نمودار-اتریوم

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.