داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

نی نی بان یکشنبه 04 شهریور 1403 - 15:20
همه علائم آلرژی را دارید و باید دارو مصرف کنید. با این حال باردارید و نگران استفاده از داروهای آلرژی هستید. دارهای ضد حساسیت مجاز در بارداری کدام‌ها هستند؟

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

همه علائم آلرژی را دارید و باید دارو مصرف کنید. با این حال باردارید و نگران استفاده از داروهای آلرژی هستید. دارهای ضد حساسیت مجاز در بارداری کدام‌ها هستند؟

در این مقاله می‌خوانید: 

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

حساسیت و آلرژی در بارداری

آبریزش بینی دارید، چشم‌هایتان می‌خارد و می‌دانید که همه این علائم مربوط به آلرژی است. با این حال باردارید و نگران استفاده از داروهای آلرژی هستید. آیا می‌توانید دارو مصرف کنید؟ دارهای ضد حساسیت مجاز در بارداری کدام‌ها هستند؟ نگران نباشید. در این مقاله، برخی از انواع داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری را برایتان نام می‌بریم. 

اگر با آلرژی فصلی زندگی کرده‌اید، احتمالا می‌دانید که معمولا چه چیزهایی علائم شما را کاهش می‌دهد. به احتمال زیاد قفسه داروهایتان پر از داروهای آلرژی است، اما مساله داشتن یا نداشتن دارو نیست، مساله این است که شما باردارید و نمی‌خواهید با مصرف دارو به جنین صدمه بزنید. اما آلرژی هم واقعا آزاردهنده است. آبریزش بینی در کنار عطسه مداوم، کلافه‌کننده است. 

باید در انتخاب درمان‌هایی که برای علائم شما مناسبند و برای بارداری بی‌خطر هستند، دقت کنید. برخی از داروهای مرتبط با آلرژی را می‌توانید مصرف کنید، اما برخی دیگر در دوران بارداری ممنوع است. 

بیشتر بخوانید: تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

آیا مصرف داروی ضد حساسیت در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف برخی داروهای ضد حساسیت در دوران بارداری بی‌خطر است، اما باید آن‌ها را عاقلانه انتخاب کنید. ممکن است بتوانید با برخی از گزینه‌های غیر دارویی نیز از شر علائم حساسیت خلاص شوید.

گزینه‌های شما بسته به سلامتی و سایر عوامل خطر مرتبط با بارداری‌تان، متفاوت است. بنابراین همیشه ابتدا با پزشکتان مشورت کنید تا داروهای ضد حساسیت مجاز در بارداری را به شما معرفی کند. 

داروهای ضد حساسیت مجاز در بارداری 

با این حال هیچ دارویی برای 100 درصد افراد 100 درصد ایمن نیست. تفاوتی هم ندارد که باردارید، یا نه. در دوران بارداری، حتی انتخاب‌هایی که عموما بی‌خطر تلقی می‌شوند، همچنان می‌توانند درجاتی از خطر را به همراه داشته باشند. اگر علائم آلرژی شما شدید است، برخی از داروها امن‌تر از سایر داروها هستند. برای علائم خفیف‌تر، بهتر است از راه‌های غیر دارویی استفاده کنید

در ادامه با برخی از داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری آشنا می‌شوید: 

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

آنتی هیستامین ها

داروهای آنتی‌هیستامین اثرات هیستامین را که محرک علائم آلرژی است، مسدود می‌کنند. آن‌ها از پرمصرف ترین داروهای بدون نسخه برای آلرژی‌های فصلی به شمار می‌روند. بر اساس تحقیقات کالج آمریکایی زنان و زایمان قرص‌های آنتی‌هیستامین زیر در بارداری بی‌خطر هستند:

  • لوراتادین 
  • سیتریزین 
  • کلرفنیرامین
  • دکسکلرفنیرامین
  • هیدروکسی‌زین

قرص‌های آنتی‌هیستامین معمولا اولین گزینه دارویی برای درمان علائم آلرژی در بارداری هستند. باید برچسب یا اطلاعات بروشور دارو را بخوانید. برخی از آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است حاوی داروهای ضد احتقان باشند که برخی از خانم‌های باردار نباید از آن‌ها استفاده کنند. یکی از نشانه‌هایی که آنتی‌هیستامین حاوی یک ضداحتقان است، وجود حرف D در انتهای نام تجاری است. یا ممکن است کلماتی مانند «تسکین سرماخوردگی» یا «تسکین احتقان» را روی بسته‌بندی مشاهده کنید. از این داروها اجتناب کنید.

اسپری آنتی هیستامین

اسپری بینی آنتی‌هیستامین نیز موجود است، اما تحقیقات کافی برای اطلاع از ایمن بودن آن در دوران بارداری انجام نشده است. بنابراین بهتر است از اسپری‌های آنتی‌هیستامین بینی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: هفته شانزدهم بارداری

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

اسپری بینی

علاوه بر آنتی‌هیستامین‌ها، برخی اسپری‌های بینی استروئیدی نیز می‌توانند باعث تسکین علائم آلرژی شوند. استفاده از این اسپری‌ها در طول بارداری، با همان دوز توصیه شده، بی‌خطر است. اگر آلرژی شما به سرعت بالا رفته، می‌توانید از آنتی‌هیستامین خوراکی و اسپری بینی با هم استفاده کنید.

شاید شنیده باشید که برخی از اسپری‌های بینی می‌توانند اعتیادآور باشند، اما نگران نباشید. این موضوع فقط در مورد اسپری‌های ضد احتقان صدق می‌کند. زمانی که باردار هستید نباید از اسپری‌های ضد احتقان استفاده کنید

اسپری‌های بینی زمانی که به درستی استفاده می‌شوند موثرتر هستند. برای اسپری کردن سر خود را به عقب خم نکنید یا آن را به داخل استنشاق نکنید.

علاوه بر این، می‌توانید از اسپری‌های بینی نمکی نیز استفاده کنید که از ترکیب آب و نمک استفاده می‌کنند، برای بارداری بی‌خطر هستند و می‌توانند یک راه حل موثر و غیر دارویی برای احتقان بینی باشند.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

واکسن های آلرژی

واکسن‌های آلرژی (ایمونوتراپی آلرژن) در به حداقل رساندن واکنش‌های آلرژیک موثرند. اگر قبل از بارداری واکسن‌های آلرژی دریافت کرده‌اید، ادامه مصرف آن بی‌خطر است. اما بارداری زمان مناسبی برای شروع درمان ایمونوتراپی آلرژن نیست.

پزشکان، شروع واکسن‌های آلرژی را در دوران بارداری توصیه نمی‌کنند چون واکنش خانم‌های بارداری به آن‌ها مشخص نیست. برخی از افراد نسبت به واکسن‌های آلرژی، واکنش‌های منفی مانند افت فشار خون، کهیر و مشکلات تنفسی نشان می‌دهند. اگر قبلا واکسن‌های آلرژی استفاده نکرده‌اید، نمی‌توانید بفهمید که نسبت به آن‌ها چه واکنشی دارید.

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

ضد احتقان ها

ممکن است قبل از بارداری، از داروی ضد احتقان برای تسکین آبریزش بینی استفاده کرده باشید. اما داروهای ضد احتقان مانند «سودوافدرین» برای سه ماهه اول بارداری غیرمجاز است. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از داروهای ضد احتقان خوراکی، خطر نقایص مادرزادی را افزایش می‌دهد و اسپری‌های ضد احتقان بینی نیز ممکن است خطرات مشابهی داشته باشند.

خطر این اسپری‌ها پس از سه ماهه اول کاهش می‌یابد، بنابراین استفاده از داروهای ضداحتقان در اواخر بارداری برای برخی افراد اشکالی ندارد. اما اگر فشار خون بالا دارید، صرف نظر از اینکه در چه زمانی از دوران بارداری هستید، باید از مصرف داروهای ضد احتقان خودداری کنید.

داروهای ضد احتقان، رگ‌های خونی بینی را باریک و راه‌های هوایی شما را باز می‌کند و التهاب را که منجر به گرفتگی بینی می‌شود کاهش می‌دهد. با این حال، این باریک شدن می‌تواند رگ‌های خونی دیگر را نیز تحت تاثیر قرار بدهد و باعث افزایش فشار خون شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

داروهای گیاهی

برخی افراد به گیاهان خاص و سایر داروهای طبیعی برای تسکین آلرژی پناه می‌برند. مثلا ممکن است شما گزینه‌هایی مانند اکیناسه، «موللین» یا عصاره «هسته انگور» کمی روغن اسطوخودوس، اکالیپتوس یا درخت چای را امتحان کرده باشید. اما اثرات مکمل‌های گیاهی و روغن‌های آروماتراپی در دوران بارداری به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین بهتر است از این گزینه‌ها اجتناب کنید.

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

راه های دیگر برای تسکین آلرژی در بارداری

دارو تنها گزینه کاهش آلرژی نیست. ممکن است متوجه شده باشید که برخی روش‌های خانگی می‌توانند علائم شما را کاهش دهند. اگر آلرژی شما خفیف است، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • دوش گرفتن می‌تواند مجاری تنفسی شما را باز کند و آلرژن‌هایی را که روی بدن شما می‌نشینند، بشوید.
  • مرطوب‌کننده‌های هوا می‌توانند هوای خانه را مرطوب کنند و مجرای بینی تحریک شده را تسکین دهند.
  • اسپری سالین می‌تواند سینوس‌های شما را پاک کند و مخاط اضافی را از بین ببرد.
  • هنگامی که سطح گرده‌ها بالاست، پنجره‌های خانه را بسته نگه دارید. از طرف دیگر، اگر آلاینده‌های داخل خانه مانند شوره حیوانات خانگی باعث دردسر شما می‌شوند، پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خانه تغییر کند. 

آلرژی می‌تواند یک مشکل واقعی باشد، به ویژه اگر باردار باشید و با سایر ناراحتی‌های بارداری مانند کمردرد یا تهوع صبحگاهی دست و پنجه نرم کنید. داروهای ضد حساسیت مجاز در بارداری و بی‌خطر وجود دارند که علائم شما را تسکین می‌دهند به یاد داشته باشید که این مسئله موقتی است.

بیشتر بخوانید: هفته سی و سوم بارداری

داروی ضد حساسیت مجاز در بارداری، کدام ها هستند؟

خلاصه

اگر باردارید و آلرژی دارید، داروهای ضد حساسیت مجاز در بارداری مانند اسپری‌های بینی نمکی، آنتی هیستامین‌ها و اسپری‌های آنتی‌هیستامین را امتحان کنید. اگر علائمتان شدید نیست، از راهکارهای غیر دارویی مانند دوش گرفتن یا پرهیز از آلرژن‌ها استفاده کنید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع خبر "نی نی بان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.