یک میلیون و ۹۶۰ هزار تن نهاده های دامی از بنادر مازندران ترخیص شد

شمال نیوز پنج شنبه 08 شهریور 1403 - 11:06
مدیرکل دامپزشکی مازندران از ترخصیص بیش از یک میلیون و ۹۶۰ هزار تن نهاده های دامی از سه بندر این استان در ماه های اخیر خبر داد.

 

یک میلیون و ۹۶۰ هزار تن نهاده های دامی از بنادر مازندران ترخیص شد

 

به گزارش شمال نیوز،حمزه آقاپور کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه میزان ترخیص نهاده های دامی از بنادر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد افزایش داشته است، ‌ادامه داد: با نظارت شبانه روزی ادارات دامپزشکی شهرستان‌های بهشهر، فریدونکنار و نوشهر هزار و یک مجوز ترخیص این نهاده‌ها صادر شد.

 

وی به ادامه فرآیند نظارت تا زمان ترخیص کامل نهاده‌ها در انبارهای بنادر مازندران اشاره و تصریح کرد: در این مدت ۷۵۲ مجوز واردات نهاده‌های دامی مانند جودامی، ذرت دامی، کنجاله پنبه دانه، تفاله نشاسته، کنجاله سویا، کنجاله آفتاب گردان به میزان سه میلیون و ۲۸۰ هزار تن صادر شد.

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: در صورتی که محموله‌های پس از تخلیه از کشتی‌ها به دلایل مختلف از بنادر ترخیص نشوند عوامل اجرایی دامپزشکی مازندران با نظارت و آزمایش‌های دوره‌ای ۴۵ روزه این نهاده‌ها را در حجم‌های مختلف بررسی می‌کنند و در صورتی که این آزمایش‌ها مشکلی به لحاظ سلامتی برای این نهاده‌ها رخ دهد از ترخیص جلوگیری خواهد شد و جهت طی کردن روندهای قانونی به مراجع ذی صلاح ارجاع خواهد شد.

 

آقاپور کاظمی به اهمیت توجه ویژه به سلامت بهداشتی محموله‌های وارداتی به خصوص نهاده‌های دامی اشاره کرد و افزود: در صورتیکه نظارت‌های لازم این قبیل محموله‌ها صورت نگیرد و وارد صنعت خوراک دام شوند به دلیل قارچ و سم‌های آفلاتوکسین که در آن وجود دارد می‌تواند بهداشت و فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت قرمز و شیر تحت تاثیر قرار دهد.

 

مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقصتادی نوشهر و فریدونکنار است.

 

منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

 

اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.

 

بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

 

این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

 

شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

 

 


منبع خبر "شمال نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.