فواید رابطه جنسی در بارداری

نی نی بان جمعه 09 شهریور 1403 - 09:02
وقتی باردار می‌شوید، ممکن است رابطه جنسی آخرین چیزی باشد که به ذهن شما می‌رسد، اما شاید آشنایی با فواید رابطه جنسی در بارداری نظر شما را تغییر دهد.

فواید رابطه جنسی در بارداری

فواید رابطه جنسی در بارداری هم ابعاد جسمی و هم ابعاد احساسی دارند. در واقع، رابطه جنسی در این دوران می‌تواند عضلات کف لگن شما را تقویت کند و در شروع فرآیند زایمان نیز کمک کننده باشد. از دیگر مزایای رابطه جنسی در بارداری این است که می‌تواند پیوند عاطفی بین شما و همسرتان را تقویت کند و به طور کلی، یک تجربه بسیار لذت‌بخش باشد.

در این مقاله می‌خوانید:

  • آیا می توان در دوران بارداری رابطه جنسی داشت؟
  • رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟
  • مزایا و فواید رابطه جنسی در بارداری
  • کشش جنسی در بارداری
  • پوزیشن های رابطه جنسی در دوران بارداری
  • شرایط پرهیز از برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری

آیا می توان در دوران بارداری رابطه جنسی داشت؟

به غیر از چند مورد استثنا، به طور کلی توصیه می‌شود که همان رابطه زناشویی قبل از باردار شدن خود را ادامه دهید؛ البته به شرط این‌که خودتان نیز علاقه داشته باشید. جسیکا شپرد، جراح زنان و زایمان در دالاس، می‌گوید: «ما از مادران باردار می‌خواهیم که رابطه جنسی خود را در دوران بارداری ادامه دهند.» که این هم برای برقراری رابطه جنسی در اوایل بارداری و هم برای رابطه جنسی در اواخر بارداری صدق می‌کند.
با این حال، شکم در حال رشد شما ممکن است برخی از پوزیشن‌های جنسی را در اواخر سه ماهه سوم بارداری ناخوشایند کند. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد پوزیشن دیگری را آزمایش کنید تا ببینید با کدام موقعیت‌ احساس راحتی بیشتری دارید.

فواید رابطه جنسی در بارداری


بیشتر بخوانید: نزدیکی در دوران بارداری، چه زمانی ممنوع است؟


رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

قبل از بررسی فواید رابطه جنسی در بارداری باید به سوال کلی‌تری جواب بدهیم که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. آیا رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟ خیر. رابطه جنسی در این دوران ایمن است و به ندرت پیش می‌آید که پزشک به شما بگوید نباید در زمان بارداری خود رابطه جنسی داشته باشید.
با این حال، برخی از شرایط می‌توانند خطر عوارض را در صورت داشتن رابطه جنسی از راه دخول افزایش دهند. این شرایط شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سابقه قوی زایمان زودرس
  • جفت سرراهی که در آن، جفت به طور کامل یا تا حدی دهانه رحم را می‌پوشاند.
  • ضعف دهانه رحم که در آن، دهانه رحم نمی‌تواند در دوران بارداری بسته بماند.

هم‌چنین، ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا امکان دارد آلت تناسلی همسرتان در حین رابطه جنسی به کودک ضربه بزند که خوشبختانه پاسخ آن منفی است؛ چرا که دهانه رحم شما یک سد محافظ بین نوزاد و واژن‌تان ایجاد می‌کند.

فواید رابطه جنسی در بارداری


بیشتر بخوانید: آیا رسیدن به ارگاسم در بارداری ممنوع است؟


مزایا و فواید رابطه جنسی در بارداری

مزایای رابطه جنسی در بارداری هم ابعاد جسمی و هم ابعاد احساسی دارند. هورمونی به نام اکسی توسین در هنگام ارگاسم ترشح می‌شود که ممکن است تأثیر مثبتی بر شما و جنین داشته باشد. دلگرمی ناشی از امنیت و عشقی که در طول رابطه جنسی تجربه می‌کنید نیز ممکن است تأثیر غیرمستقیم خوشایندی در تسکین جنین در رحم شما داشته باشد. سایر فواید رابطه جنسی در این دوران عبارتند از:

  • کمک به شروع زایمان: برای مادرانی که تمام ماه‌های بارداری خود را سپری کرده‌اند و وقت زایمان‌شان است، ارگاسم و هم‌چنین، پروستاگلاندین‌های موجود در مایع منی می‌توانند انقباضات رحمی را تشویق کنند. در واقع، وقتی به زایمان نزدیک می‌شوید، دهانه رحم شروع به نرم شدن و باز شدن می‌کند و پروستاگلاندین‌های موجود در مایع منی می‌توانند به پیشبرد این روند در صورت نزدیک شدن به زایمان کمک کنند. البته در حاملگی‌های سالم و بدون عارضه، پروستاگلاندین‌ها نمی‌توانند شما را به سمت زایمان سوق دهند.
  • تقویت پیوند شما با همسرتان: دومین مزیت رابطه جنسی در دوران بارداری این است که فرصتی را برای برقراری ارتباط خاص و تقویت پیوند بین شما و همسرتان را فراهم می‌کند. البته به هیچ عنوان مجبور نیستید برخلاف میل خود رابطه داشته باشید؛ مگر این‌که دوست داشته باشید این جنبه صمیمی از زندگی زناشویی خود را حفظ کنید.
  • لذت بردن: هورمون‌های بارداری و افزایش جریان خون به فرج شما ممکن است برانگیختگی و حساسیت این ناحیه را افزایش دهند. سینه‌های شما نیز ممکن است در این دوران بسیار حساس باشند که باعث می‌شود لذت بیشتری از رابطه زناشویی خود ببرید.
  • تقویت عضلات کف لگن: ارگاسم می‌تواند عضلات کف لگن شما را تقویت کند و حتی ممکن است در بهبود بدن شما پس از زایمان نیز کمک کننده باشد.

فواید رابطه جنسی در بارداری


بیشتر بخوانید: آیا ارگاسم هنگام رابطه جنسی در بارداری، برای جنین خطرناک است؟


کشش جنسی در بارداری

بدیهی است که کشش جنسی برای هر فرد و در هر بارداری فرق می‌کند. میل جنسی کم و زیاد، درست مانند زمانی که باردار نیستید، در طول بارداری طبیعی است. شرایطی که میل جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، عبارتند از:

  • رابطه احساسی با همسر
  • هورمون‌ها
  • استرس
  • نگرانی‌های پزشکی مانند حالت تهوع، سلامت روان، عزت نفس
  • برنامه روزمره زندگی

پس صرف نظر از فواید رابطه جنسی در دوران بارداری، داشتن میل جنسی کم در این دوران غیرعادی نیست. در واقع، اگر در سه ماهه اول بارداری خود دچار حالت تهوع صبحگاهی باشید، قابل درک است که میل شما به رابطه کاهش پیدا کند. برعکس، میل جنسی شما معمولاً در سه ماهه دوم بارداری و به دلیل کاهش تهوع صبحگاهی افزایش می‌یابد. در نهایت، بسیاری از زنان باردار کاهش دیگری را در میل جنسی خود در سه ماهه سوم بارداری تجربه می‌کنند که هم‌چنان طبیعی است.


بیشتر بخوانید: چه زمان هایی باید رابطه جنسی متوقف گردد؟


پوزیشن های رابطه جنسی در دوران بارداری

همان‌طور که شکم شما رشد می‌کند، ممکن است لازم باشد موقعیت‌های جنسی متفاوتی را امتحان کنید که برایتان راحت‌تر هستند. در دوران بارداری، به خصوص از هفته ۲۸ بارداری تا زمان زایمان، باید از دراز کشیدن یا خوابیدن به پشت خودداری کنید؛ چرا که ممکن است به رگ‌های خونی اصلی که به کودک شما اکسیژن می‌رسانند فشار وارد شود. برخی از پوزیشن‌هایی که می‌توانید امتحان کنید، عبارتند از:

  • دراز کشیده به پهلو
  • قرار گرفتن رو دست‌ها و زانوها
  • زن در بالا

فواید رابطه جنسی در بارداری


بیشتر بخوانید: بهترین پوزیشن برای بارداری کدام است؟


شرایط پرهیز از برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری

حال که به طور کامل با مزایای رابطه جنسی در دوران بارداری آشنا شدید، وقت آن است که زمان‌های منع آن را نیز بدانید. به طور کلی، اگر رابطه جنسی در این دوران برای شما خطرناک باشد، پزشک‌تان این موضوع را به شما اطلاع می‌دهد. مواقعی که باید از رابطه جنسی در دوران بارداری اجتناب کرد، عبارتند از:

  • داشتن جفت سرراهی
  • باز شدن زودرس دهانه رحم
  • وجود خونریزی واژینال غیرقابل توضیح
  • نشت کردن مایع آمنیوتیک
  • داشتن سابقه زایمان زودرس

علاوه بر این، اگر همسر شما یک بیماری مقاربتی داشته باشد، باید از داشتن رابطه جنسی در حاملگی خودداری کنید، زیرا می‌تواند برای سلامتی شما و کودک‌تان مشکل‌زا باشد.


بیشتر بخوانید: باورهای غلط زایمان


کلام آخر

فواید رابطه جنسی در بارداری مواردی از جمله کمک به شروع زایمان، تقویت پیوند بین زوجین، لذت بردن و تقویت عضلات کف لگن را شامل می‌شود. بنابراین، به طور کلی می‌توان گفت که رابطه جنسی در این دوران نه تنها خطرناک نیست، بلکه خوب و مفید نیز هست!

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: thebump

منبع خبر "نی نی بان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.