تردید آمریکا درباره ساقط شدن اف-۱۶ اوکراین به وسیله پاتریوت

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 11 شهریور 1403 - 07:36
نیویورک تایمز گزارش داد مقامات نظامی ایالات متحده معتقدند که ساقط شدن جنگنده اف-۱۶ توسط کی‌یف که به اوکراین ارسال شده بود، احتمالا به آتش خودی نیروهای مسلح اوکراین به این جنگنده مربوط نیست.

به گزارش ایسنا، ۲۹ اوت، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین ساقط شدن یک فروند جنگنده اف- ۱۶ منتقل شده به این کشور را تایید کرد.

در این راستا یک کمیسیون ویژه در حال بررسی علل سقوط است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وال استریت ژورنال پیشتر نوشته بود که این جنگنده به دلیل اشتباه خلبان سقوط کرده است.

«ماریانا بزوهلا»، نماینده پارلمان اوکراین گفت: «این جنگنده توسط سامانه پدافند هوایی پاتریوت نیروهای مسلح اوکراین به دلیل ناهماهنگی بین یگان‌ها سرنگون شده است.»

نیویورک تایمز همچنین نوشت: ۲ مقام بلندپایه ارتش آمریکا گفتند که احتمالا شلیک به خودی دلیل سقوط این جنگنده نبوده است.

این روزنامه اما مشخص نکرده است که این بیانیه بر چه اساس است و همچنین به نوع انهدام این جنگنده نیز اشاره‌ای نکرده است.

همزمان، ارتش آمریکا به نیویورک تایمز گفته، بازرسان آمریکایی و اوکراینی در حال بررسی دلایل مختلف احتمالی سقوط این جنگنده توسط کی‌یف هستند.

یکی از خلبان‌های ارتش اوکراین که خواست نامش فاش نشود با اشاره به بوروکراسی ریشه‌دار و منسوخ شدن این ساختار به نیویورک تایمز درباره مشکلات موجود در نیروی هوایی اوکراین شکایت کرد.

«اولکسی مس» خلبان اوکراینی در ۲۶ اوت در حین انجام یک ماموریت جنگی و در پس سقوط جنگنده اف-۱۶ جان باخت.

در پی این حادثه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین فرمانده کل نیروی هوایی این کشور را برکنار کرد. دلایل این استعفا ارائه نشد، اما در ۳۱ اوت، وزیر دفاع اوکراین، رستم امروف، در مورد این برکناری اظهار نظر کرد و آن را «چرخش» نامرتبط با سقوط جنگنده اف-۱۶ خواند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.