سرای «ساروتقی» واگذار می‌شود!

دنیای اقتصاد شنبه 03 شهریور 1403 - 00:03
در سال‌های اخیر چندین بنای تاریخی، شامل کاروانسرا، بازار و بیمارستان به دست مالکان خصوصی ویران شده یا تغییر کاربری داده‌اند. آخرین فاجعه از این دست در کرمانشاه رقم خورد؛ بیمارستان مسیح با نام اولیه بیمارستان وست‌مینستر، بنایی تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار بود که در کرمانشاه، سه‌راه شریعتی قرار داشت. این بیمارستان با حمایت میسیونرهای مسیحی و توسط دکتر بلانش ویلسون در سال۱۹۱۶ تاسیس شده ‌بود که پس از کشمکش‌های فراوان میان مالک خصوصی و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه دوم خرداد۱۴۰۳ توسط مالک آن به‌طور کامل تخریب شد. در ادامه این وضعیت اسف‌بار، حالا آگهی فروش «ساروتقی» اصفهان بر سر در این سرای تاریخی کوبیده شده است. سرای ساروتقی یکی از بناهایی است که در دوران صفوی و به دست ساروتقی ملقب به اعتمادالدوله وزیر اعظم شاه عباس دوم بنا شد. این سرا در جوار بازار بزرگ اصفهان و در جانب شمال شرقی میدان نقش جهان قرار دارد.

گفته می‌شود زمانی که ساخت این بنا در مراحل پایانی خود قرار داشت، ساروتقی ترور شد و به همین دلیل بنای آن برای همیشه نیمه‌کاره باقی ماند؛ اما معماری زیبا، شکوه و تزیینات عالی این سرای چهار ایوانه همیشه یادآور یکی از زیباترین باراندازهای بازار اصفهان بوده است. سراها همیشه نقش بارانداز را برای کالاهای راسته‌های مجاور داشته‌اند؛ اما آنچه به‌ گمان فعالان میراث فرهنگی امروزه سرای ساروتقی را دچار ویرانی و تزلزل کرده، کارکرد خارج از توان این بنای کهن است. بخش‌های باربرِ این سرای تاریخی دچار ترک‌های عمیق و سقف‌های آن متزلزل شده و طی سال‌های اخیر مرمت اصولی نشده است. سرای ساروتقی در فهرست آثار ملی ایران است، اما مالکیت خصوصی دارد و ۱۷ورثه در آن سهم دارند. آن‌طور که یکی از وراث این بنای تاریخی به «ایرنا» گفته است، مالکان توافق و توان مالی کافی را برای مرمت این سرای بزرگ ندارند؛ اما میراث فرهنگی هم برای مرمت این اثر تاریخی کمکی نکرده است. سرای ساروتقی در تملک خانواده شیخ است. محمدرضا شیخ، وارث بنا می‌گوید: مرمت این مکان خرج زیادی دارد. قسمت‌هایی از درشکه خانه آن از مدت‌ها پیش به‌طور کامل ریخته و میراث فرهنگی هم در جریان است. همچنین بخشی از دیوارهای باربر آن ترک‌های اساسی خورده است.

به گفته وی، بخش‌هایی از بنا که در بازارچه ساروتقی قرار دارد، پیش‌تر توسط شهرداری مرمت شده است؛ اما آخرین بار، پشت‌بام سرا و بخش‌هایی از سقف‌ها که دچار ریزش شده بود، توسط عموی وی، ابوالقاسم شیخ که ۲دانگ از سهم این بنای تاریخی را در تملک دارد، تعمیر شده است. بنا به اظهارات شیخ، این مرمت‌ها اصولی نیست و قسمت‌هایی که نقش باربرِ بنا را دارند به‌طور وحشتناکی در حال ویرانی هستند و به سمت حیاط مایل شده‌اند.

مسوول پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی شهرستان اصفهان نیز در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار «ایرنا» درخصوص رصد شرایط فعلی سرای ساروتقی گفت: سرا تبدیل به یک انباری بزرگ شده و شرایط خوبی ندارد. بنا در کنار بازار قرار دارد و از این رو تردد وسایل نقلیه هم زیاد است در نتیجه باید مرمت یا حداقل رفع خطر شود تا آسیبی به کسی وارد نشود. با مالکان و شهرداری درخصوص لزوم مرمت بنا مکاتبه شده است، اما اگر مالک شرایط لازم را برای مرمت نداشته باشد، باید با هماهنگی شهرداری و سازمان نوسازی و بهسازی یا بودجه‌های دولتی این کار انجام شود. با نصب این آگهی فروش، به نظر می‌رسد که میراث فرهنگی از زیر بار مرمت آن شانه خالی کرده است و دیر نیست که این بنا نیز به سرنوشت بیمارستان مسیح کرمانشاه دچار شود.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.