با تغذیه سالم در دوران سالمندی بین 20 تا 50 درصد از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید

رکنا دوشنبه 29 مرداد 1403 - 08:36
رکنا: یکی از مسائل مهمی که از بدو تولد مورد توجه قرار دارد سبک تغذیه است. با افزایش سن و تحلیل بدن نوع تغذیه و موادی که در رژیم غذایی قرار می گیرند از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. گفته می شود افراد برای جلوگیری از بیماری های ناشی از افزایش سن به سبک تغذیه خود مخصوصا از 50 سالگی بیشتر از قبل توجه کنند.
با تغذیه سالم در دوران سالمندی بین 20 تا 50 درصد از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تغذیه سالم در دوران سالمندی یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در این دوره از زندگی است. در این مرحله از زندگی، تغییرات فیزیولوژیکی مانند کاهش متابولیسم، تحلیل عضلات، کاهش تراکم استخوان و افزایش ریسک بیماری‌های مزمن رخ می‌دهد که نیاز به توجه ویژه به تغذیه را افزایش می‌دهد. تغذیه سالم نه تنها برای حفظ سلامت جسمانی بلکه برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر در سالمندان اهمیت دارد.

تغذیه در دوران سالمندی به دلایلی مثل کاهش متابولیسم، کاهش توانایی در جذب مواد مغذی، پیشگیری از بیماری ها و... از اهمیت زیادی برخوردار است. با وجود اینکه بدن سالمندان با افزایش سن نیاز کمتری به دریافت کالری دارد، اما همچنان لازم است مواد مغذی اساسی مثل ویتامین ها و پروتئین ها تامین شود. لزوم دریافت برخی از ویتامین ها با وجود ناتوانی بدن در جذب برخی از ویتامین ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه بر این ها با تامین صحیح ویتامین ها می توان از برخی از بیماری ها مثل پوکی استخوان ، بیماری های مزمن، دیابت ، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و... جلوگیری کرد.

 همانطور که گفته شد تغذیه سالم در سالمندی می‌تواند از بروز برخی از بیماری‌های مزمن پیشگیری کند و در مواردی حتی به بهبود شرایط موجود کمک کند. تغذیه‌ای که حاوی قندهای ساده و فرآوری‌شده کمتر و سرشار از فیبر، میوه‌ها و سبزیجات باشد می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا 50 درصد از موارد جدید دیابت جلوگیری کند. رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، فیبر، ویتامین‌های E و C و کاهش مصرف چربی‌های اشباع و نمک می‌تواند تا 30 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D از منابع غذایی مانند لبنیات کم چرب، ماهی، و سبزیجات برگ سبز می‌تواند از کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان جلوگیری کند. این رژیم غذایی می‌تواند تا 20 درصد از موارد شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان جلوگیری کند. کاهش مصرف نمک و چربی‌های اشباع، و افزایش مصرف پتاسیم، منیزیم و فیبر می‌تواند تا 40 درصد خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

در دوران سالمندی، احساس تشنگی کاهش می‌یابد و این مسئله می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود که مشکلاتی مانند خستگی، گیجی، و حتی عفونت‌های ادراری را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود سالمندان روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشند. 

گیاهان دارویی مانند زنجبیل، زردچوبه، بابونه و نعناع می‌توانند در بهبود برخی مشکلات سالمندی مانند التهاب، مشکلات گوارشی و بی‌خوابی مفید باشند. با این حال، مصرف آن‌ها باید با مشورت پزشک صورت گیرد تا از تداخلات احتمالی با داروهای مصرفی جلوگیری شود.

برنامه‌ریزی غذای سالمندان ، باید به گونه ای باشد که منابع پروتئینی سالم (ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و حبوبات)، غلات کامل و فیبر (نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و جوی دوسر، همراه با میوه‌ها و سبزیجات تازه)، چربی های سالم (آجیل، دانه‌ها، و روغن زیتون)، کلیسیم و ویتامین D (لبنیات کم‌چرب و ماهی‌های چرب) همچنین کاهش مصرف قند و شکر  مورد توجه واقع شود.

تغذیه در دوران بزرگسالی و سالمندی، از حدود 50 سالگی به بعد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با افزایش سن، بدن نیازمند مواد مغذی بیشتری است، در حالی که توانایی آن در جذب مواد غذایی کاهش می‌یابد. توجه به تغذیه از این سنین به بعد می‌تواند از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کند و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

تغذیه سالم در دوران سالمندی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن جلوگیری کند. مصرف آب کافی، گیاهان دارویی مفید و برنامه‌ریزی صحیح غذایی با تمرکز بر مواد مغذی مورد نیاز بدن، کلید بهبود سلامت و افزایش طول عمر سالمندان است. توجه به تغذیه در دوران بزرگسالی، به ویژه از حدود 50 سالگی به بعد، باید جدی گرفته شود تا از بروز مشکلات سلامتی در سال‌های بعدی جلوگیری شود.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.