نتانیاهو در پی جنگ منطقه‌ای در غرب آسیاست

صدا و سیما دوشنبه 29 مرداد 1403 - 07:32

نتانیاهو در پی جنگ منطقه‌ای در غرب آسیاست

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،شبکه  خبر در برنامه جهان امروز
جدیدترین تحولات فلسطین را با  آقای الیف صباغ، تحلیلگر مسائل سیاسی (ارتباط تصویری – الجلیل، فلسطین اشغالی) بررسی کرد.

سؤال: در چند اخیر خبر تحولات در کرانه باختری سرعت گرفته است. از طرفی شاهد عملیات نیرو‌های مقاومت هستیم و از طرف دیگر شاهد این بوده ایم که دو نیروی حماس در کرانه به شهادت رسیده اند. نبرد در جبهه کرانه باختری را چطور ارزیابی می‌کنید؟
صباغ: از سال ۲۰۲۱ زمانی که نظامیان رژیم صهیونیستی عملیاتی را آغاز کردند برای درهم شکستن نیرو‌های حماس در جنین، از آن زمان عملیات امواج شکننده نتایج معکوسی داشت و هسته‌های مقاومت به گردان‌هایی در جنین تبدیل شده است که گردان‌های دیگری را در نابلس، طوباس، طولکرم و قلقیلیه و اریحا و العقبه؟ و سایر اماکن را به دنبال داشته است؛ بنابراین تلاش رژیم صهیونیستی برای درهم شکستن هسته‌های کوچک مقاومت در جنین شکست خورده است و مقاومت برخلاف تمام وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی با دو عامل دیگر برخورده کرده است. نخست اینکه شبهه نظامیان فارشیست مورد حمایت بنگویر بعد از سال ۲۰۲۱ که به صورت سازمان یافته به کرانه باختری حمله کردند و مزارع آتش می‌زنند، می‌کشند و به عامل بسیار خطرناکی تبدیل شده اند که به مقابله جدی نیاز دارد. اما عامل دیگری که مقاومت با آن مواجه است، نیرو‌های امنیتی تشکیلات خودگردان هستند. به جای اینکه تشکیلات خودگردان و نیرو‌های امنیتی شبهه نظامیان فاشیست رژیم صهیونیستی را تحت پیگرد قرار بدهند، نیرو‌های مقاومت را تهدید می‌کنند و از اینرو مقاومت با وجود اینکه قدرت پیدا کرده است ولی در چند جانب با چالش مواجه است. در عین حال مقاومت به انتظار تحولات منطقه‌ای است و بستر اجتماعی مقاومت هم چشم به راه تحولات منطقه‌ای است و کابینه رژیم صهیونیستی امشب با نگرانی بزرگی میزان تأثیر کرانه باختری در تحولات منطقه‌ای را دنبال می‌کند. تأثیر آن را بر پاسخ احتمالی حزب الله در انتقام جویی و حمله حزب الله در خونخواهی شهید هنیه را پیگیری می‌کند. از ایران هر اتفاقی بیفتد مقاومت را در کرانه باختری تقویت خواهد کرد و اوضاع را بیشتر از این که است منفجر خواهد کرد. از اینرو محمود عباس در سخنرانی خودش در پارلمان ترکیه گفت آماده رفتن به نوار غزه است. او و سایر رهبران فلسطینی آماده هستند که به غزه بروند و حاضر است که زندگی خودش را در این زمینه فدا کند. اما در کرانه باختری چه اتفاقی خواهد افتاد، به نظر می‌رسد که تدابیری که محمود عباس اتخاذ می‌کند آماده است که به نوار غزه برود و به سازمان ملل و چین و روسیه و با بسیاری از کشور‌ها تماس گرفته است و از آنها خواسته است که به او کمک کند تا سفر او و سران فلسطینی را به نوار غزه تسهیل کنند، آیا این اتفاق خواهد افتاد، آیا اسرائیل به او اجازه خواهد داد. یک سؤال است اینکه آیا خودش جدا از اجازه اسرائیل به نوار غزه سفر خواهد کرد یک بحث دیگری است.
سؤال: آیا حماس طراحی خاصی را در کرانه باختری دنبال می‌کند؟
صباغ: به نظر من در زمان کنونی، حماس تلاش می‌کند که نیروی خودش را در کرانه باختری حفظ کند و گردان‌های خودش را در آنجا مستقر نگه بدارد و به صورت مداوم برای گسترش نفوذ این گردان‌ها در اماکن دیگر تلاش کند و از آنها حمایت آموزشی و تسلیحاتی کند. اما حماس تلاش می‌کند که گردان‌های حماس با نیرو‌های امنیتی فلسطین درگیر نشوند. این با وجود تمام اقدامات تحریک آمیزی است که آنها انجام داده اند. چراکه در نهایت می‌خواهد که حماس خواهان سازش و مصالحه بین تشکیلات خودگردان و فتح وحماس است، این سازش در نهایت به سود ملت فلسطین است. به نظر می‌رسد که حماس آماده سازش درباره نوار غزه هم است و قصد ندارد به تشکیلات خودگردان در گذرگاه رفح سیطره داشته باشد. 
سؤال: چقدر از توان رژیم صهیونیستی صرف کرانه باختری شده است و نیرو‌های مقاومت چقدر توانسته اند آنجا مؤثر باشند؟
صباغ: مذاکراتی که درباره آتش بس در نوار غزه اتفاق می‌افتد بر کرانه باختری هم تأثیر دارد و به صورت منفی و مثبت در کرانه باختری تأثیر دارد. اگر حماس عقب نشینی کند، در کرانه باختری، تأثیر منفی خواهد گذاشت و در غیر این صورت تأثیر مثبت خواهد داشت. اگر کشور‌های عربی همراه حماس در این مذاکرات بایستند، تأثیر مثبتی بر مقاومت در کرانه باختری خواهد داشت. کرانه باختری از تحولات نوار غزه تأثیرپذیر است و همچنین اقدامات کشور‌های عربی از طریق مذاکرات و غیر مذاکرات. همچنین متأثر از اقدامات ایران، یمن و حزب الله در لبنان، از اینرو کرانه باختری در قبال تمام تحولات تأثیرپذیر است. در هر دو حالت تحولات کرانه باختری از عوامل خارجی تأثیرپذیر است.
سؤال: یکی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده است که این پهپاد متعلق به حزب الله لبنان بوده است که بر فراز خانه نتانیاهو به پرواز درآمده است. تعریف شما چه است؟
صباغ: این یک مسئله بسیار نگران کننده برای نتانیاهو و نیرو‌های امنیتی اسرائیل است و یک شکست امنیتی به شمار می‌آید. چرا این پهپاد‌ها می‌توانند حریم هوایی اسرائیل را نقض کنند و به خانه نتانیاهو برسند. این یعنی همچنین می‌توانند عملیات ترور را انجام بدهند و چه بسا که این پهپاد‌ها به خانه نتانیاهو رسیده باشد و ترور را انجام نداده باشد، چون نتانیاهو آنجا نبوده است. این یعنی حزب الله می‌تواند سران رژیم صهیونیستی را ترور کند و خودش را برای این کار آماده می‌کند. نیرو‌های امنیتی اسرائیل همچنین اعتقادی دارند، چه نتانیاهو باشد و چه سران ارشد دیگر رژیم صهیونیستی باشند.
سؤال: ما در هفته‌های اخیر شاهد قدرت پهپادی حزب الله بوده ایم. به نظر شما آیا ممکن است این موضوع یک سناریو از طرف رژیم صهیونیستی باشد و هدف خاصی را از این خبر می‌خواهد دنبال کند؟
صباغ: رژیم صهیونیستی تمام اقدامات حزب الله را پیگیری می‌کند و از تمام کمک‌ها کمک می‌گیرد. از امریکا، انگلیس و جنگنده‌های انگلیسی همیشه درحال پرواز هستند. ناو‌ها و کشتی‌های جنگی در اطراف اسرائیل و خاورمیانه درحال گشت زنی هستند. در قبرس هم همچنان تحولات منطقه را دنبال می‌کنند ولی با این وجود نتوانسته اند پهپاد‌های حزب الله را پیگیری کنند. دو روز پیش حزب الله فیلمی از توان موشکی خودش در کوه‌ها به نمایش گذاشت و با شعار کوه‌ها انبار قدرت و ذخیره ما هستند. این شهر موشکی بسیار اسرائیل را نگران کرده است و پهپاد هم به خانه نتانیاهو در قیساریا رسیده است و این نگرانی اسرائیلی‌ها را دوچندان کرده است و اذعان کرده اند که نمی‌دانند حزب الله چه توانی دراختیار دارد و حزب الله می‌تواند در هر حالی با توان تکنیکی و نظامی خودش آنها را غافلگیر کند و آنها اطلاعی از آن ندارند و این برای ارتش و سطح سیاسی و امنیتی اسرائیل بسیار نگران کننده است.
سؤال: رژیم صهیونیستی و امریکا در این چند روز اخیر وانمود کردند که به دنبال آتش بس در غزه هستند. مذاکراتی هم بدون حضور حماس برگزار شد که نتیجه دربر نداشت. اعلام کردند که هفته آینده در قاهره جمع خواهند شد. آیا واقعاً آنها به دنبال آتش بس هستند، موضع یحیی سنوار را در اینباره در مذاکرات شما چطور ارزیابی می‌کنید، اینکه اعلام کرده اند در این مذاکرات شرکت نمی‌کنیم؟
صباغ: اولاً باید بگویم که تمام آن چیزی که درباره مذاکرات گفته می‌شود، گمراه کننده است. مذاکراتی بین اسرائیل و حماس جریان ندارد. این مذاکرات یک رویکرد و برنامه ریزی دارد که هدف آن مذاکره بین اسرائیل و امریکا است و نه بین اسرائیل و حماس. امریکا می‌خواهد با پشنهاد رژیم صهیونیستی موافقت کند و آن را بر کشور‌های میانجی مانند مصر و قطر تحمیل کند و از آنها بخواهد که آن را بر حماس هم تحمیل کنند، این مذاکره نیست. وقتی که یک طرف میانجی است، باید بی طرف باشد، طرف امریکایی بر مصر و قطر هیچ رویکردی را در اختیار آنها قرار نداده است بلکه از آنها خواسته است که بر حماس فشار وارد کنند. امریکا بی طرف نیست، امریکا در سیاست و بحث نظامی و تجاوز به نوار غزه شریک است و از رژیم صهیونیستی به لحاظ مادی و نظامی و سیاسی حمایت می‌کند و همچنین در عرصه دیپلماتیک و این مذاکرات هم بخشی از تلاش‌ها برای حمایت از دیپلماتیک از اسرائیل است. اما اسرائیل و امریکا از این مذاکرات خواهان چه هستند. نتانیاهو از این مذاکرات می‌خواهد نظرات خودش را تحمیل کند و تسلیم شدن را بر حماس تحمیل کند. او خواهان پایان جنگ نیست و می‌خواهد آتش بس موقت باشد و پس از امضای توافق باز هم به جنگ برگردد. اما امریکا و طرف‌های بیشتر از امریکا هیچ دستاورد سیاسی تا الان کسب نکرده اند و آنتنی بلینکن از پشت بایدن و هریس می‌خواهد تلاش کند و از نتانیاهو و اسرائیل در مورد انتخابات امریکا استفاده کند و با لابی صهیونیستی همکاری کنند و هیچ توجه‌ای به مذاکرات و نتیجه آن ندارند و آماده ورود به جنگ منطقه‌ای هستند. آنها به خوبی می‌دانند که نتانیاهو چه می‌خواهد، نتانیاهو خواهان جنگ منطقه‌ای است و می‌خواهد از حضور نیرو‌های امریکایی بی سابقه در خاورمیانه استفاده کند و همچنین از حمایت انگلیس و آلمان و می‌خواهد استفاده کند و از این بسیج نیرو‌ها تا به جنگ منطقه‌ای را علیه ایران و حزب الله شعله ور کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.