جنگ ترور‌ها برای رژیم اشغالگر هزینه هنگفت داشته است

صدا و سیما چهارشنبه 07 شهریور 1403 - 11:17

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  عبدالباری عطوان در تحلیل تصویری که در پایگاه روزنامه اینترنتی رای الیوم منتشر شد، به تهدید ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل درباره احداث کنیسه در مسجدالاقصی و نیز پیامد‌های حمله اربعین حزب الله و پاسخ احتمالی یمن پرداخت.  


عطوان گفت: به دو مسئله اصلی می‌پردازیم. مسئله اول، اقدامات تحریک آمیز ایتامار بن گویر در برابر عرب‌ها و مسلمانان است که اعلام کرد کنیسه‌ای در صحن مسجدالاقصی احداث خواهد کرد. آیا در این راه موفق خواهد شد؟ آیا با پاسخی روبرو خواهد شد؟ من داستان مهمی دارم که آن را بیان خواهم کرد تا شاید تا حدودی این مسئله را روشن کند. مسئله دوم حمله اربعین حزب الله به ساختمان موساد، لانه جاسوس‌ها و مقر همه توطئه چینی‌ها علیه منطقه و شنود منطقه، است. آیا این حمله منجر به پایان کامل جنگ ترور‌ها خواهد شد یا اینکه برعکس باعث گسترش آن خواهد شد؟

 
عطوان افزود: زمانی که بن گویر اعلام کرد کنیسه‌ای در صحن مسجدالاقصی احداث خواهد کرد، درباره آن سخن نگفتم، زیرا در آن زمان، حمله مهم و بزرگ اربعین به بزرگترین مقر جاسوس‌های اسرائیلی و آمریکایی در منطقه، صورت گرفته بود. اسرائیلی‌ها معتقدند مسجدالاقصی در محل معبد ادعایی هیکل سلیمان احداث شده است و بالاخره مسجدالاقصی به صورت کامل تخریب خواهد شد و به جای آن، هیکل سلیمان را احداث خواهند کرد.

می‌خواهند به کنیسه‌ای به نام هیکل سلیمان، هر زمان که می‌خواهند بروند و آیین‌های دینی خود را به جا بیاورند و ارتباط عرب‌ها و مسلمانان به طور کامل با مسجدالاقصی از بین برود. می‌خواهم این داستان را تعریف کنم که در سال ۱۹۹۸ زمانی که تانسو چیللر نخست وزیر ترکیه بود، اسماعیل جم وزیر وقت امور خارجه این کشور با یاسر عرفات تماس گرفت و به او گفت، حامل نامه بسیار مهمی است که آن را به او تقدیم خواهد کرد.

عرفات در آن زمان در غزه بود و فرودگاه غزه فعال بود و فلسطینیان خوشحال بودند که فرودگاه دارند و کشور تشکیل خواهند داد. اسماعیل جم پس از ورود به فرودگاه غزه با هواپیمای اختصاصی، به دفتر یاسر عرفات در ساحل غزه رفت. وزیر وقت دادگستری تشکیلات خودگردان که از جمله افراد نزدیک به یاسر عرفات بود، در این دیدار حضور داشت. البته او به عنوان مترجم در این جلسه شرکت کرد. اسماعیل جم در آن دیدار گفته بود که حامل پیشنهاد مهمی از طرف ترکیه و آمریکاست که اگر با احداث کنیسه یهودی در داخل مسجدالاقصی موافقت کند، کشورها، فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت و سفارتخانه‌های آن در دیگر کشور‌ها افتتاح خواهد شد.

اسماعیل جم این پیشنهاد را راه حل خواسته‌های یهودیان درباره مسجدالاقصی معرفی کرده بود. یاسر عرفات گفته بود که این پیشنهاد مهم است و از نظر اصولی با آن مخالفتی ندارد، اما یک شرط دارد و آن همه پرسی در ترکیه در این باره است. اگر ملت ترکیه با احداث کنیسه در داخل مسجدالاقصی موافقت کند، من هم خواهم پذیرفت. بروید و از ملت ترکیه سوال کنید و پس از آن، به اینجا بیایید. اسماعیل جم با این پاسخ غیرمنتظره روبرو و شوکه شد و از دفتر یاسر عرفات بیرون آمد و بلافاصله غزه را ترک کرد و دیگر پشت سرش را هم نگاه نکرد. او از عرفات خواسته بود، اصلا درباره این مسئله با کسی سخن نگوید. خود وزیر اسبق دادگستری که در این دیدار حضور داشت، این ماجرا را برای من تعریف کرد. اسرائیلی‌ها به دنبال تسلط کامل بر مسجدالاقصی هستند. بن گویر در تاریخ سیزدهم این ماه، در صدر سه هزار شهرک نشین، با هتک حرمت مسجدالاقصی، وارد آن شد و این قانون را تصویب کردند که یهودیان و از دیگر ادیان حق دارند وارد مسجدالاقصی شوند. این کار‌ها مقدمه سازی برای احداث کنیسه در مسجدالاقصی است. عرب‌ها و مسلمانان کجا هستند؟ ما از آنها نمی‌خواهیم فلسطین را آزاد کنند، اما مسجدالاقصی، نخستین قبله آنها و سومین مکان مقدس برای آنهاست. بیایید و کاری انجام دهید! اما ما صدایی نشنیدیم و حتی یک تظاهرات هم برپا نکردند. در هیچ یک از پایتخت‌های اسلامی تظاهرات نکردند. نسخه‌هایی از قرآن کریم را که آتش می‌زدند، تظاهرات برگزار می‌شد، اکنون می‌خواهند مسجدالاقصی را آتش بزنند و کنیسه‌ای در محل آن احداث کنند. دسیسه بزرگی در راه است و در شرایطی که شما هیچ اقدامی برای غزه و مسجدالاقصی انجام نمی‌دهید، فلسطین و همه اسلام از دست خواهد رفت و بن گویر بر ما حکومت خواهد کرد. 


عبدالباری عطوان افزود: مسئله دوم، حمله اربعین است که در اربعین امام حسین (ع) صورت گرفت. آیا این حمله حزب الله باعث توقف جنگ ترور‌هایی خواهد شد که اسرائیل به راه انداخته است؟ آیا پس از این حمله، جنگ محدود باقی خواهد ماند؟ پاسخ برادران یمنی و نیز پاسخ ایران چطور خواهد بود؟ ایران اعلام کرد پاسخ خواهد داد. سید حسن نصرالله در سخنرانی خودش گفت، این پاسخ اولیه و نخستین مرحله بود. هالیوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل، سخن مهمی داشت و گفت، ما به ترور رهبران حزب الله ادامه خواهیم داد و به جنگ در جنوب لبنان ادامه خواهیم داد، زیرا ادامه این اوضاع در منطقه الجلیل و آوارگی شهرک نشینان را نخواهیم پذیرفت. این حرف مهم است و نشان می‌دهد، اسرائیلی‌ها در حال عذاب کشیدن هستند. اسرائیلی‌ها دو مشکل بزرگ در برابر این حمله دارند. عده‌ای می‌گویند این حمله یک معامله بود و هر کسی در اظهارنظر آزاد است. اما ارزیابی من آن است که اسرائیل با بحران واقعی روبروست، زیرا این حمله به گلی‌لوت، حمله به مقر موساد و واحد ۸۲۰۰ بود که علیه همه عرب‌ها جاسوسی می‌کند و جنگ فریب و شایعه به راه می‌اندازد و مگس‌های سایبری در آن مستقر هستند. این حمله در تل آویو برای اسرائیلی‌ها مرگبار بود و باید ارزش آن را بدانیم. هر کسی یک سنگ هم علیه اسرائیل پرتاب کند، من از او حمایت می‌کنم و قدردان او هستم. بیشتر سران عرب، امروز حتی جرات نمی‌کنند، اسرائیل را دشمن بخوانند و جرات نمی‌کنند یک بیانیه در حمایت از عملیات علیه اشغالگران اسرائیلی صادر کنند. بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است. همه پهپاد‌ها به تل آویو رسید و به این مقر حمله کرد که شکست بزرگی برای اسرائیلی هاست. وجهه و اعتبار دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل هم مخدوش شد. موضوع دیگر وحشتی است که اسرائیلی‌ها در آن قرار دارند. همه سواحل و فرودگاه بن گوریون را بستند و پناهگاه‌ها را باز کردند. این اقدامات نشانه ترس و وحشت است. اگر اسرائیلی‌ها به جنگ ترور‌ها ادامه دهند، پاسخ‌ها علیه آنها ادامه خواهد داشت. اکنون هزینه جنگ ترور‌ها برای اسرائیل بسیار زیاد شده است. ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه پاسخ خواهد داد و یمن هم به بمباران بندر الحدیده پاسخ خواهد داد.

 
وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم، آن است که اسرائیل، هزینه سنگین و خونباری پرداخت می‌کند. زیرا جنگ در جنوب ادامه پیدا خواهد کرد. این جنگ طولانی است، زیرا جنگ آزادسازی و جنگ راهبردی است و ان شاء الله اسرائیلی‌ها متحمل شکست بزرگی خواهند شد. همانطور که عبد الملک الحوثی (رهبر جنبش انصارالله) گفت، فرودگاه در برابر فرودگاه و بندر در برابر بندر، هدف حمله قرار خواهد گرفت و باید چشمان شما به حیفا دوخته شده باشد. 

 
 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.