مهم‌ترین ریسک‌های ژئوپولیتیک در اقتصاد بین‌الملل 

مشرق نیوز سه شنبه 30 مرداد 1403 - 21:01

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

مهم‌ترین ریسک‌های ژئوپولیتیک در اقتصاد بین‌الملل

در یادداشت‌ها و تحلیل‌های اقتصادی اغلب به «ریسک‌های ژئوپولیتیک» به عنوان مولفه‌ای کلیدی رکود، تورم، کاهش سرمایه‌گذاری و... اشاره می‌شود.

«ریسک‌های ژئوپولیتیک» در حقیقت ریسک‌های بالقوه‌ سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی است که می‌تواند از مداخله ملت‌های مختلف در روابط بین‌الملل پدیدار شود و در برخی موارد علاوه بر ملل دخیل، جامعه جهانی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. این ریسک‌ها از نظر امکان وقوع و میزان تاثیرگذاری بر روندهای اقتصاد بین‌الملل موقعیت‌های متفاوتی دارند.

«اس‌اندپی گلوبال» در یک بررسی تفصیلی ضمن تعیین مهم‌ترین ریسک‌های ژئوپولیتیک سال ۲۰۲۴، اقدام به ترسیم نمایی کلی از امکان وقوع و میزان تاثیرگذاری این موارد نموده است که در تصویر قابل مشاهده است.

۱. روابط چین-آمریکا تاثیرگذارترین و محتمل‌ترین ریسک ژئوپولیتیک شناخته شده است که وخامت اقتصادی آن را می‌توان در جنگ تعرفه‌ای و جداسازی (decoupling) مشاهده کرد.

۲. جنگ اوکراین، علاوه بر ایجاد گسست در زنجیره‌های تامین بین‌المللی، روابط روسیه و ناتو را خصمانه‌تر از گذشته نموده است. افزایش تنش‌ها میان روسیه و ناتو علیرغم اینکه احتمال کمتری دارد، منشا اثر گسترده‌تری در اقتصاد بین‌الملل خواهد بود.

۳. تغییرات آب و هوایی از موضوعاتی است که در آن قطبیت سیاسی قابل‌توجهی وجود دارد و تلاش‌ها برای کربن‌زدایی و انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر تاثیرات متمایزی در چشم‌انداز بخش‌های مختلف اقتصادی در محیط بین‌الملل داشته است.

۴. از طرف دیگر، بحران کووید-۱۹ در کنار عوامل دیگر موجب تقویت هر چه بیشتر رویکردهای ضد-جهانی سازی گردیده است و نمود اقتصادی این رویکردها را می‌توان در ظهور سیاست‌های نو-مرکانتلیستی در سرتاسر جهان مشاهده نمود.

۵. حملات سایبری مبدل به تهدیدی مداوم برای سازمان‌های دولتی و خصوصی در سراسر جهان شده‌اند و خطر حمله به زیرساخت‌های فنی از طریق فضای سایبری روز به روز بیشتر ملموس است.

۶. دسترسی مداوم به منابع انرژی نیز یکی از ملزومات اصلی رشد اقتصادی ملت‌هاست و بسیاری از موارد پیش‌گفته – مانند حملات سایبری، تغییرات آب و هوایی و جنگ اوکراین- موجب افزایش نگرانی‌ها در خصوص امنیت انرژی بین‌المللی شده است.

مهم‌ترین ریسک‌های ژئوپولیتیک در اقتصاد بین‌الملل 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.