پلتفرم‌ها فیلمسازان جوان را حریص کرده است

صدا و سیما یکشنبه 11 شهریور 1403 - 17:33

*** پلتفرم‌ها فیلمسازان جوان را حریص کرده است///عکس بالا سایز700 باید باشد به این شکل قابل انتشار نیست

بهمن رضائی تهیه کننده فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: این فیلم براساس برداشتی آزاد از کتاب مواضع خودکشی اثر ژان تولی ساخته شده است. پیام کردستانی به عنوان نویسنده و کارگردان، سعی کرده مسئله امیدآفرینی در این کتاب را دست مایه ساخت قرار دهد که در نهایت به یک فیلم با زبان کردی رسیده و به اصطلاح قصه این کتاب را ایرانیزه کرده است.

وی درباره اقتباس در ساخت آثار سینمایی کوتاه بیان کرد: جای اقتباس در سینمای ایران بسیار خالی است. بسیاری از کتاب‌های ایرانی و خارجی می‌توانند شاکله یک فیلمنامه خوب باشند و هر فیلمسازی می‌تواند با کمی تلاش و کوشش، ادبیات را مقابل دوربین خود بازآفرینی کند.

این فیلمساز درباره اهمیت محتوا و اندیشه در فیلم کوتاه گفت: با توجه به زمان کم برای تولید فیلم کوتاه، اندیشه حرف اول را می‌زند. یعنی در وهله اول قصه و تفکر فیلمساز حائر اهمیت است. بعد از آن نوبت به تکنیک می‌رسد که آن هم از داستان تاثیر می‌گیرد.

تهیه کننده فیلم خودکشی به سبک نیچه، در خصوص وضعیت سینمای کوتاه در ایران توضیح داد: در بیشتر کشورها، فیلم کوتاه یک بخش مستقل و مجزاست به گونه‌ای که کارگردان‌های فیلم کوتاه عموما سراغ ساخت فیلم بلند نمی‌روند، زیرا به تخصص خود در حوزه فیلم کوتاه پایبند هستند، اما این نوع نگاه در کشور ما وجود ندارد. فیلمسازان کشورمان فیلم کوتاه را یک پله برای ورود به سینمای بلند می‌دانند البته چند وقتی است که دیگر چشم اندازشان سینمای بلند هم نیست. افزایش پلتفرم‌ها باعث شده که کارگردان‌های فیلم کوتاه بخواهند مستقیم وارد سریال سازی شوند.

رضائی درباره موفقیت‌های فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» اظهار داشت: این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران موفق به دریافت ۴ جایزه اصلی (برگ زرین بهترین فیلم، برگ زرین بهترین فیلمنامه اقتباسی، برگ زرین بهترین تدوین و دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه و لباس) شد. همچنین نامزد سیزدهمین دوره ایسفا (انجمن فیلم کوتاه ایران) بود و در جشنواره فیلم‌های کُردی برلین نیز جایزه بهترین فیلم را به دست آورده بود و در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه شد.

وی افزود: این اثر در جدیدترین حضور جشنواره‌ای خود، در بخش مسابقه فیلم کوتاه چهل و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونکوور با آثاری از سراسر جهان به رقابت می‌پردازد. این جشنواره، یکی از پنج جشنواره بزرگ فیلم در آمریکای شمالی است که هر سال به مدت دو هفته در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر، به میزبانی «the Greater Vancouver International Film Festival Society» پذیرای سینماگران و مخاطبان بسیاری می‌باشد و با هدف افزایش درک متقابل میان ملت‌ها از طریق سینما، توسعه هنر سینما، ایجاد ارتباط بین حرفه‌ای‌های صنعت سینما و پیشرفت سینما، سالانه به مدت ۱۰ روز علاقه‌مندان سینما را از سراسر جهان دور هم گرد می‌آورد.

رضائی تاکید کرد: جشنواره فیلم ونکوور که از سال ۱۹۸۲ آغاز به‌کار کرده، مورد تأیید جوایز سینمایی کانادا (Canadian Screen Awards) است و از جمله فستیوال‌های رده الف جهانی به شمار می‌آید و یکی از پرطرفدارترین جشنواره‌های فرهنگی در حوزه سینما در غرب کانادا است.

گفتنی است بختیار پنجه‌ای، فرشید گویلی، اسوه صادقی، سعید احمدی، محمدرئوف محمدی و حضور مریم بوبانی بازیگران این فیلم هستند.

عواملی که در ساخت این فیلم همکاری داشته‌اند، عبارتند از تهیه‌کنندگان: پیام کردستانی و بهمن رضائی، نویسنده و کارگردان: پیام کردستانی، مجری طرح: حسین بشگرد، مدیر تولید: جواد راهزانی، مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، تدوین: حمید نجفی‌راد، صدابردار: هادی ساعدمحکم، صداگذار: آرش قاسمی، طراح صحنه و لباس: امین جهانی، اصلاح رنگ: مهران دوستی، جلوه‌های ویژه بصری: مصطفی حبیبی، طراح گریم: لیلا ثانی، سرپرست گروه کارگردانی: سعید غلامی، دستیار یک کارگردان: بهمن رضائی، دستیار دو کارگردان: سیاوش وزیری، منشی‌صحنه: آیلار تقوی، استوری بُرد: نیکی شریف‌پور، عکاس صحنه: شهرام جهان‌سوز، عکاس پشت‌صحنه: آیدا حافظی، تیزر: هادی احمدی و امین محمدی، طراح پوستر: محمد روح‌الامین، طراح پرس‌کیت: سوگل ضامنی، مدیر تدارکات: پژمان ذوالقدر و مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی. پخش بین‌الملل این فیلم را هم الهه طه‌ئی بر عهده دارد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.