در سایه بی توجهی میراث فرهنگی خوزستان / عمارت زمستانی خوانین بختیاری به طویله تبدیل شد + فیلم

رکنا سه شنبه 30 مرداد 1403 - 15:02
رکنا: برخی از اهالی فرهنگ دوست شهرستان ایذه با ارسال تصاویری تکان دهنده از وضعیت نگران کننده بنای تاریخی عمارت نورآباد از تبدیل این ساختمان تاریخی به محل اسکان حیواناتی مانند الاغ، گاو، خر و سگ خبر داده اند.
در سایه بی توجهی میراث فرهنگی خوزستان / عمارت زمستانی خوانین بختیاری به طویله تبدیل شد + فیلم

به گزارش خبرنگار رکنا ، اینکه چرا تا کنون وزارت میراث فرهنگی با توجه به اخبار و گزارشات بی شماری که در حوزه تخریب اماکن تاریخی ثبت ملی، تعرض به محوطه های باستانی، خرید و فروش شبانه روزی اشیای تاریخی و تشدید حفاری های غیرمجاز در جای جای خوزستان در رسانه های مختلف منتشر می شود تا کنون اقدامی اساسی در راستای اصلاح امور انجام نداده است، جای تعجب دارد. 

حسین محمدی مالمیر، فعال میراث فرهنگی و عضو کارگروه ثبت جهانی ایذه در این خصوص به رکنا می گوید: از وزارت میراث فرهنگی ناامید شده ایم و دستمان به جایی نمی رسد. صدای ما نهایتا تا وزارت هم اگر برسد، متاسفانه میراث فرهنگی خوزستان با ارسال یک جوابیه حرف های ما را خلاف واقع معرفی می کند و این دل ما را به درد می آورد. 

میراث فرهنگی کشور دچار نوعی فروپاشی شده است

او با اشاره به شرایط وخیم آثار و ابنیه تاریخی خوزستان می افزاید: درد ما یک اثر و دو اثر نیست و شرایط به جز در شوشتر و دزفول آن هم در بخش شهری، در دیگر نقاط یکسان است. هیچ گونه مراقبتی صورت نمی گیرد و میراث فرهنگی کشور دچار نوعی فروپاشی شده است که اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سرعت فکری به حال خوزستان نکنند، باید منتظر وقوع یک فاجعه فرهنگی بود.

محمدی مالمیر تصریح کرد: تصاویر منتشر شده از وضعیت عمارت تاریخی نورآباد که دیرزمانی اقامتگاه زمستانی خوانین بزرگ بختیاری و فاتحان تهران در زمان مشروطه بود، گواه روشنی از شرایط فعلی میراث فرهنگی خوزستان است. چه جور می توان باور کرد یک بنای تاریخی به این حال و روز بیفتد.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: مدیران میراث فرهنگی خوزستان فقط قول بدون پشتوانه می دهند. شما از مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان بپرسید چند بار طی دو سال گذشته به شوشتر و چند بار به ایذه یا باغملک مراجعه کرده است. چرا باید میراث فرهنگی یک استان به این حال و روز گرفتار شود که یک بنای تاریخی ارزشمند و ثبت ملی که در تاریخ مشروطه جایگاه ویژه ای دارد و محل عقد و گفتگوی قراردادهای مهمی در تاریخ معاصر بوده به طویله حیوانات مختلف  تبدیل شود. 

به گزارش رکنا، عمارت« کوشک نورآباد» متلق به دوره قاجار است و در قلب کوه الهک ایذه قرار دارد. این مکان محل و مسکن زمستانی خوانین و بسیاری از مجاهدین ایل بختیاری انقلاب مشروطه است . این اثر در سال 1378 به شماره 2570 ثبت ملی شده که متاسفانه در چندین مرحله به دلیل عدم رسیدگی مورد تعرض و تخریب واقع شده است.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.