امن سازی زیرساخت‌های ارتباطی سازمان‌ها در کشور

صدا و سیما یکشنبه 11 شهریور 1403 - 11:03

امن سازی زیرساخت‌های ارتباطی سازمان‌های حساس در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با توسعه شیوه نامه‌های پروتکل امن در برابر حمله‌کننده کوانتومی در محصولات امن کننده دروازه خروجی (Gateway) شبکه، سطح جدیدی از امنیت ارتباطات در سازمان‌ها را محقق کرد.

بر  اساس این گزارش، این شرکت دانش بنیان، توسط دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۳ با هدف امن سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور تأسیس شد.

 این شرکت تاکنون با امن سازی زیرساخت‌های ارتباطی سازمان‌های حساس در کشور موفق به حرکتی برای ماموریت خود شده و چشم انداز خود را تقویت امنیت سایبری نقاط حساس در کشور با رویکرد بومی و استفاده از دانش و مهارت داخلی تعریف کرده است.

تیم طراحی و پیاده سازی شرکت دانش بنیان نوع اول نآد از جوانان نخبه و متخصص دانشگاه‌های شریف، تهران و علم و صنعت تشکیل شده که در زمینه امنیت، طراحی سامانه، سخت افزار و برنامه سازی با FPGA توانمند هستند.

به گفته محمود اقوامی‌پناه، مدیرعامل این شرکت با اشاره به افزایش روزافزون تهدیدات سایبری، محصولاتی که با بهره‌گیری از آخرین دستاورد‌های فناوری هوشمند تولید شده اند می‌توانند نقش مهمی در حفاظت از اطلاعات حساس سازمان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی کشور ایفا کنند.

این محصولات با ایجاد یک لایه دفاعی قدرتمند که با استفاده از دستورالعمل‌های پیشرفته پساکوانتومی ایجاد شده است، امنیت شبکه‌های سازمان‌ها را در برابر حملات سایبری که توسط رایانه‌های کوانتومی اجرا شوند، به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

وی درخصوص کاربرد این محصولات گفت: با توسعه دستورالعمل امن در برابر حمله‌کننده کوانتومی برای محصولات دماوند و دنا، ســطح جدیــدی از امنیت ارتباطــات در سازمان‌ها محقق می‌شود.

این محصولات به طور خاص با هدف اتصال شبکه‌های حساس در سازمان‌هایی که از زیرساخت‌های حیاتی و صنعتی کشور نگهداری می‌کنند. طراحی و ساخته شده است.

ایـن محصـول در کنـار ایجـاد امنیـت بـا اسـتفاده از معمـاری منحصـر بـه فـرد خـود، می‌توانـد نفـوذ بـه سـازمان را تقریبـاً غیرممکـن کند، دارای رابـط کاربـری بسـیار سـاده‌ای بــوده و نصــب و بهره‌بــرداری از آن در هــر شـبکه را آسان می‌کند.

به گفته اقوامی‌پناه، این محصولات بـا هدف جلوگیری از نفــوذ حمله کننـده بــه سازمان و جلوگیری از نشت اطلاعات حساس سازمان، شبکه‌های محلـی متنـوع سـازمان را بـا سـطح امنیتـی متفـاوت بــه هــم متصـل می‌کنند.

افزایش سطح امنیت زیرساخت‌های حیاتی کشور، رابط کاربری آسان، امکان اتصال ایمن شبکه‌های ایزوله با حساسیت بالا و معماری منحصر به فرد از جمله ویژگی‌های این محصول است.

وی درباره چالش‌های پیش روی این طرح تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، پیچیدگی بالای تحقیق و توسعه (R&D) برای توسعه پروتکل‌های امنیتی پساکوانتومی و پیاده‌سازی آنها در محصولات سخت‌افزاری است که نیازمند دانش فنی بسیار بالا و انجام تحقیقات گسترده است. با توجه به جوان بودن این دانش در دنیا و رقابت شدید در بازار کار، جذب نیروی متخصص مرتبط با این موضوع، از چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود.

مدیراین شبرکت عنوان کرد: با توجه به اهمیت روزافزون امنیت سایبری، توسعه دانش امنیت پساکوانتومی در ایران، این محصول می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را برای کشور ایجاد کند.

امیدواریم که این دستاورد بتواند به عنوان الگویی برای سایر شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و به توسعه فناوری‌های بومی در کشور کمک کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.