غربی‌ها می‌خواهند دشمنانشان را ضعیف کنند

صدا و سیما یکشنبه 11 شهریور 1403 - 02:57

به گزارش خبرنگار­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای «آمدئو آوندت» در ارتباط تصویری از «مسکو» با برنامه «جهان امروز» شنبه شب شبکه خبر با موضوع «برکناری فرمانده نیروی هوایی اوکراین بعد از سقوط اولین 16-F» به پرسش‌ها در این باره، پاسخ داد. متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:
سؤال: هنوز یکماه از تحویل جنگنده های 16-F به اوکراین نگذشته بود که اولین مورد از شش جنگنده اهدایی ساقط شده و خلبان آن هم کشته شده است. نکته جالب این است که این رخداد در آسمان خود اوکراین روی داده است. ابتدا ارزیابی و تحلیل تان در مورد این حادثه را بیان کنید. به نظر شما ریشه یا ریشه های این سقوط یا ناکامی 16-F چه بوده است؟
آوندت: ما می توانیم ببینیم این یک واقعیت است که این 16-F که ارتش اوکراین از آن استفاده می کرد و در اختیار نیروی هوایی اوکراین بود، سقوط کرد، این اولین احتمالاً این هواپیما با موشک های خود اوکراینی ها سقوط کرده است و یا اینکه اشتباه خلبان بوده است. حالا باید ببینیم وقتی که ما این حادثه را می بینیم می توانیم به سوابق برگردیم و متوجه می شویم که غربی ها بهترین سلاح هایشان را در اختیار اوکراینی ها قرار نداده اند. بعضی از هواپیماهایی که آنها داشتند، هدف قرار گرفتند و این نشان می دهد که آنها بهترین سلاح ها را نداشته اند و از طرفی روسیه هم سلاح های پیشرفته ای دارد و ممکن است که روس ها آن را زده باشند. این نشان می دهد که اوکراین حتی اگر سلاح های غربی را هم دریافت کند و این ارسال سلاح ها هم ادامه پیدا کند، تضمینی برای برتری اوکراین وجود ندارد و به نظر من اوکراین همین الان باید تسلیم شود.

سؤال: شما فکر می کنید احتمال اصلی این است که پدافند اوکراینی جنگنده اوکراینی را زده است؟
آوندت : این احتمال خیلی زیاد است بخاطر اینکه وقتی 16-F هدف قرار گرفته است، گفته می شد که روسیه در حال حمله با پهپاد بوده است و به همین جهت وقتی که روس ها داشتند با پهپادها حمله می کردند سیستم دفاع هوایی برای مقابله با آن پهپادها فعال بوده است و این احتمال که آن سیستم دفاع هوایی به اشتباه 16-F را سرنگون کرده باشد، زیاد است. در واقع احتمال بالایی است. از طرفی 16-F ها با توجه به اینکه به موشک ها متصل هستند، ممکن است که موشک هایی شلیک کرده باشند، این شلیک باز سیستم دفاع هوایی اوکراین را به اشتباه انداخته باشد و آن دفاع هوایی که برای مقابله با راکت های روسی فعال شده بود، احتمالش خیلی زیاد است که با 16-F درگیر شده باشد و 16-F خود اوکراین را هدف قرار داده باشد.

سؤال: حجم ناامیدی و نگرانی از سقوط این جنگنده 16-F در این دو روز بسیار زیاد بوده است. خصوصاً اینکه دو سال طول کشیده بود که جبهه غرب تصمیم بگیرد این جنگنده ها را به اوکراین بدهد و این انتظار ایجاد شده بود که اوکراین اگر 16-F دریافت می تواند صحنه نبرد را تغییر بدهد به اصطلاح خودشان می گفتند این گیم چنجر خواهد بود. حالا اولین ترکش سقوط جنگنده 16-F اوکراینی، برکناری فرمانده نیروی هوایی ارتش اوکراین توسط زلنسکی بوده است. البته زلنسکی حاضر نشد در صحبت هایی که داشت علل این را بیان کند. اما گزارش هایی داریم می گویند اوکراین در آموزش خلبان ها و استفاده از جنگنده ها دچار مشکل است و ممکن است باز هم 16-F های بیشتری سقوط کنند. این مسئله ممکن نیست غرب را برای ارسال سلاح های بیشتر به اوکراین به تردید بیندازد. به نظر شما زلنسکی چطور می خواهد این چالش را مدیریت کند؟
آوندت : ببینید شرایط کاملاً مشخص است از لحاظ نظامی اگر بخواهیم نگاه کنیم، هر سامانه نظامی چه تانک باشد و چه هواپیما و یا هر چیز دیگری، به یک زمانی نیاز دارد برای آموزش استفاده از آن سلاح ها و یک سیستم هایی به پیچیدگی 16-F زمان بیشتری نیاز دارد. مثلاً حتی تا سه سال هم گفته شده است که به آموزش نیاز است. لهستان زمانی که از این هواپیماها تحویل گرفت تا ده سال آموزش دریافت می کرد. بنابراین این سلاح ها به این سادگی نیست که همین امروز تحویل بگیرند و بلافاصله از آن استفاده کنند، اینها زمان می برد، خیلی مشکل است و پیش شرط های زیادی دارد. ولی به همین دلیل اوکراینی ها زمان لازم داشتند برای خلبانان شان آموزش ببینند و در این مدتی هم که شاید غربی ها فکر می کردند راجع به 16-F فکر می کردند و شاید آموزش هایی هم به آنها داده باشند ولی با وجود همه این اتفاقات، به عنوان مثال می توانیم بگوییم که امریکا الان ایران را با سامانه های مختلفی که دارد، پایگاه هایی که دارد، سعی کرده است که احاطه کند و غربی ها برنامه هایی که دارند انجام می دهند در این جهت است که همزمان با اینکه می خواهند آن جنگ اوکراین و روسیه را مدیریت کنند، سعی می کنند که حرکت هایشان طوری باشد به سمت ایران هم توجهی داشته باشند و آن برنامه های خودشان را پیگیری کنند. اما الان آنچه که ما داریم در میدان می بینیم این است که غربی ها به این نتیجه رسیده اند جایی که می توانند روسیه و ایران را مغلوب کنند، اوکراین است.
آن محاصره ای که علیه ایران داشتند، نتیجه خاصی نداده است و آنها الان سعی می کنند که از کانال اوکراین تلاش و برنامه خودشان را ادامه بدهند تا با تقویت نظامی اوکراین این کشور را در برابر روسیه قرار بدهند و حفظ کنند و به نوعی روسیه را ضعیف کنند. آنها می خواهند که از این طریق یک توازنی در مناسبات و تبادل مقابله نظامی که با روسیه دارند، ایجاد کنند. الان اوکراین را در برابر روسیه تحریک کرده اند، اسرائیل را در برابر محور مقاومت دارند قرار می دهند که یک طوری ایران را بخواهند تضعیف کنند و الان ما می بینیم که در شرق هم ژاپن و کره جنوبی را دارند در برابر چین قرار می دهند. یعنی در جبهه سعی می کنند به نوعی آن کشورهایی که دشمن خودشان می دانند را تضعیف کنند.

سؤال: ارزیابی شما درباره آخرین وضعیت جبهه های جنگ در شرق اروپا، در کورسک و دنباس و دنتسک، دیروز گزارشی منتشر شد از یکی از تحلیلگران نظامی و افسر گردان آزوف گارد ملی اوکراین، اعلام کرده بود جبهه آنها در دنباس از کنترل خارج شده است و دارد از هم فرو می پاشد. اما از آن طرف حمله اوکراین به کورسک روسیه آنطور که باید پیش نرفته است تا جایی که می بینیم هدفگذاری و راهبرد زلنسکی برای این حمله دارد زیر سؤال می رود در این روزها. تحلیل شما درباره این وضعیت چه است؟
آوندت : مسئله خیلی ساده است بخاطر اینکه اوکراینی دارند آخرین ذخایر سلاح های خودشان را مورد استفاده قرار می دهند. در عملیات کورسک و علاوه بر این آنها در بلودرود هم وضعیت شان به همین شکل بود. آنها شرایط شان طوری شده است که آنها می خواستند با این عملیات روحیه نیروهای خودشان را افزایش بدهند، اما با ناکامی ها و شکست هایی که در دنباس داشتند می بینیم که نیروهای روسیه دارند خیلی سریع در دنباس پیشروی می کنند و روحیه اوکراینی ها به این ترتیب ضعیف می شود. من فکر نمی کنم که این جنگ به زودی تمام شود، ارزیابی من این است. بخاطر اینکه جنگ مثل یک ماراتن است و گام به گام باید به جلو برود. الان روس ها در یک سال گذشته ژنرال های روسی همه گام هایی که باید برمی داشتند را به درستی انجام دادند شاید سرعت نداشته است اما حرکت شان در جهت صحیح بوده است و الان در این شرایط هر اشتباهی که رخ بدهد ممکن است که گران تمام شود برای هر طرف ولی شرایطی که من دارم می بینم و بررسی هایی که از نزدیک در میدان داشتم این است که روس ها گام هایشان را درست انجام داده اند و تا به حال مرتکب اشتباهی نشده اند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.